Köper du ekologiska ägg?
Som frågan lyder: Gör du det?
Jag gör det alltid, mår illa av tanken på hönor som trängs och hackar på varandra.
Som frågan lyder: Gör du det?
Jag gör det alltid, mår illa av tanken på hönor som trängs och hackar på varandra.
Vi har höner selv..Og de legger egg, perfekt
Ja vi köper alltid ekologiska ägg. Klart kvalitét och smak på äggen blir desto högre om hönsen lever gott och äter bra mat.
Nope, köper (nästan) inga ägg alls. Får av mammas höns istället. O tror mer på att köpa ägg från närliggande gård än ekologisk. För de närliggande har fortfarande frigående.
Det tror inte jag heller de gör. o morsan ägg e absolut inte ekologiska. Men har tappat förtroende för allt som har med ekologiskt att gör då ARLA bönderna fick tillstånd att dryga ut den ekologiska maten med icke ekologisk med 15% o ändå kalla det ekomjölk. e mjölken slut så e den, det e ekologi. En del grönsaker som odlas som eko i växthus drivs på vissa ställen med diselagrigat för det e ok så länge grönsakeran e eko. o tror fortfarnde inte att ekomjölk som transporterats runt halva sverige är bättre äm närproducerad
Samma sak med ekoägg självklart...förlåt...glömde det
Ja det gör jag, köper faktiskt allt jag kan både ekologiskt och helst det som jag vet kommer från en bra bakgrund. Tycker maten och kläderna känns bättre då
Håller med, att vara medveten och handla ekologiskt och bra är inte enkelt!
Vi har många gånger diskuterat vad som ingår för att en produkt ska få kallas ekologisk.
Ingår även sättet som varan transporteras på till butiken ? Nej, det tror jag inte! Den ekologiska mjölken åker samma lastbil som den icke-ekologiska.
Vi köper Bregotts ekologiska bordsmargarin och det retar mig nå't oerhört att något som ska kallas ekologiskt bara finns att köpa i småförpackningar. Visst borde det vara bättre ur helhetssynpunkt om det funnes även i 600gfrp?
Någon som såg Jamie Olivers program om hanteringen av kycklingar? Om man sett det kan man nog knappt tänka sig något annat än eko ägg...
Jag köper alltid ekologiska ägg. Mest på grund av djurhållningen. Det är stor skillnad på hur hönorna på ekologiska gårdar har det jämfört med frigående. De går inte lika tätt, har ett rede och kan gå ut under sommarhalvåret. Sedan är den ekologiska aspekten förstås viktig också...
www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp&lngArticleId=3567
Köper alltid ekologiska ägg. Försöker köpa så mycket ekologist som möjligt men vissa saker är verkligen dyra. Exempelvis kostar den ekologiska paprikan 112 kr kilot där jag bor, helt galet.
Kan förstå att alla inte har råd att köpa ekologiska varor, men såg häromdagen en lustig scen på Ica. Mannen ville köpa ekologiska ägg men kvinnan menade att de inte hade råd, det var för dyrt. Sen gick hon och hämtade en coca cola, en påse chips och ett paket glass (ben & jerrys, kostar typ 49 kr ). Tyckte det var en lustig prioritering när man inte har råd att köpa ett paket ekologiska ägg.
Varken min sambo eller jag äter särskilt mycket ägg, brukar räcka att köpa ett sexpack ungefär varannan gång vi är och handlar, om vi inte ska baka eller använda äggen till något särskilt. Trots priset så brukar jag/vi köpa ekoäggen (Dom är betydligt dyrare än frigående ägg som jag köpte innan, men känns ändå överkomligt eftersom vi inte förbrukar så mycket). Tycker det är sjukt att:
1. Det inte finns en lag redan som kräver att all djurhållning och allt kött ska vara ekologisk
2. Ekokött är märkvärt dyrare än annat kött, samtidigt som det är mindre i förpackningarna
Sist sambon och jag var till Maxi och handlade (där vi alltid storhandlar) så stod jag och kollade på ekobacon, som jag av principskäl gärna skulle köpa, men som kostade ca 15 kr mer än den andra baconen och var betydligt mindre bitar i paketet. Samma när jag hittade ekologiskt godis på Konsum häromdan, 35 kronor för en liten påse! Då köper jag hellre en liten påse vanligt, oekologiskt godis med konstiga bokstavstillsatser..
Ja, alltid! Vi köper även alltid ekologisk mjölk och fil mm.
Vi brukar köpa av en här i byn. Goda och trevligt med fina och friska hönor
Skulle aldrig falla mig in att köpa andra ägg en ekologiska. Finns det inte ekologiska ägg skippar jag i dem å lagar något annat i stället
Tips. köp ett paket ekologiska ägg, å ett paket andra. Knäck ett ägg eko ägg å ett "vanliga" så ser ni stor skilnad.