• Oller

Down syndrom/ gratis blöjor från 3-4 år ålder?

Hej!

Har hört av några familjer att man kan få gratis blöjor från BVC om man har ett barn med Down syndrom (eller annat handikapp) som gör i blöjan efter 3-4 års ålder. Vad är eran erfarenhet? ringde ni bara BVC och frågade, eller behövde ni läkarintyg osv. Finns det någon lag-paragraf skrivet om detta?, som jag kan hänvisa till. Åkersberga kommun brukar inte vara sammarbetsvilliga, som dom kommunner mina vänner bor i, när det gäller dom handikappade/funktionshindrade. Så jag känner att jag redan nu måste ha "kött på benen" innan jag ringer BVC, vilka rättigheter min son har osv. Skulle bli väldigt förvånad om dom svarade; "ja, visst det ordnar vi". Så som jag har hört att det går till på andra ställen i landet.

MVH Cathrine

• Svar på tråden Down syndrom/ gratis blöjor från 3-4 år ålder?
  • Oller

TACK för era svar!

Jag blir så glad över att familjeliv finns, så jag kan få massa hjälp av mammor därute.

Oliwer fyller 3år 18 mars, så efter det skall jag ringa. Hoppas en trevlig tillmötesgående BVC dam svarar i telefonen. Vore skönt om jag slapp flera turer innan vi får några blöjor. Inte så att jag skulle gå under om vi inte får det, men det känns orättvisst om vissa får och andra inte. Rätt skall vara rätt.

Kram på er// Cathrine

• Merikarvia

Här i Värmland är det 5 år som gäller för kostnadsfria blöjor. Man kontaktar BVC och får blöjor för 3 mån. i taget.

• Frenna

Vad bra Cathrine, jag gick precis själv i dessa funderingar....
    Tänkte ändå beställa tid för vikt o längd på BVC, det får bli blöjor också.
    //anna

• Septemberknodd
    Oller skrev 2009-01-27 21:26:41 följande:
    Hej!Har hört av några familjer att man kan få gratis blöjor från BVC om man har ett barn med Down syndrom (eller annat handikapp) som gör i blöjan efter 3-4 års ålder. Vad är eran erfarenhet? ringde ni bara BVC och frågade, eller behövde ni läkarintyg osv. Finns det någon lag-paragraf skrivet om detta?, som jag kan hänvisa till. Åkersberga kommun brukar inte vara sammarbetsvilliga, som dom kommunner mina vänner bor i, när det gäller dom handikappade/funktionshindrade. Så jag känner att jag redan nu måste ha "kött på benen" innan jag ringer BVC, vilka rättigheter min son har osv. Skulle bli väldigt förvånad om dom svarade; "ja, visst det ordnar vi". Så som jag har hört att det går till på andra ställen i landet.MVH Cathrine
    vår habsköterska presenterade sig och sa i nästa andetag: "Och bara så att ni vet så är det jag som skriver recept på blöjor när Tea fyllt tre." så enkelt kan det vara på bästkusten
  • Ylvisen

Hej Cathrine!

Jag tror att det är 4 år som gäller i Västerås, inte för att det hjälper dig direkt men ändå...

kram ylva

• Rubia
    Septemberknodd skrev 2009-01-28 23:04:36 följande:
    vår habsköterska presenterade sig och sa i nästa andetag: "Och bara så att ni vet så är det jag som skriver recept på blöjor när Tea fyllt tre." så enkelt kan det vara på bästkusten
    Eller i Ale kommun kanske mer... Hab i Frölunda var som sagt MKT restriktiva, och SDN Askim är också ena snåla rackare.
    Mamma till Axel -01, Anton -04 (DS), Astrid -06
  • Septemberknodd

Välkomna till Ale - en stark del av Göteborg (och stans töntigaste slogan)

• liag
    Mamma S skrev 2009-01-28 18:34:26 följande:
    Här i Stockholm kan man få kostnadsfria blöjor till barn från 5 år, om dom har något funktionshinder som gör att dom behöver blöjor. Man vänder sej till distriktssköterskan som skriver ut blöjorna. Man måste dock ha ett läkarintyg som beskriver varför barnet behöver blöjor.
    Hejsan

Bor också i Stockholm och Linnéa fick blöjor från hon var 4 år.
    Jag ringde Linnéas läkare, eller inte direkt till honom utan sköterskorna som jobbar där och de fixade läkarintyget från Linnéa läkare och sedan efter 2 veckor så stod blöjorna utanför dörren. 

/Lena

• Mamma S

liag skrev 2009-01-29 17:25:04 följande:

Hejsan Bor också i Stockholm och Linnéa fick blöjor från hon var 4 år. Jag ringde Linnéas läkare, eller inte direkt till honom utan sköterskorna som jobbar där och de fixade läkarintyget från Linnéa läkare och sedan efter 2 veckor så stod blöjorna utanför dörren. 
    /Lena
    Jaha, kan det vara olika i olika kommuner då kanske? Konstigt egentligen att det inte är samma sak som gäller i hela Sverige.
  • Farsgubben

Oller skrev 2009-01-28 21:27:52 följande:

TACK för era svar!Jag blir så glad över att familjeliv finns, så jag kan få massa hjälp av mammor därute.
    O en och annan pappa kanske
Svar på tråden Down syndrom/ gratis blöjor från 3-4 år ålder?