• Alexzandrah

Hjälp! Hur blir min FP när jag jobbar i Norge??

Jag jobbar 80% i Norge, jag och min sambo planerar att skaffa barn nu snart, hur blir det med min FP då?
    Vet att det är Norge som ska betala ut den till mig även om jag bor i Sverige men hur blir det eftersom att jag jobbar bara 80% där??
    Vart ska jag vända mig sen när ja väl blir gravid?

Hoppas det finns någon som kan svara på dessa frågor!

• Svar på tråden Hjälp! Hur blir min FP när jag jobbar i Norge??
  • Alexzandrah

Sålänge som jag jobbar i Norge så ska jag få min FP från Norge.
    Är det någon som vet hur det blir med dagarna osv för min sambo? Vet att han får sin FP från Sverige men hur många dagar/veckor får han?

• Fruen fra Norge
    Alexzandrah skrev 2009-01-18 09:39:41 följande:
    Sålänge som jag jobbar i Norge så ska jag få min FP från Norge.Är det någon som vet hur det blir med dagarna osv för min sambo? Vet att han får sin FP från Sverige men hur många dagar/veckor får han?
    Han får 10 veckor max. Han har altså inte rätt til 240 dagar från svenska FK.
  • Alexzandrah

Okej så han kan inte ta av mina veckor?

• Fruen fra Norge
    Alexzandrah skrev 2009-01-18 10:48:28 följande:
    Okej så han kan inte ta av mina veckor?
    Om du ska ta ut din fp fran norska fk så blir det norska reglar som ska följas. Mammans föräldraledighet skrev jag om i innlägg 1. Det som pappan har rätt til är 10 veckor baserad på mammans innkomst. I Norge kan man inte snåla på dagar eller ta ut typ tre dagar i veckan för att få fp att räcka längre. Här går det från dato til dato. Mamman måste dock ta ut dom första tre veckorna innan bf. Så dom sista ter veckorna innan bf jobbar du inte, då kommer ditt lön från norska Nav.
  • Vasen

Vi har en liknande situation. Jag har svenska fk, maken har dansk motsvarighet. Där förs de dagar över till mig som inte finns i det danska systemet, om du förstår.

Alltså vi har rätt till sammanlagt 480 dagar. Då räknar fk bort de dagar maken fått i Danmark, så läggs de över på mig så att säga.

Det verkar mycket underligt om din man som jobbar och bor i Sverige, vad jag förstår, skulle få ersättning från Norge? Han måste väl ha rätt till sin egen föräldrapenning i Sverige + eventuellt de dagar som du skulle ha haft om du hade haft svensk fp, om den norska föräldraledigheten är kortare?

• Alexzandrah

Ja jag tycker också det verkar konstigt om han ska få FP från Norge! :S Det är ju mindre föräldraledighet i Norge om det är så att min sambos ledighet dras ifrån mina veckor. :S
    Kan det ha något med att jag, mamman är den som jobbar i norge?

• Vasen

Det bästa är väl att kontakt fk direkt. Men det verkar väldigt skumt om din sambo inte skulle ha rätt till sin egen svenska fp för att du arbetar i Norge . Men reglerna är ju ganska underliga.

• Fruen fra Norge

TS
    Är du skriven i Norge?

• Alexzandrah

Nepp jag är skriven i sverige! jobbar endast mån-torsdag i norge och är i sverige resten av veckan!

• Fruen fra Norge
    Alexzandrah skrev 2009-01-18 11:24:38 följande:
    Nepp jag är skriven i sverige! jobbar endast mån-torsdag i norge och är i sverige resten av veckan!
    Enligt norska reglar så skattar man til den kommun man bor i. Så troligen skattar du til Sverige? I såfall har du inte rätt til fp från Norge för att du då inte är med i norska trygdesystemet. Då ska din fp baserast på svenska fk och dom reglar dom har. Det du dock ska tänka på då är att då måste du ha oavlönnat permisjon från ditt norska jobb när du tar ut fp i Sverige. Annars har du inget jobb att återgå til.
Svar på tråden Hjälp! Hur blir min FP när jag jobbar i Norge??