• Sigrid

Hur gör man lapskojs?

Någon som vet hur man gör lapskojs?

• Svar på tråden Hur gör man lapskojs?
  • levandecharader

Sigrid skrev 2009-01-27 15:44:29 följande:

Ska man värma köttet innan eller blir det varmt av moset?
    Det blir varmt av moset.
  • Golli

man lär sig något nytt varje dag ;)

• Sigrid

Vid nästa handling ska jag införskaffa ingredienser och prova. Tack alla!

• RiaRa

Jag brukar göra potatismos sedan blandar jag i en burk med sylta. Finns i kyldisken i en plastburk.

Det är mycket lättare att tappa bort en sak, än att hitta den/ Nalle Puh
  • Heavenlyfaith
    hally skrev 2009-01-27 15:31:36 följande:
    Heavenlyfaith skrev 2009-01-27 14:03:35 följande: Njäe, hittade detta på susning.nu, står även på wikipedia:"Lappskojs är en mycket vanlig felstavning av ordet lapskojs. Ordet har inget med samer att göra, utan härstammar från ett engelskt ord, lobscouse. "Nu blev jag iallafall sugen på att testa, ska åka och handla och testa era tips!
    Jag har rakt inte nämnt att det är en rätt från Lappland Jag har själv bott o levt i England o vet mycket väl vad den "äkta" varan är
    Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
  • Heavenlyfaith
    RiaRa skrev 2009-01-27 16:08:56 följande:
    Jag brukar göra potatismos sedan blandar jag i en burk med sylta. Finns i kyldisken i en plastburk.
    Jag gillar ju inte sylta men jag kan iaf TÄNKA mig att det är gott om man gillar det
  • RiaRa

Jag gillar inte heller sylta ren som den är, men i moset smälter det på något sätt och blir till tunna köttbitar.

Det är mycket lättare att tappa bort en sak, än att hitta den/ Nalle Puh
  • Karlsson

Jag gjorde förra vecka denna suveränt goda rätt!

Kokade eget mos, godast så. Sen hade jag långkok på köttben av nöt helgen innan. De var så mört att det föll av benen och blev extremt gott och perfekt till lappkojsen Jag tycker också det är godast när det 'trådar' sig i moset.

Sen rödbetor till självklart!

När vi är på semester i en stuga med bara två gasolplattor blir det pulvervarianten med salta biten

• Heavenlyfaith
    RiaRa skrev 2009-01-27 16:12:27 följande:
    Jag gillar inte heller sylta ren som den är, men i moset smälter det på något sätt och blir till tunna köttbitar.
    Kanske är värt o testa då... Jag tycker inte jätteilla om det... det är bara ingen toppfavorit
  • FamiljenPeura

Detta vart just en ersättare för potatisbullarna jag tänkte gör idag! Måste ändå till affären och köpa mjölk så då får det bli saltabiten med

• Araruama

Har ni aldrig hört talas om Corned Beef. Det är mycket billigare och godare en Salta Biten.

• Pixxen

Salta biten existerar ju inte längre. Finns det något annat liknande?

Svar på tråden Hur gör man lapskojs?