• Fru U

Vad händer nu? Född över tre månader för tidigt

Min älskade lillan (ja lilla o lilla) kusin födde i lördags en pojke på 940g. Han kom över tre månader för tidigt

De är överflyttade till ett annat sjukhus som har sån där ronald mcdonald avdelning där familjen kan vara tillsammans (de har barn sen innan)

Men vad händer nu? Chansen att allt ordnar sig är väl ganska stor ändå väl? Jag menar 940gram är väl rätt okej för en prematur?

Av förklarliga skäl så ringer jag ju inte och frågar henne. Har bara skickat ett sms att vi tänker på dem

Svaren bor i hjärtat
  • Svar på tråden Vad händer nu? Född över tre månader för tidigt
  • Staxson

Felicia Adrian skrev 2009-01-28 21:07:19 följande:

Svar på #36Nej det behövs ju inte det. Min dotter var ändå ganska stor för att vara så tidigt men det tog bara 2 krystvärkar för mig med att föda dottern...Skönt att allt verkar gå bra iaf!Fru U skrev 2009-01-28 21:00:15 följande:
    Det där att det inte skulle ta speciellt många krystvärkar bara för att barnet är mindre, stämmer inte. Oftast så tar det längre tid pga att livmodern egentligen inte är ordentligt mogen samt att barnet inte kan hjälpa till på riktigt samma sätt. Jag höll nog på att krysta i runt 1timme innan lillan föddes och hon vägde bara 2kg. Det sägs att det även skall vara mer smärtsamt att föda tidigt pga att allt inte är moget....
  • Felicia Adrian
    Svar på #41
    Tja är väl olika. Men enligt personalen på förlossningen sa de att de ville att det inte skulle gå för många krystvärkar utan skall gå fort för det är bäst för barnet som föds förtidigt då de tål sämre krystvärkarna.
    Sen är man fullt öppen när krystvärkarna kommer och barnet ligger ända nere och redo att komma ut så går det fort då barnet är mindre. Men skall varje krystvärk "trycka" barnet på "plats" först med så tar det så klart fler krystvärkar.
    Sen beror det vad som är orsaken att förlossningen startar... För mig hade jag kraftiga SD sedan vecka 25 och stoppad förlossning två gånger så min livmoder var verkligen förberedd och klar för förlossning på det sättet...
    Min dotter var 47 cm lång och vägde 2285gram när hon föddes så hon var ju som en liten bebis (Hennes storasyster var 48 cm lång och vägde bara 1 kg mer än lillan och föddes i normal tid)
    För min del kan jag inte påstå att det gjorde mer ont än med de andra barnen. Däremot hade jag förvärkar i 3 dygn som sakta minskade livmodertappen 1 cm innan de riktiga värkarna som öppnade mig kom igång och tog den sista 1 cm på livmodertappen...
    Så är nog olika hur förlossningen startar!
    Staxson skrev 2009-01-29 23:06:35 följande:
    Felicia Adrian skrev 2009-01-28 21:07:19 följande:
    Det där att det inte skulle ta speciellt många krystvärkar bara för att barnet är mindre, stämmer inte. Oftast så tar det längre tid pga att livmodern egentligen inte är ordentligt mogen samt att barnet inte kan hjälpa till på riktigt samma sätt. Jag höll nog på att krysta i runt 1timme innan lillan föddes och hon vägde bara 2kg. Det sägs att det även skall vara mer smärtsamt att föda tidigt pga att allt inte är moget....
  • Little Ms Chatterbox

Hur blir det sen när de kommer till hemsjukhuset, nu bor de ju på Ronald McDonald, där man har massor med stöd och även praktiska saker så som tvättmaskin och ordentligt kök.
    Jag fick en son -02, v.30+4. 44,5 cm och 2036g. På vårt sjukhus får man ett litet rum en bit bort, om inte barnet har börjat amma. Där fick vi inte steka mat, fanns inget sätt att tvätta/torka kläder och var inte så lätt man man hade 7 mil hem. Sambon lagade mat när han var hemma och tvättade sen kom han dit och stannade några dagar och tillbaka hem igen.
    Så när släktingarna frågade om det var något som de kunde hjälpa till med sa jag att jag ville ha husmanskost Så svärmor kom med frysta pannbiffar och jag var helnöjd.

Så fråga sen om det är något du kan hjälpa till med, (om du bor så du kan hälsa på.) Annars är saker som att du tar in posten eller vattnar blommor uppskattat.

Nu är det en ny Omega-3 tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
  • Fru U

För närvarande bor de ca 25min hemifrån och sen kommer de att bo mindre än en kvart från sjukhuset (fördelar med att bo en storstad)

Han andas på egen hand nu (utan cpap då antar jag) och ev skulle de få hålla honom imorgon

Tack alla för att ni delat med er av era berättelser

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Jag har inte haft möjlighet att prata med henne men jag vet att de hade barnvakt i söndags så de kunde gå in till honom båda två samtidigt och att de förmodligen fick hålla honom då

Svaren bor i hjärtat
  • cloudberry79
    Fru U skrev 2009-01-31 21:21:45 följande:
    För närvarande bor de ca 25min hemifrån och sen kommer de att bo mindre än en kvart från sjukhuset (fördelar med att bo en storstad) Han andas på egen hand nu (utan cpap då antar jag) och ev skulle de få hålla honom imorgon Tack alla för att ni delat med er av era berättelser
    Med CPAP andas man själv, bara det att man får lite övertryck så man liksom kommer ihåg att andas. Visst kan det vara så att han är utan CPAP, men det måste vara oerhört ovanligt att en sån liten andas utan övertryck
    Skillz that Killz 10k+
  • Zezana

Jag har en bekant som födde en son på ca 700 gram.. Han mår prima idag

• Fru U

Jag tyckte också det var konstigt, men som jag sa tidigare all info jag skriver här har passerat några led och kan ha blivit förvanskade

cloudberry79 skrev 2009-02-05 23:14:44 följande:
    Med CPAP andas man själv, bara det att man får lite övertryck så man liksom kommer ihåg att andas. Visst kan det vara så att han är utan CPAP, men det måste vara oerhört ovanligt att en sån liten andas utan övertryck
    Svaren bor i hjärtat
  • MiniLou

Fru U skrev 2009-01-26 14:18:32 följande:

Min älskade lillan (ja lilla o lilla) kusin födde i lördags en pojke på 940g. Han kom över tre månader för tidigt De är överflyttade till ett annat sjukhus som har sån där ronald mcdonald avdelning där familjen kan vara tillsammans (de har barn sen innan)Men vad händer nu? Chansen att allt ordnar sig är väl ganska stor ändå väl? Jag menar 940gram är väl rätt okej för en prematur?Av förklarliga skäl så ringer jag ju inte och frågar henne. Har bara skickat ett sms att vi tänker på dem
    Ja jag tror att 9 av 10 klarar sig.
    Dom har antagligen hamnat på neonatal kanske på Östra sjukhuset?
    Om dom är där så vet jag av egen erfarenhet att dom blir mkt bra omhändertagna.
    Dom har garnaterat inte tiden till att svara i telefon osv för det är så mkt fokus o säkerligen chock över att plötsligt blivit mamma o pappa så mkt för tidigt.
    Dom har en lång tid framför sig på sjukhus om allt går som det ska. Och den tiden kommer vara som en bergochdal bana så förklarade dom för oss.

Vi hade knapt ens tid att tänka på telefonsamtal för det var så mkt läkarkontakt o man ville vara på neo avd o hälsa på sitt barn osv.
    "där har man inte lov att ha mobil"
    Du vet inte om det var ngt som utlöste förlossning så tidigt?
  • MiniLou

Fru U skrev 2009-01-27 19:05:39 följande:

Allt verkar bra. Mjölken har kommit igång ordentligtTydligen hade moderkakan lossnat. Vad kan det bero på?
    Hade hon GBS?
  • MiniLou

Fru U skrev 2009-01-28 21:00:15 följande:

Ja hon bor rätt nära men hon åkte in vid sjutiden och halv-åtta höll hon på att krysta (2 krystvärkar sen var han född - antar att det inte behövs mycket kraft att föda en så liten)
    Jag tyckte att det tog 100 år innan Philip kom ut.
    Han var 33cm lång o vägde 900g.
    Dom försökte bromsa förlossningen men sen när jag väl fick "föda fram" honom så var det väldigt svårt o få ut honom.
    Gjorde fruktansvärt ont minns jag.
    Var din kusin förstföderska eller omföderska?
    Jag var förstföderska o dom sa att det var därför det gjorde så ont då första bebisen bildar en "väg" ut.
  • Frila2

Jag har inte läst hela tråden nu men skriver ändå. Jag fick en liten tjej för snart sju veckor sedan i v28+4. 930 g och 37 cm lång. Hon ligger kvar på sjukhus men har flyttats från Östra till Mölndal. Allt går bra och det går framåt, men långsamt.

Fru U: hoppas att allt går bra. Ang. att ringa så tycker jag absolut att du ska ringa. Om din kusin inte orkar prata så säger hon det, det är lättare att säga att hon inte orkar än att ringa upp själv. Jag blev bara glad när någon ringde och frågade hur det var. 

Även små stjärnor lyser i mörkret
  • Fru U

Hon är omföderska. Nej, hon ligger inte på östra (fel ände av landet )

Svaren bor i hjärtat
Svar på tråden Vad händer nu? Född över tre månader för tidigt