• Svar på tråden Hur gör man lapskojs?
  • hally

    Pratade precis med mamma och passade på att fråga om detta. Hon sa att det var hennes eget recept och att det egentligen inte har med samer att göra.
    Det var därför hon skrev lappskojs i sin kokbok och inte lapskojs som det ska vara skinka i
    Då kanske man ska testa originalet då, måste ju vara godare än hennes hemska renskavs-jox

  • isisisis

    Jag brukar röra så köttbitarna blir bara trådar.
    Så minns jag det från skolan,och det tycker jag är gott
    Det är INTE gott att ha i spadet från burken i lappskojsen!OBS!

    Mycket godare att bara göra ett gott mos,men en klick Bregott i och sedan röra i köttet

  • levandecharader

    isisisis skrev 2009-01-27 12:44:17 följande:


    Jag brukar röra så köttbitarna blir bara trådar.Så minns jag det från skolan,och det tycker jag är gott Det är INTE gott att ha i spadet från burken i lappskojsen!OBS!Mycket godare att bara göra ett gott mos,men en klick Bregott i och sedan röra i köttet
    Håller med, ha inte i spadet. Använd köttet och potatismoset bara, det blir bäst
  • Heavenlyfaith
    hally skrev 2009-01-27 11:06:56 följande:
    Pratade precis med mamma och passade på att fråga om detta. Hon sa att det var hennes eget recept och att det egentligen inte har med samer att göra.Det var därför hon skrev lappskojs i sin kokbok och inte lapskojs som det ska vara skinka i Då kanske man ska testa originalet då, måste ju vara godare än hennes hemska renskavs-jox
    Va?
    På "riktigt" stavas det med två L, Lappskojs. Det är traditionellt sätt potatismos med saltat kött, oftast bog från nöt.
    Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
  • Heavenlyfaith

    Ps. Något ammat som oxå är gott är att byta salta biten mot fettigt bacon som är knaperstekt.


    Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
  • hally

    Heavenlyfaith skrev 2009-01-27 14:03:35 följande:


    Va?På "riktigt" stavas det med två L, Lappskojs. Det är traditionellt sätt potatismos med saltat kött, oftast bog från nöt.
    Njäe, hittade detta på susning.nu, står även på wikipedia:
    "Lappskojs är en mycket vanlig felstavning av ordet lapskojs. Ordet har inget med samer att göra, utan härstammar från ett engelskt ord, lobscouse. "

    Nu blev jag iallafall sugen på att testa, ska åka och handla och testa era tips!
  • guppyn

    När min mamma har gjort "lapskojs" så har det varit potatismos med köttfärs i.

Svar på tråden Hur gör man lapskojs?