Fruen fra Norge skrev 2009-01-15 18:33:58 följande:
www.nav.noNär du ska ha din fp så kan du välja 42 veckor med 100% lön. Altså samma lön som när du jobbar 80 %. Annars kan du välja 52 veckor med 80% lön. Då får du 80% av den lönen du har i inkomst i ditt 80% jobb.
Du har 44 veckor med 100 % eller 54 veckor med 80 % av din lön.
Som jag har svarat dig tidigare, vill jag bara förtydliga för dig då det i denna tråd påstås annat, när du jobbar i Norge är du socialförsäkrad i Norge. Det står på
nav.no, du är medlem i det norska trygdesystemet från dag en, du skattar i Norge och inte i Sverige. Enligt Tricis svar skulle jag inte få pengar, då jag bor i Sverige, men jobbar i Norge (går idag på svagerskapspenger, då mitt yrke anses skadligt för en graviditet)men det gör jag, vad hon har fått sitt påstående ifrån vågar jag inte svara på, hennes vännina måste ha fått svar från någon på försäkringskassan utan kompetens, vilket inte är omöjligt! Du måste tänka på att den arbetsrelaterade delen av socialförsäkringen har du i Norge. Din man som jobbar i Sverige kommer få pengar i Sverige. Barnbidrag får ni från Sverige.
För att svara dig på de nya frågorna du har så får du ersättning för de 80 % som du jobbar. För att ha rätt till föräldra peng måste du jobba minst halvtid, så det kravet uppfyller du utan problem, och det är den vanliga gällande 44 veckor 100 % av lön eller 54 med 80 % av din lön.
När du blir gravid ska du vända dig till NAV.