• Alexzandrah

Hjälp! Hur blir min FP när jag jobbar i Norge??

Jag jobbar 80% i Norge, jag och min sambo planerar att skaffa barn nu snart, hur blir det med min FP då?
    Vet att det är Norge som ska betala ut den till mig även om jag bor i Sverige men hur blir det eftersom att jag jobbar bara 80% där??
    Vart ska jag vända mig sen när ja väl blir gravid?

Hoppas det finns någon som kan svara på dessa frågor!

• Svar på tråden Hjälp! Hur blir min FP när jag jobbar i Norge??
  • Fruen fra Norge

Om du läser din lönespec, står det där att du betalar trygdeavgift til Norge?

• Alexzandrah

a men jag skattar i ski i norge! är tydligen det land man jobbar i som ska betala ut fp hursomhelst!

• Alexzandrah

Ska kolla på min lönespec nu direkt :P
    Men om de är så att sverige ska betala ut min fp sen får jag lägsta då? 180kr/dagen :(

• Alexzandrah

tår att ja betalar : Pers.forsikr.nivå 3B och Helseforsikring, mnd. ford.

• Fruen fra Norge
    Alexzandrah skrev 2009-01-18 11:36:16 följande:
    a men jag skattar i ski i norge! är tydligen det land man jobbar i som ska betala ut fp hursomhelst!
    Njae, har läst lite nu på norska fk (Nav) och tydligen måste du vära medlem altså betala trygdeavgift för att ha några rättighetar. Det bästa du kan göra är att prata med Nav i Ski. Dom vet vad som är rätt, eller kan ta reda på det för dig. Att forstå alla löjliga reglar dom har är inte lätt, det är ju en djungel
    Alexzandrah skrev 2009-01-18 11:37:45 följande:
    Ska kolla på min lönespec nu direkt :P Men om de är så att sverige ska betala ut min fp sen får jag lägsta då? 180kr/dagen :(
    Inte så säkert det. Om du har betalat skatt i Sverige under tiden du har jobbat i Norge så ska du ha samma rättighetar som om du jobbade på Volvo eller vilket som hälst företag i Sverige. Det är ju skatten du betalar inn til landet som bestämmer vem som ska betala dig när du är fl. Dom kan ju inte ge dig lägsta summan om du tilför landet skatt va? Egentligen är ju du hur snäll som hälst då i deras ögon. Du skattar til dom och inte tar du jobbet från någon annan. Altså perfekt för Sverige
  • Alexzandrah

Okej. Jag är helt säker på att jag inte skattar i Sverige. Står ju även på min lönespec att jag arbetat upp feriepeng, pension i Norge så det är i Norge jag skattar! Har tabell 7100!
    Ska ta reda på om jag är medlem och batalar trydgeavgift eller inte.
    Tack så hemskt mycket för hjälpen :D

• Kaprifolen

Fruen fra Norge skrev 2009-01-15 18:33:58 följande:

www.nav.noNär du ska ha din fp så kan du välja 42 veckor med 100% lön. Altså samma lön som när du jobbar 80 %. Annars kan du välja 52 veckor med 80% lön. Då får du 80% av den lönen du har i inkomst i ditt 80% jobb.
    Du har 44 veckor med 100 % eller 54 veckor med 80 % av din lön.

Som jag har svarat dig tidigare, vill jag bara förtydliga för dig då det i denna tråd påstås annat, när du jobbar i Norge är du socialförsäkrad i Norge. Det står på nav.no, du är medlem i det norska trygdesystemet från dag en, du skattar i Norge och inte i Sverige. Enligt Tricis svar skulle jag inte få pengar, då jag bor i Sverige, men jobbar i Norge (går idag på svagerskapspenger, då mitt yrke anses skadligt för en graviditet)men det gör jag, vad hon har fått sitt påstående ifrån vågar jag inte svara på, hennes vännina måste ha fått svar från någon på försäkringskassan utan kompetens, vilket inte är omöjligt! Du måste tänka på att den arbetsrelaterade delen av socialförsäkringen har du i Norge. Din man som jobbar i Sverige kommer få pengar i Sverige. Barnbidrag får ni från Sverige.

För att svara dig på de nya frågorna du har så får du ersättning för de 80 % som du jobbar. För att ha rätt till föräldra peng måste du jobba minst halvtid, så det kravet uppfyller du utan problem, och det är den vanliga gällande 44 veckor 100 % av lön eller 54 med 80 % av din lön.

När du blir gravid ska du vända dig till NAV.
  • Alexzandrah
    Svar på #27
    Tack så hemskt mycket för informationen! :D
    Har bara en fråga till som du antagligen kan svara på eftersom att du är i min sits och jobbar i Norge, bor i Sverige.
    Får jag och min sambo 44veckor med 100% FP tillsammans och ska sedan dela upp det mellan oss?
  • Kaprifolen

Du, jag har försökt få svar från både Norge och Sverige ang. det. Men än så länge resultatlöst...

Min GISSNING(!!) är dock att det blir samma resultat för oss som för Vasen, vi får fullt från Norge och sedan får våra män ta ut resten upp till 480 dagar i Sverige. Jag vill dock inte ta ut någon glädje i förskott så jag räknar med att de drar 6 veckor ifrån mig, vilket är den ledighet pappan har krav på i Norge, något jag dock inte tror de kommer göra, men lika bra att vara förberedd på det. Har precis skickat in mina papper till NAV, och sist jag var i kontakt med de i höstas hade de en handläggningstid om 8 vecker så jag räknar med besked i slutet av mars.

• Alexzandrah
    Svar på #29
    Jaha okej jo det vore verkligen underbart om det nu är så! :o)
    Jo myndigheter brukar inte direkt vara snabba. :(
    Har precis börjat bebisverkstan nu, känns mycket tryggare när jag vet att jag kommer att få FP från Norge! :D Hur länge har du haft svageskapspeng? Jag jobbar på lager nu och vet inte riktigt om jag kommer att klara av det arbetet hela graviditeten! :S

Hör gärna av dig och berätta hur det blir med dagarna sen när du får reda på hur det verkligen är! :)
  • Fruen fra Norge
    Alexzandrah skrev 2009-01-18 12:56:58 följande:
    Svar på #29Jaha okej jo det vore verkligen underbart om det nu är så! :o) Jo myndigheter brukar inte direkt vara snabba. :( Har precis börjat bebisverkstan nu, känns mycket tryggare när jag vet att jag kommer att få FP från Norge! :D Hur länge har du haft svageskapspeng? Jag jobbar på lager nu och vet inte riktigt om jag kommer att klara av det arbetet hela graviditeten! :S Hör gärna av dig och berätta hur det blir med dagarna sen när du får reda på hur det verkligen är! :)
    Svangerskapspeng finns inte i Norge. Om din norska läkare säger du inte kan jobba får du sjukskrivning. Och är man sjukskriven i Norge har du rätt til 100% lön under tiden. Dock är det Nav som betalar ut din lön då. Altså om du nu har typ 18000 i lön så får du samma från Nav. Nar du så har tre veckor kvar av din graviditet går du över til föräldrapenning som dras från dom 44 eller 54 veckor du har valgt. Det är rätt vanlig att man sjukskriver 50% när man är gravid om du inte kan göra ditt jobb til 100%. Din arbetsgivare skal også se til att du får göra sakar som du faktisk kan göra när du är gravid. Altså om ditt jobb i dag är tunga lyft, så ska han/hon se om det finns annat du kan göra som inte medför någon risk för din graviditet. Men allt det här har norska läkare och arbetsgivare koll på, så det är lugnt.
  • Alexzandrah

Okej! Kan vara bra att veta. :)

• Kaprifolen

Fruen fra Norge skrev 2009-01-18 13:49:48 följande:

Svangerskapspeng finns inte i Norge. Om din norska läkare säger du inte kan jobba får du sjukskrivning. Och är man sjukskriven i Norge har du rätt til 100% lön under tiden. Dock är det Nav som betalar ut din lön då. Altså om du nu har typ 18000 i lön så får du samma från Nav. Nar du så har tre veckor kvar av din graviditet går du över til föräldrapenning som dras från dom 44 eller 54 veckor du har valgt. Det är rätt vanlig att man sjukskriver 50% när man är gravid om du inte kan göra ditt jobb til 100%. Din arbetsgivare skal også se til att du får göra sakar som du faktisk kan göra när du är gravid. Altså om ditt jobb i dag är tunga lyft, så ska han/hon se om det finns annat du kan göra som inte medför någon risk för din graviditet. Men allt det här har norska läkare och arbetsgivare koll på, så det är lugnt.
    NEJ! Jag är inte sjukskriven, jag har svagerskapspenger! Jag har begärt omplassering och då det inte fanns något att omplassera mig till så fick jag svagerskapspenger, från NAV.

Du KAN bli sjukskriven, helt korrekt, men det är inte jag.

Vad får du din felaktiga information ifrån att det inte finns svagerskapspenger i Norge?
  • Kaprifolen

Fruen fra Norge skrev 2009-01-18 13:49:48 följande:

Vidare så skall du begära Tilrettelegging av arbetet p.g.a. graviditet om du inte kan utföra din arbetsuppgifter till fullo.
  • Fruen fra Norge
    Kaprifolen skrev 2009-01-18 14:16:27 följande:
    Fruen fra Norge skrev 2009-01-18 13:49:48 följande: NEJ! Jag är inte sjukskriven, jag har svagerskapspenger! Jag har begärt omplassering och då det inte fanns något att omplassera mig till så fick jag svagerskapspenger, från NAV.Du KAN bli sjukskriven, helt korrekt, men det är inte jag.Vad får du din felaktiga information ifrån att det inte finns svagerskapspenger i Norge?
    Kanske för att vi som bor i Norge och är norska inte har någon svangerskapspengar när vi blir sjukskriven från jobbet om vi är gravid. Vi får sjukpenning från Nav.
  • Fruen fra Norge

Ser nu att dom har ändrat reglarna och att man faktisk kan få svangerskapspenger i Norge. Så var det inte förrut. Så där hadde jag fel. Men det är inte en pennign som många får i Norge vad jag vet. Dom flesta blir sjukskriven ff.

• Kaprifolen

Fruen fra Norge skrev 2009-01-18 14:46:24 följande:

Ser nu att dom har ändrat reglarna och att man faktisk kan få svangerskapspenger i Norge. Så var det inte förrut. Så där hadde jag fel. Men det är inte en pennign som många får i Norge vad jag vet. Dom flesta blir sjukskriven ff.
    Jag vet flera som får/har fått det. Det beror ju på vad man har för arbete, hur fysiskt det är, vad man har för stressbelastning o.s.v. Det är stor skillnad på att vara sjuk och att riskera graviditeten, bebisen i magen, på grund av arbetet.
  • Silvie

Hmm var lite rörigt i den här tråden.
    Men det är ju ganska enkel så som jag har förståt det. Fp baseras ju på din sjukpenninggrundade inkomst. I Norge 100% av din lön i sverige 80% av din lön.

Så som jag har förståt det så kommer jag som jobbar i norge att få min fp från norge då jag jobbar där och har min inkomst där. I "registren" i sverige har jag ju ingen inkomst.
    Min man var i kontakt med försäkringskassan i sverige och vårat barn kommer att få barnbidrag från sverige som vanligt (tror att barnet måste födas i sverige) och min sambo har rätt till sina pappadagar från sverige. jag minns dock inte hur många dagar har skulle få. Han har ju inte rätt till fp i norge.

Däremot så var det någon bekant som pratade i att han kunde ha rätt till "mina" dagar i sverige också då inte det är något mamma som tar dem. men det är inget vi har kollat upp, lät inte riktigt korekt...

Jag har hittils bara kontaktat mvc i sverige, men ska kontakta nav utland i norge samt barnmorska i norge så att jag kan få det där intyget på graviditeten. Så som jag förståt det så har man ju rätt till gratis vård hos mvc både i norge o sverige.

Någon som kan rätta mig om jag har fel i något??

• Rebecka85

Ååh, en sån här tråd har jag letat efter! Underbart att se att det finns fler i min situation :) överallt läser man om hur och vad man ska göra för att tillgodose alla rättigheter, betalda dagar och allt sånt när PAPPAN jobbar i Norge. Ingenstans finns det hänvisat hur man går tillväga när MAMMAN jobbar i Norge. Jag har fått ett erbjudande om att börja jobba i Norge (dock ute till sjöss varannan vecka, så ännu krångligare med lagar och regler!) och efter att ha läst lite här så känner jag mig lite mer säker på att jag vill detta! Vad som hör till saken också är att vi försöker få barn och är nyfikna på hur detta kommer bli för oss :) Jag kommer inte gå miste om nån betalning, verkar nästan som att det är ganska okej med norska 100% i ersättning vid FPistället för våra nuvarande svenska 80%. Min man har sitt jobb här i Sverige och vi kommer bo kvar här. Ska försöka stapla upp lite och se om jag förstått det hela rätt: Jag betalar skatt i Norge och får därmed FP därifrån? 44 resp. 52 veckor, beroende på hur man väljer är det jag (vi tillsammans?) får? I andra fall där pappan jobbar i Norge får (ska? måste?) mamman ta ut alla dagarna själv, funkar det att göra så fast tvärtom? Jag tänkte försöka börja jobba så snart som möjligt (efter kanske ett halvår om amning och sånt funkar som det ska) och sen får mannen ta resten. Är det så att vi får både 480 dagar (är det va?) från Sverige OCH dom här 44/52 veckorna från Norge eller är det antingen eller?

Sorry för världens längsta novell, men hoppas ändå på svar ;) tack så länge

Svar på tråden Hjälp! Hur blir min FP när jag jobbar i Norge??