• Sigrid

Hur gör man lapskojs?

Någon som vet hur man gör lapskojs?

• Svar på tråden Hur gör man lapskojs?
  • Sigrid

Tack så mycket. Vart i affärerna brukar Salta biten finnas? Vad kostar en sån burk?

• levandecharader

Sigrid skrev 2009-01-26 18:13:07 följande:

Tack så mycket. Vart i affärerna brukar Salta biten finnas? Vad kostar en sån burk?
    Den står bland konserver, där jag köpte det igår kostade en burk 26:-
  • Night Angel

Måste med prova det här--sist jag åt det var nog för 7 år sedan eller nåt sånt...men har för mig man använde rotmos ist för potatismos

DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • Sigrid

Till hur många portioner räcker en burk?
    Om man ska laga till 4 personer behöver man 2 burkar då?

• isisisis

Sigrid skrev 2009-01-26 20:39:42 följande:

Till hur många portioner räcker en burk? Om man ska laga till 4 personer behöver man 2 burkar då?
    Det är lite gränsfall,beror på hur mycket kött man vill ha i.
    Det kan variera ibland med hur stor köttbit det ligger i burken också.
    Köp INTE på ÖB,där är det nästan bara vatten i burken

Är det 2 vuxna och 2 barn räcker en burk tycker jag oftast.
  • levandecharader

Jag gjorde till 11 barn och 1 vuxen idag, använde då 3 burkar. Kunde visserligen haft i en till utan att det hade skadat

• marjalena

Ska testa att göra med Saltabiten idag! Spännande!

Man ska alltså göra vanligt potatismos och skära saltabiten i mindre bitar och blanda i bara? Hur små ska bitarna vara förresten? Hackade eller tärnade typ?

• levandecharader

marjalena skrev 2009-01-27 09:56:44 följande:

Ska testa att göra med Saltabiten idag! Spännande! Man ska alltså göra vanligt potatismos och skära saltabiten i mindre bitar och blanda i bara? Hur små ska bitarna vara förresten? Hackade eller tärnade typ?
    Det är nog en smaksak, men jag brukar hacka köttet. Det är ju väldigt mört så det faller ju lätt i sär.
  • hally

Visst ska det egentligen vara renskav i originalet?
    Det gjorde mamma när jag var liten (hon är halv-lapp) och jag hatade lappskojs

Svar på tråden Hur gör man lapskojs?