• mariahammarberg

Ingen som ger syskonpresent?

Är det bara jag och en väninna här hemma - bredvid datorn som funderat på syskonpresent? Vi har jämnåriga flickor som båda ska bli storasystrar i feb månad.

Vill hitta på ngt till den dotter vi redan har som blir storasyster när bäbisen tittar ut. Hellst ngt som hon kan sysselsätta sig med är bebisen måste få ta tid från mamma men inget tjaffs som köps bara för köpandets skull....

Johanna 2007-02-25 Pyret BF 2009-02-08
  • Svar på tråden Ingen som ger syskonpresent?
  • Krabbolina

vi köpte en present till en tjej när hon blev storasyster.
    När min son blir storebror (om han blir det) så kommer jag nog att köpa något till honom.

• Pumafox

Vi köpte en present till vår son när han blev storebror, men vi sa att den var från lillasyster. Av alla kompisar och släkt som köpt saker till lillasyster, fick även storebror en present.

• mariahammarberg
    Krabbolina skrev 2009-01-25 12:39:09 följande:
    vi köpte en present till en tjej när hon blev storasyster. När min son blir storebror (om han blir det) så kommer jag nog att köpa något till honom.
    Vad köpte NI då? tipps?
    Pumafox skrev 2009-01-25 13:14:12 följande:
    Vi köpte en present till vår son när han blev storebror, men vi sa att den var från lillasyster. Av alla kompisar och släkt som köpt saker till lillasyster, fick även storebror en present.
  • sweran

det beror ju lite på hur gamla tjejerna ifråga är :) lättare att ge tips då :)

• Marina

Hej personligen skulle jag aldrig göra det av den enkla anledning att det behövs inte dom blir sååååå stolta av att dom "måste"  hjälpa lilla syskonet att öppna sina för han/hon kan inte det..  Ska ni sen fortsätta på alla födelsedagar känner nämligen många som gör det och kan inte hjälpa att tycka det är så fel...Det är enda dagen på året som BARA är min och det ska få vara så man får förklara för sina barn att det är barnets födelsedag inte syskonet....Det är en konflikt alla föräldrar borde ta med sina barn för jag tycker inte det är snällt att dela på nåns födelsedag den ska vara såååå speciell för bara han/henne.....

Men alla gör ju som man vill men jag tycker det är fel, har själv snart tre barn och kommer definitivt inte ge dom andra något när den lille födds det är hennes dag!!!!!

André och Liam ska bli storebrödrar till en liten flicka...
  • Krabbolina
    Marina skrev 2009-01-25 13:38:01 följande:
    Hej personligen skulle jag aldrig göra det av den enkla anledning att det behövs inte dom blir sååååå stolta av att dom "måste"  hjälpa lilla syskonet att öppna sina för han/hon kan inte det..  Ska ni sen fortsätta på alla födelsedagar känner nämligen många som gör det och kan inte hjälpa att tycka det är så fel...Det är enda dagen på året som BARA är min och det ska få vara så man får förklara för sina barn att det är barnets födelsedag inte syskonet....Det är en konflikt alla föräldrar borde ta med sina barn för jag tycker inte det är snällt att dela på nåns födelsedag den ska vara såååå speciell för bara han/henne..... Men alla gör ju som man vill men jag tycker det är fel, har själv snart tre barn och kommer definitivt inte ge dom andra något när den lille födds det är hennes dag!!!!!
    nej, vi kommer inte att ge henne present när hennes lillebror fyller år. Vi gav presenten när vi kom hem till dem, alltså inte samma dag som lillebrorsan är född.
  • mariahammarberg
    sweran skrev 2009-01-25 13:35:24 följande:
    det beror ju lite på hur gamla tjejerna ifråga är :) lättare att ge tips då :)
    De fyller snart två år.(tänkte att man såg min sidfotskommentar så jag glömde att skriva ut det i frågan , inte meningen att vara otydlig)
  • sweran

ingen fara. bara jag som inte noterade det

anpassa presenten efter vad ho tycker är kul, men gärna ngt som hon kan sysselsättas med flera dagar än bara just då...
    puzzel, duplo. ngn bra dvd samling typ astrid lindgren eller liknande..
    jag gav en kompis dotter en filmbox när hon blev storasyster o den hade hela familjen nytta av... superbra att ha när storasyster vill känna sig speciell o att hon får göra ngt eget mysigt.. men det beror ju förstås på hur ofta barnet får titta på film/tv till vardags.

mariahammarberg skrev 2009-01-25 13:41:45 följande:
    De fyller snart två år.(tänkte att man såg min sidfotskommentar så jag glömde att skriva ut det i frågan , inte meningen att vara otydlig)
  • Java01

Min äldsta dotter var 1,5 när lillasyster föddes. Storasyster fick komma med mormor och morfar och hälsa på på BB och hon fick då en docka, som blev väldigt uppskattad. Nu hade hon en egen bebis att ta hand om!

Svar på tråden Ingen som ger syskonpresent?