• Bollibompa

Pris för syskon?

Vi ringde till Huddinge häromdagen för att höra oss för om när och hur vi kan starta igång med att försöka skaffa ett syskon till sonen (insemination). Det i sig, var inga problem men sköterskan berättade att det ska kosta pengar att skaffa ett syskon. Hon meddelade att förhandlingar pågick och att hon inte visste mer.

Frågan är om någon vet hur detta har gått och även hur mycket dom kan tänkas ha kommit fram till att det ska kosta?

• Svar på tråden Pris för syskon?
  • MalinBN

Det där är nog olika för olika landsting. Och lite beroende på med vilken metod syskonförsöket går till. Svårt att säga, alltså. Men som en liten fingervisning när det gäller summan: vi skall göra syskonförsök genom FET med ägg som vi har kvar "i frysen" efter att vi fått vår son via IVF. Syskonförsöken med de frysta äggen kostar då 8000 kronor per införande (förutsatt att något av äggen överlever upptiningen). Observera att vi då har egna befruktade ägg att tillgå.

Lycka till!

• åra

"Spännande" att det är olika i olika landsting.
    I Uppsala får man inga försök med samma donator men med den andra mamman i familjen och knappt är man garanterad syskon med samma mamma heller. Pågår ett par ärenden där vet jag, men inget beslut än.

• fryxan
    Svar på #1
    kostar det så mkt!
    min kusin som är hetero fick en liten kille genom ivf tillsammans med sin man, de frös in befruktade ägg för syskon.
    de fick ett sk paket pris om 1-2 försök på falun.
    tror inte priset var så högt för varje inlägg.
    vi gjorde ju ass insemination så all include gick på ca 10000 för 3 försök inkl medicin etc.

pga ålder fick vi ej reda på syskon pris men har hört att de kör med olika donatorer på syskonen, vilket ju är synd.
    det gör de ej i dk.
  • Yinmia

Åra, en liten fråga.

Du gjorde mig väldigt nyfiken när du skrev " I Uppsala får man inga försök med samma donator men med den andra mamman i familjen"

Va? *hoppar jämfota* Får man nu göra syskon försök med den andra mamman - har det gått igenom? När vi inseminerade för 9 månader sedan fanns det fall i Hovrätten men inget var då bestämt. Har det gått igenom? Är du helt säker?

• åra

Oj, nu gjorde Yinmia mig uppmärksam på att jag skrev lite otydligt i mitt förra inlägg.

Det är alltså syskonförsök med den ANDRA mamman man INTE får (precis som det alltid avrit alltså..), man kan få försöka med samma mamma som till det första barnet men de lär visst inte garantera att man verkligen kan få samma donator då heller, även om man åtminstone får försöka.
    Blev det tydligare?

*Gravidhormoner i omlopp, kan bli hur tokigt som helst!*

• MalinBN

Vi bor i Uppsala. Men observera att priset gäller insättning av redan befruktade ägg som "blivit över" från tidigare äggplockning inför IVF.

Vad det kostar med insemination har jag ingen aning om.

• Ingunn

Malin: vi har oxå redan befruktade ägg från tidigare ivf i frysen. 4 embryon. Ska kolla vad det kostar hos oss. Vi bor i Sthlm.

• Bollibompa

åra skrev 2009-02-03 14:35:46 följande:

Oj, nu gjorde Yinmia mig uppmärksam på att jag skrev lite otydligt i mitt förra inlägg.Det är alltså syskonförsök med den ANDRA mamman man INTE får (precis som det alltid avrit alltså..), man kan få försöka med samma mamma som till det första barnet men de lär visst inte garantera att man verkligen kan få samma donator då heller, även om man åtminstone får försöka.Blev det tydligare?*Gravidhormoner i omlopp, kan bli hur tokigt som helst!*
    Skumt att det kan skilja så mycket mellan länen? Vi får inte göra ett "syskonförsök" om inte donatorn lever alt. att det inte finns några spermier kvar från just samma donator. Uppfylls inte dom kriterierna så får man inte ens försöka sig på syskon (Huddinge sjukhus)
  • Fru Stjärnfall

Detta gäller HS:

Och om man bränt sina försök med insemination+ivf är det helt kört att få försöka göra syskon även om man betalar?

Alltså, det är så himla konstigt. När vi var på samtal fick vi veta att det var ett barn per par och man fick inte ha gemensamma barn sedan tidigare. Nu plötsligt verkar man få göra syskon och då har man ju barn sedan tidigare.

När vi var där matchade de donatorns utseende med mitt, vi ifrågasatte detta och fick till svar att ingen kommer ändå tro att min fru är biologisk förälder. Vi har hört med andra då de matchat partnerns utseende.

Det är också väldigt orättvist att inte få försöker om donatorn inte lever eller om det inte finns spermier kvar. Ska möjligheten att utöka familjen ha med donatorns öde att göra?

Svar på tråden Pris för syskon?