• Fru U

Vad händer nu? Född över tre månader för tidigt

Min älskade lillan (ja lilla o lilla) kusin födde i lördags en pojke på 940g. Han kom över tre månader för tidigt

De är överflyttade till ett annat sjukhus som har sån där ronald mcdonald avdelning där familjen kan vara tillsammans (de har barn sen innan)

Men vad händer nu? Chansen att allt ordnar sig är väl ganska stor ändå väl? Jag menar 940gram är väl rätt okej för en prematur?

Av förklarliga skäl så ringer jag ju inte och frågar henne. Har bara skickat ett sms att vi tänker på dem

Svaren bor i hjärtat
  • Svar på tråden Vad händer nu? Född över tre månader för tidigt
  • Fru U

Allt verkar bra. Mjölken har kommit igång ordentligt

Tydligen hade moderkakan lossnat. Vad kan det bero på?

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Har köpt flanelltyg idag så jag ska klippa till tygbitar sen när tyget torkat

Svaren bor i hjärtat
  • Felicia Adrian
    Svar på #31
    Vad skönt att mjölken kommit igång för henne!
    Varför moderkakan släpper vet inte jag och tror det finns alldeles för lite forskning om det varför den gör det.. Men är tydligen inte ovanligt!
    Skönt att de upptäckte det iaf

Fru U skrev 2009-01-27 19:05:39 följande:
    Allt verkar bra. Mjölken har kommit igång ordentligtTydligen hade moderkakan lossnat. Vad kan det bero på?
  • Fru U

Det var inte så mycket att de upptäckte det som att hon helt enkelt fick värkar och födde (från första känning tills att pojken var född gick det knappt 3 timmar)

Svaren bor i hjärtat
  • Felicia Adrian
    Svar på #34
    Vilken tur att hon hann in till förlossningen! Men hon kanske inte hade så långt till sjukhuset? För mig tar det 1,5 timme ungefär till förlossningen och sen skulle jag lämna barnen hos barnvakt med så för min del är jag glad att dottern ändå tog 15 timmar på sig från vattnet gått innan hon var född...

Fru U skrev 2009-01-28 20:05:23 följande:
    Det var inte så mycket att de upptäckte det som att hon helt enkelt fick värkar och födde (från första känning tills att pojken var född gick det knappt 3 timmar)
  • Fru U

Ja hon bor rätt nära men hon åkte in vid sjutiden och halv-åtta höll hon på att krysta (2 krystvärkar sen var han född - antar att det inte behövs mycket kraft att föda en så liten)

Svaren bor i hjärtat
  • Felicia Adrian
    Svar på #36
    Nej det behövs ju inte det. Min dotter var ändå ganska stor för att vara så tidigt men det tog bara 2 krystvärkar för mig med att föda dottern...
    Skönt att allt verkar gå bra iaf!

Fru U skrev 2009-01-28 21:00:15 följande:
    Ja hon bor rätt nära men hon åkte in vid sjutiden och halv-åtta höll hon på att krysta (2 krystvärkar sen var han född - antar att det inte behövs mycket kraft att föda en så liten)
  • Fru U

Tack och dito

Jag gav ett grattiskort o flanellbitarna till hennes mamma idag som skulle dit.

De har telefon där de är men det känns inte rätt att ringa dem mitt i deras personliga kaos, men jag kanske tänker fel?

Svaren bor i hjärtat
  • Bliglin

Ring du! Man blir bara glad av att folk hör av sig eftersom man knappt kommer ihåg att ringa någon själv. Fråga gärna hur de mår och hur lillen mår, (men skippa frågor om ifall han "säkert kommer att klara sig?" och sådana saker, det är jätte jobbigt att svara på, tyckte jag i alla fall. Det är skönt att berätta för någon som lyssnar, men kan vara jobbigt med för många kluriga frågor för då kanske man påminns om hur sköra de är och så blir man bara stressad och orolig och ängslig i stället.

Men berätta gärna om positiva exempel från tråden, t ex att min son var nästan på pricken i storlek 940 gram och 32,5 cm lång och att han mår prima idag och följer sin korrigerade ålders utveckling perfekt. Sådant kan man inte höra nog mycket om nämligen
    I alla fall var det sådana exempel som jag ville höra om när min lille låg på neo.
    (Exempel på när dte gått på tok däremot vill man ju inte höra om alls)

Jag hoppas verkligen att det ska gå som på räls nu!
    Fru U skrev 2009-01-28 21:20:01 följande:

Tack och dito Jag gav ett grattiskort o flanellbitarna till hennes mamma idag som skulle dit. De har telefon där de är men det känns inte rätt att ringa dem mitt i deras personliga kaos, men jag kanske tänker fel?
  • extraliten

Hej!
    Min son föddes 11 november, 3 månader tidigt (var beräknad tills 2/2) han vägde då 930 g.
    I helgen fick vi komma hem, och nu väger han 2880 g!
    Det har varit en väldans resa, mycket tårar, skratt, glädje och sorg.
    Det som har gjort det hela drögligt har varit just att släkt och vänner faktiskt har funnits där hela tiden!
    I början orkade jag inte prata med alla och berätta om och om igen. Men jag pratade med mina föräldrar varje dag så förde de informationen vidare till alla som var oroliga och undrade.
    SMS är kanon, då kan man svara när man orkar/kan.

För våran lille plutts del så har det gått jätte bra. Han har fortfarande lite extra syre, men det kan man ha med sig hem. Vi har bara haft helt fantastisk personal hela vägen. Kunniga, och underbara både mot barnen och föräldrarna!

Så det kan gå jätte bra även om man är så tidigt född. =)
    Håll modet uppe, och visa att du finns där, det betyder mer än du anar!

Svar på tråden Vad händer nu? Född över tre månader för tidigt