• Fru U

Vad händer nu? Född över tre månader för tidigt

Min älskade lillan (ja lilla o lilla) kusin födde i lördags en pojke på 940g. Han kom över tre månader för tidigt

De är överflyttade till ett annat sjukhus som har sån där ronald mcdonald avdelning där familjen kan vara tillsammans (de har barn sen innan)

Men vad händer nu? Chansen att allt ordnar sig är väl ganska stor ändå väl? Jag menar 940gram är väl rätt okej för en prematur?

Av förklarliga skäl så ringer jag ju inte och frågar henne. Har bara skickat ett sms att vi tänker på dem

Svaren bor i hjärtat
  • Svar på tråden Vad händer nu? Född över tre månader för tidigt
  • BebisVagga
    Fru U skrev 2009-01-26 15:17:04 följande:
    Okej.Skönt att höra att det gått bra för era små parvlar
    vilken vecka fick hon sin son. det e veckorna som e viktigast inte vikten
  • Fru U

Jag vet inte exakt vecka än, bara att det var mer än 3 månader för tidigt

I julas var hon i femte månaden

Att jag inte har bättre koll beror på att jag inte haft så mycket kontakt med henne som jag skulle ha velat då jag varit mycket sjuk. Har inte orkat med att träffas eller prata i telefon

(något jag helt klart ångrar nu, fast hon vet att hon vet hur mycket jag älskar henne ändå ju)

Svaren bor i hjärtat
  • Bliglin

Det är olika på sjukhus, vilka rutiner man har. Där vi låg började man inte så tidigt med kläder i kuvösen. Sedan förflyttades vi till ett annat sjukhus och där började man med kläder på bebisarna redan innan 1500 gram, vilket kändes konstigt då det ju inte finns nästan några plagg som är små nog, annat än dockkläder.

Jag tyckte om att ha mjuka och goa snuttefiltar i bomullsflanell som min bebis fick ligga på i sitt lilla bo. Då sov jag först med flanellfilten runt brösten i ett par nätter och sedan fick han ha den hos sig medan jag sov med nästa filt som vi sedan växelvis flyttade runt mellan tvättningarna.

• Fru U

Vilken bra ide med filten. För jag kan tänka mig att man gärna vill att bebisen ska ha mammadoft hos sig (i brist på äkta vara)

Sitter nästan som på nålar i väntan på att hennes mamma (min faster) ska komma hem från jobb så jag kan ringa o fråga  hur det går.

Ställde inte så många frågor när jag fick veta det igår för man blir ju helt ställd

Bliglin skrev 2009-01-26 15:23:06 följande:
    Det är olika på sjukhus, vilka rutiner man har. Där vi låg började man inte så tidigt med kläder i kuvösen. Sedan förflyttades vi till ett annat sjukhus och där började man med kläder på bebisarna redan innan 1500 gram, vilket kändes konstigt då det ju inte finns nästan några plagg som är små nog, annat än dockkläder.Jag tyckte om att ha mjuka och goa snuttefiltar i bomullsflanell som min bebis fick ligga på i sitt lilla bo. Då sov jag först med flanellfilten runt brösten i ett par nätter och sedan fick han ha den hos sig medan jag sov med nästa filt som vi sedan växelvis flyttade runt mellan tvättningarna.
    Svaren bor i hjärtat
  • tossamossa

Min son, idag 9 år föddes i v 31, och allt gick hur bra som helst.
    Blev informerad om att han skulle kunna bli infektionskänslig, kunde få ögonproblem mm, men har varit myckat friskare än alla kompisar. Är idag jämnstor m kompisar och hade växt ikapp runt 3 års ålder...

• Vitulina

Vilken pärs! Jag hoppas verkligen det går bra för din kusin och hennes son. Min kompis son föddes "bara" 5v för tidigt men hon snöade in på att de inte hade kläder till sonen. Kan tipsa om H&M. De har fina kläder ner till stl 40 när det blir aktuellt. Kan tänka mig att det inte är det som är deras prioritet just nu.

• Fru U

Så nu vet jag mer. Hon hade nästan gått i vecka 27. Pojken vägde 940g och var 32cm lång

Hon fick känningar på morgonen och 2,5h var han född

Svaren bor i hjärtat
  • druvorna

Mina tvillingar kom 3 månader för tidigt. Idag är de 14 månader (11 månader korr. tid) och mår jättebra. Vi fick vara kvar på sjukhuset 3 månader, alltså tills de egentligen skulle ha fötts.(intensiv neo första mån).
    Allt har gått bra för oss, men tiden på sjukhuset var jobbig och turbulent. Att få fina och uppmuntrande sms från nära och kära kändes bra. Man orkade/hann inte alltid ringa till alla och berätta läget. Jag pratade mest med mamma och sedan spred hon infon vidare :)
    Det som kändes lite konstigt ibland var hur en del nästan inte "vågade" ta kontakt, precis som om de väntade på om barnen skulle klara sig eller inte. Det är jättesvårt att veta hur man ska närma sig ibland. Men fortsätt sms:a du, det tror jag uppskattas.
    Och som tidigare sagts, dagens prematurvård är av hög klass. Barnen och vi föräldrar blev väl omhändertagna under hela sjukhusvistelsen.

• Fru U

De hade fått mata honom idag (sonda antar jag) och syrgasen ligger på 30% nu så det är väl bra antar jag

Jag tänker positivt; han kommer att klara sig. Jag menar hon föddes för tidigt (pytteliten var hon - som en fågel) och är idag en vuxen kvinna och numera 2barns mor Kunde man fixa det då (för 20+ år sen kan man fixa det idag)

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Vad sker rent praktiskt nu? Blir båda föräldrarna sjukskriva eller? Eller bara en förälder?

Svaren bor i hjärtat
Svar på tråden Vad händer nu? Född över tre månader för tidigt