• Bollibompa

Pris för syskon?

Vi ringde till Huddinge häromdagen för att höra oss för om när och hur vi kan starta igång med att försöka skaffa ett syskon till sonen (insemination). Det i sig, var inga problem men sköterskan berättade att det ska kosta pengar att skaffa ett syskon. Hon meddelade att förhandlingar pågick och att hon inte visste mer.

Frågan är om någon vet hur detta har gått och även hur mycket dom kan tänkas ha kommit fram till att det ska kosta?

• Svar på tråden Pris för syskon?
  • Bollibompa

Fru Stjärnfall skrev 2009-02-24 08:36:08 följande:

Detta gäller HS:Och om man bränt sina försök med insemination+ivf är det helt kört att få försöka göra syskon även om man betalar?Alltså, det är så himla konstigt. När vi var på samtal fick vi veta att det var ett barn per par och man fick inte ha gemensamma barn sedan tidigare. Nu plötsligt verkar man få göra syskon och då har man ju barn sedan tidigare. När vi var där matchade de donatorns utseende med mitt, vi ifrågasatte detta och fick till svar att ingen kommer ändå tro att min fru är biologisk förälder. Vi har hört med andra då de matchat partnerns utseende.Det är också väldigt orättvist att inte få försöker om donatorn inte lever eller om det inte finns spermier kvar. Ska möjligheten att utöka familjen ha med donatorns öde att göra?
    Nu blir jag fan förbannad!
    Vilken j**vla förolämpning att "ingen kommer ändå tro att din fru är biologisk förälder". Vi var också på HS och då var det inte ens tal om att donatorn skulle matcha min frus färger (hon bar barnet) utan det var självklart att det var mina färger som skulle matchas. Man kan ju undra hur dom är funtade?? Jag skulle nog ringa HOMO och höra vad dom tycker om en sådan behandlig av er.
    Sen finns det ju aldrig garantier gällande fägerna ändå, (vår son är ett praktexempel på detta redan

Jag vet inte hur länge det har varit möjligt att skaffa syskon men hursomhelst så verkar det ju vara något dom inte pratar högt om av någon anledning..?

Om det är helt kört om man bränt sina försök vet jag faktiskt inte. Har ni kollat med HS? Det finns en BM på fert. klin.som heter Eva Andersson, vi blev väldigt bra bemötta av henne på alla vis. Rekommenderas
  • AC7877

Så har står det på HS hemsida(www.karolinska.se/sv/Verksamheternas/Kliniker--enheter/Kvinnokliniken/Fertilitetsenheten/):

"Till er som fått barn efter behandling och har nedfrysta embryon.

Från och med februari 2009 kan vi tyvärr inte ge offentligt finansierad syskonbehandling, utan paren måste själva stå för den kostnaden. Det gäller oavsett vid vilken tidpunkt embryona blev nedfrysta. I dagsläget är priset 8 500:- vid eventuell embryoåterföring, detta pris kan komma att justeras."

Vidare står - speciellt riktad mot lesbiska par(www.karolinska.se/sv/Verksamheternas/Kliniker--enheter/Kvinnokliniken/Fertilitetsenheten/Ovr-behandlingsalternativ/Spermadonation/Lesbiska-par/):

"Ingen offentligt finansierad syskonbehandling ges. Om nedfrysta embryon finns från tidigare behandlingar kan dessa endast ges genom egenfinansiering.

Syskonbehandling genom donatorinsemination eller ny IVF kan endast ges genom egenfinansiering."

Det framgår dock tyvårr inte vad kostnaden är för detta - ska ringa Huddinge imorgon och se om det går att få svar per telefon.

• Pumin

Detta verkar ju helt sjukt ,varför skulle vi bara få göra ett barn bara för att vi inte är hetro-par? Låter ju helt galet!

Vi fick info ,när vi gjorde ins i våras , att man hade sina försök och om alla gick åt till första barnet så blev det bara ett , men att man fick max ett syskon. Men det verkar ju inte stämma i så fall.

Ser fram emot att läsa vad de har svarat på HS.

• AC7877

Jag har nu fått svar på mitt mail till Fertilitetenheten/HS

FRÅGA med anledning av info på hemsida "Syskonbehandling genom donatorinsemination eller ny IVF kan endast ges genom egenfinansiering:

1. Krävs det att det finns kvar tillgänglig sperma från samma donator som användes till barn nr 1 (dvs måste samma donator användas till båda barnen)?

2. Vad är kostnaden för (i) egenfinansierad donatorinsemination och (ii) för ny IVF-behandling

SVAR

"Dessa svar gäller syskonbehandling, d.v.s. de par som fått barn efter behandling här på Fertilitetsenheten. (Har man inte gjort behandling här och vill ha syskon, är det så att man måste också bidra med donator för att kunna få göra behandling, det råder ju brist på donatorer)

1. Det är ingen krav, men helst om möjligt att använda samma donator.

2. Kostnaden för egenfinansierad donatorinsemination är för närvarande 8 500 kr/insemination.
    Kostnaden för egenfinanseirad IVF med donerade spermier är för närvarande 30 500:-
    Priser kan komma att justeras."

Jag skulle gissa att dessa regler gälla alla par som behöver hjälp inte bara lesbiska.

• Pumin
    AC7877 skrev 2009-02-27 15:43:58 följande:
    Jag har nu fått svar på mitt mail till Fertilitetenheten/HS___________________________________________FRÅGA med anledning av info på hemsida "Syskonbehandling genom donatorinsemination eller ny IVF kan endast ges genom egenfinansiering:1. Krävs det att det finns kvar tillgänglig sperma från samma donator som användes till barn nr 1 (dvs måste samma donator användas till båda barnen)?2. Vad är kostnaden för (i) egenfinansierad donatorinsemination och (ii) för ny IVF-behandling SVAR"Dessa svar gäller syskonbehandling, d.v.s. de par som fått barn efter behandling här på Fertilitetsenheten. (Har man inte gjort behandling här och vill ha syskon, är det så att man måste också bidra med donator för att kunna få göra behandling, det råder ju brist på donatorer)1. Det är ingen krav, men helst om möjligt att använda samma donator.2. Kostnaden för egenfinansierad donatorinsemination är för närvarande 8 500 kr/insemination.Kostnaden för egenfinanseirad IVF med donerade spermier är för närvarande 30 500:-Priser kan komma att justeras."_________________________________________Jag skulle gissa att dessa regler gälla alla par som behöver hjälp inte bara lesbiska.
    vet ni hur det är med kö-tid? måste man köa igen i 1,5 år eller är det en egen kö för syskon?
  • Bollibompa
    Pumin skrev 2009-02-28 13:32:23 följande:
    vet ni hur det är med kö-tid? måste man köa igen i 1,5 år eller är det en egen kö för syskon?Det är en egen kö, eller snarare ingen kö alls (det är vad HS sagt till oss iaf). Dom säger att det "helst" ska ha gått ett år från senaste förlossningen. Sen det vanliga med kommit igång med mens och ha koll på ägglossningen.
  • MalinBN

AnnaCecilia: du citerar Fertilitetsenhetens hemsida:

"Syskonbehandling genom donatorinsemination eller ny IVF kan endast ges genom egenfinansiering"

Häri ligger den stora orättvisan. Dessa egenfinansierade syskonförsök sker i privat regi. Homosexuella par har inte tillgång till fertilitetsbehandling/insemination/IVF i privat regi utan bara genom den offentliga vården (i landstingens regi). I vissa (alla?) landsting är det inte möjligt att betala för syskonförsök eftersom offentligt finansierad verksamhet inte skall konkurrera med privata initiativ. Alltså är det så att heteropar som vill ha syskon/gjort slut på sina försök har möjlighet att betala privat för nya försök/syskonförsök. Det har inte homopar. Våra försök "tar slut" när de landstingsfinansierade gör det.

• Fru Stjärnfall

MalinBN: Det måste väl även gälla heteropar där mannens spermier inte fungerar?
    Vi förstod det som att säd endast får doneras till den offentliga vården.

• MalinBN

Jag antar att det också gäller heteropar i den speciella situation du beskriver, Mrs Stjärnfall.

I detta fall handlar dock parets nackdel inte om deras (hetero)sexuella läggning utan om att lagstiftaren bestämt sig för att reglera detta med spermiedonation. Jag antar att det är för att det inte skall uppstå "handel" med spermier, hygien/smittskyddsaspekter etc. Men detta att ett lesbiskt par inte kan vända sig till en privat klinik och betala för fler försök/syskonförsök (som de heterosexuella paren kan) grundar sig, som jag ser det, bara på sexuell läggning och är därför diskriminering. Vilket man inte på samma sätt kan säga om heteropar där mannens spermier inte funkar. Det har nämligen inte med deras sexuella läggning att göra. Sedan är det givetvis lika tragiskt att inte komma vidare i sin process oavsett om man är homo eller hetero.

Hur som helst innebär nuvarande lagstiftning att vi har en nackdel av att vara samkönade par. Och jag kan inte se det på annat sätt än att vi är diskriminerade i detta fall. Me nu är vi egentligen OT...

• MalinBN

Men vad dum jag är - det behöver ju inte alls förstås som diskriminering egentligen. Men lagstiftaren har uppenbarligen förbisett konsekvensen som är att samkönade par på grund av detta får sämre förutsättningar. Ett annat problem är att alla tjejpar inte är medvetna om denna begränsning när de sätter igång processen.

• Fru Stjärnfall

MalinBN: Håller med om att det är orättvist, möjligheten borde verkligen finnas för alla. Under vår resa har informationen brustit många gånger i olika sammanhang. Vi trodde dessutom att båda kunde stå i kön, det vi diskuterade mellan oss var vem som skulle ställa sig först.

• MalinBN

Håller helt med dig om bristen på information i alla led. Personalen där vi "gjorde" vår son var jättegullig, men stor osäkerhet om vad som gällde rådde och vi fick olika besked av olika personer. Detta är en djungel som är minst sagt svår att navigera i. Är inte 100% säker på vad som gäller vid syskonförsök heller, men vi kör ändå.

Svar på tråden Pris för syskon?