• Sandvi­kenMam­ma
    Äldre 7 Aug 18:46
    25214 visningar
    58 svar
    +1
    58
    25214

    Pussa INTE mitt barn!

    Imorgon börjar Fanny på dagis.
    Så nu sitter jag och funderar på vad jag ska ta upp med personalen när jag skolar in henne. Jag vill t.ex. inte att dem pussar henne. Är det en sak jag kan ta upp tror ni? Eller, tror ni att det respekteras?

  • Svar på tråden Pussa INTE mitt barn!
  • Äldre 7 Aug 21:16
    #0

    Har inte läst allt.
    Men jag tycker visst du ska ta upp det om det är viktigt för dig. det är ju så olika hur man väljer att uppfostra sina barn i olika familjer. och allt ska respekteras på ett dagis.

    Själv tycker jag det är skillnad på små och stora barn.
    Mina, mina kompisars och mina syskons barn pussas jag alltid med, och deras föräldrar med mina barn. Oftast på munnen, eftersom det är det barnen själva vill. ser inget som helst fel i det.

    det kommer en dag när "blygheten" träder in. barnen kommer själva att sluta pussas hejvilt.
    Men nu när de är små.... det är ju lixom inget sexuellt över det hela... Bara mys, kärlek och trygghet.

    Mina barn får gärna pussas med alla de har en bra relation och känner sig trygga med. (andra vill de inte pussas med) Inkl. dagispersonal. man får ju inte glömma att BARNEN har ju en (förhoppningsvis) bra relation med sina dagisfröknar. Även om vi föräldrar inte känner dem så himla bra, så är de ju en jättestor del av barnens dagliga umgänge.

    Jag tror att de flesta föräldrar låter sina vänner och bekanta pussas med sina barn. Men har man tänkt på att dagisfröknarna troligen står barnen närmare än föräldrars bekanta.......

  • Vanilj
    Äldre 7 Aug 21:41
    #0

    Jag pussar mina barn ofta på munnen och i panna på kinden. Jag skulle inte förbjuda dagis fröknarna och pussa mina barn...Det är ett vis att visa kärlek tycker jag.

  • Äldre 7 Aug 21:50
    #0

    Visst kan dom få pussa mina barn, men inte på munnen...skulle kännas fel

  • skrivg­lad
    Äldre 8 Aug 08:09
    #0
    +1

    Jag jobbar på dagis o hade respekterat det. Det ska respekteras. Men kramar som tröst måste man få ge!

  • Äldre 8 Aug 11:08
    #0

    Ja, kramar är ju självklart...svårt att trösta ett litet barn annars ju

  • Stora
    Äldre 8 Aug 12:33
    #0

    jag pussar inte andras barn. Visst kan man få endel pussar av barnen men jag pussar inte dem- kramas däremot går jättebra. Klart du kan säga det!

  • Sicali
    Äldre 8 Aug 18:41
    #0

    SandvikenMamma Tack för ditt inlägg att
    var och en gör som dom vill.
    Det blir ju bäst så.

  • Äldre 8 Aug 18:45
    #0

    Vill nog inte att nån ska pussa mitt barn heller...en sak att pussa på knät om dom slagit sig eller så, men inte annars!

  • Ananak
    Äldre 8 Aug 21:47
    #0

    hur gick det? pratade du med personalen? hur tog dom det?

  • Sandvi­kenMam­ma
    Äldre 9 Aug 08:31
    #0
    +1

    Ananak:
    Jag valde att inte prata med personalen om det, efter alla svar jag fick här Jag menar att det verkar som att det inte är så vanligt att personalen pussar barnen, och jag avvaktar och ser efter.

  • bigmac­oco
    Äldre 9 Aug 08:37
    #0
    +1

    Jag pussar min son på mun, kind, mage, armar, ben, ryggen, rumpan, osv. Ser inget konstigt med det. Däremot skulle jag aldrig själv initiera pussande på barnen i skolan där jag jobbar, de däremot pussar ofta på mig och mina kollegor. Kramas gör vi friskt från alla håll.

  • gbgumm­an
    Äldre 9 Aug 13:04
    #0

    Min son 14 mån brukar pussa människor han gillar även om han inte känner dem jätte väl. Barn kan också vara dem som börjar pussas även om det är mycket små. Hoppas verkligen att personalen pussar tillbaka om han vill pussa på dem för att förstäka att det är någon snällt.

  • Anne M
    Äldre 9 Aug 13:26
    #0
    Min dotter pussas gärna och jag hoppas likt hannispannis att personalen  på henne tillbaka.
  • Läsia
    Thu 6 Jan 2022 14:25
    #54

    Absolut! Du har rätt att vara arg. Lagen förbjuder beröra barnet om det vill inte själv! Even om barnet vill har pedagogen rätt säga nej då lär sig barnet att inte alla vill krammas eller ens få beröringen .

  • Tue 11 Jan 2022 18:42
    #55
    Läsia skrev 2022-01-06 14:25:11 följande:

    Absolut! Du har rätt att vara arg. Lagen förbjuder beröra barnet om det vill inte själv! Even om barnet vill har pedagogen rätt säga nej då lär sig barnet att inte alla vill krammas eller ens få beröringen .


    TS barn är väl i 18-årsåldern nu vid det här laget...

    Urgammal tråd som inte varit aktiv på 17 år.
  • Thu 24 Mar 2022 17:17
    #56
    Lilith81 skrev 2022-01-11 18:42:13 följande:
    TS barn är väl i 18-årsåldern nu vid det här laget...

    Urgammal tråd som inte varit aktiv på 17 år.
    5 månader menar du? xD
  • Thu 24 Mar 2022 17:18
    #57
    SandvikenMamma skrev 2005-08-07 18:46:03 följande:
    Pussa INTE mitt barn!

    Imorgon börjar Fanny på dagis.
    Så nu sitter jag och funderar på vad jag ska ta upp med personalen när jag skolar in henne. Jag vill t.ex. inte att dem pussar henne. Är det en sak jag kan ta upp tror ni? Eller, tror ni att det respekteras?


    Varför skall de pussa ditt barn för? Lär de ju inte göra, vad har du för uppfattning om dagis egentligen?
  • Thu 24 Mar 2022 22:26
    #58

    såg också att personalen pussade barn på kinden när jag skolade in min dotter. Men jag förstår inte varför det ska pussas på barnen på förskolan? Kramar är ju såklart okej om barnen vill det. Jag vill inte någon ska pussa på mitt barn. Det känns inte proffesionellt alls. Minns ingen ?dagisfröken? som det kallades då, på 80-talet som pussade varken mig eller andra barn. 


    oj väldigt gammal tråd ser jag nu.. men svarar ändå

Svar på tråden Pussa INTE mitt barn!