Svar på #41
Tja är väl olika. Men enligt personalen på förlossningen sa de att de ville att det inte skulle gå för många krystvärkar utan skall gå fort för det är bäst för barnet som föds förtidigt då de tål sämre krystvärkarna.
Sen är man fullt öppen när krystvärkarna kommer och barnet ligger ända nere och redo att komma ut så går det fort då barnet är mindre. Men skall varje krystvärk "trycka" barnet på "plats" först med så tar det så klart fler krystvärkar.
Sen beror det vad som är orsaken att förlossningen startar... För mig hade jag kraftiga SD sedan vecka 25 och stoppad förlossning två gånger så min livmoder var verkligen förberedd och klar för förlossning på det sättet...
Min dotter var 47 cm lång och vägde 2285gram när hon föddes så hon var ju som en liten bebis (Hennes storasyster var 48 cm lång och vägde bara 1 kg mer än lillan och föddes i normal tid)
För min del kan jag inte påstå att det gjorde mer ont än med de andra barnen. Däremot hade jag förvärkar i 3 dygn som sakta minskade livmodertappen 1 cm innan de riktiga värkarna som öppnade mig kom igång och tog den sista 1 cm på livmodertappen...
Så är nog olika hur förlossningen startar!
Staxson skrev 2009-01-29 23:06:35 följande:
Felicia Adrian skrev 2009-01-28 21:07:19 följande:
Det där att det inte skulle ta speciellt många krystvärkar bara för att barnet är mindre, stämmer inte. Oftast så tar det längre tid pga att livmodern egentligen inte är ordentligt mogen samt att barnet inte kan hjälpa till på riktigt samma sätt. Jag höll nog på att krysta i runt 1timme innan lillan föddes och hon vägde bara 2kg. Det sägs att det även skall vara mer smärtsamt att föda tidigt pga att allt inte är moget....