• Mabi

Hjälp med vår 30 års fest, snälla!!!!!!

Jag och min sambo fyller båda 30 år i år och har tänkt oss att ha en gemensam fest. Det är bara det att vi har idè torka och skulle vilja ha lite förslag på hur man kan lägga upp allt från inbjudningskort till underhållning på festen samt ev.sångblad.

Vi hade tänkt oss att i inbjudan formullera när och var festen ska vara och så skulle vi vilja ha med på ett snyggt sätt att vi önskar oss presentkort på heminredning och elektronik, någon som har ngt bra förslag?

Sen tänkte vi göra ngt skoj med bordsplaceringen?? Skulle även vilja ha lite förslag på lekar/aktiviteter som ca 70 pers kan göra?

Skulle vara så himla tacksam för förslag eller helt enkelt bara att ni skrev hur ni lade upp er fest!!!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hjälp med vår 30 års fest, snälla!!!!!!
  • Flippen

Jag har i alla fall ett tips på bordsplaceringen:

Skriv lappar med en känd fras från t ex en schlagerlåt (sådanan låtar som alla kan). T ex "Diggilo diggilej, alla tittar på mig..."
    Varje fras ska skrivas på 2 lappar. Den ena läggs i dam-skålen och den andra i herr-skålen.
    Antalet lappar ska givetvis stämma överens med antalet gäster.
    Alla damer tar sedan en lapp från dam-skålen, och herrarna en från herr-skålen.

För att hitta sin bordsdam/kavaljer så ska man gå runt och sjunga låten man fått på sin lapp, och därigenom hitta vem som sjunger samma låt.
    Bra sätt att bryta isen och lätta upp stämningen redan från början!

På bordsplatserna har man sedan lagt en lapp med artistens namn, så man vet var man ska sitta.

Lycka till!

Nytt år - Nya möjligheter!
  • Flippen

Ett förslag på lek, som dock inte alla 70 kan vara med på, men det blir roligt för alla att titta på:

Ta upp t ex 10 st personer.
    Lekledaren har en mikrofon (åtminstone en låtsasmikrofon).
    Lekledaren håller mikrofonen framför en av deltagarna, som ska börja sjunga på en sång. Sedan byter man sångare helt sporadiskt.
    Tvekar man, eller sjunger samma sång som någon annan redan sjungit så åker man ut.
    Det räcker att man sjunger några sekunder, innan man snabbt byter till någon som inte alls är beredd.
    Man kan ha ett tema på sångerna. T ex att det måste vara svenska schlagers.

Lite dålig på att förklara men fråga gärna om du inte förstår.

• CharlieF

Festfixare säger ofta att man ska ha ett genomgående tema, tex. ett land, en färg, en årstid etc. DEtta tema syns sedan på allt från inbjudningar till kläder och mat och dukning. Kan vara ett tips att ha en röd tråd för att få ihop det...

Dock gjorde inte jag så utan sänkte ambitionsnivån på min 30årsfest genom att bjuda in folk typ 14 dar innan (nästan alla kom ändå) och bjuda på lasagne till ett långbord. Det blev en jättelyckad fest, kanske för att jag inte hade så höga förväntningnar, annars kan jag tendera att bli besviken.

Lykca till med allt, kom ihåg att planeringen är halva nöjet

• JennyL29

själv ska jag ha min fest i sommar.

Vi sk bjuda på nån slags buffe,
    Funderra på tacos
    medelhavsbuffe
    grillspettsbuffe

Vi ska ha bordplacering, jag ska lägga dit stenar där deras namn står målat på. Vi ska ha färger som tema,
    sommarns grönska, ska gå i lila ,gult och grönt.

Min pappa har lite kontakter och jag med så vi ska "hyra" några trunadurer somska spela under middagen. Vi ska fixa inbjudan lite fint. Med sammafärger som på dukningen osv. Ett lite förbröllop kan man säga.

lekar funderar vi på tipspromenad med frågor om mig och släkte, antingen kan man vinna somvanligt me dflest rätt och dela ut "fina"priser som e hammare eller sten.
    Eller så kan man ha en tippspromenad med gissningssaker eller på kortast tid vinner.

Lycka till

• Mabi

Tack för alla bra förslag!!! Jättekul förslag på placering Flippen!

Är det ngn som har ett bra förslag på hur man kan formullera sig på ett skojigt sätt på inbjudningskorten. Vi har hört att andra har skrivit ned vad de önskar sig på ett skojigt sätt, så att folk inte ska behöva fundera över vad de ska köpa. Vi håller på och renoverar upp vårat hem och skulle gärna vilja önska oss presentkort på ex. mio och elgiganten. Men vi tycker att det är lite svårt att komma fram till ett kul sätt att skriva, så att det inte blir för girigt : )

Eftersöker även ngn sida med roliga sånger.

Tack igen!

• Flippen

När ska ni ha 30-årsfesten? Är det på sommaren eller?

Jag fyllde 30 förra sommaren och då hade vi tipspromenad med roliga frågor. Mitt i tipspromenaden hade vi dukat upp ett bord med vätskekontroll i form av bål med lite gott tilltugg. Vinnaren fick ett fint pris.

Ángående inbjudan så kan ni ju formulera det ungefär som "Undrar någon om önskelista, så står presentkort på inredning och elektronik högst upp, men helst av allt önskar vi att ni kommer"
    Kanske inte ordagrannt men ungefär så.

• Mabi

Tack Flippen det var ett bra förslag!

Vi tänkte lägga festen i slutet av Maj men då jag fyller nu i februari tänkte vi skicka inbjudningarna ganska snart så att folk förstår att vi tänker ha ett firande, men inte just i februari...

• Anke
    Flippen skrev 2009-01-29 10:41:21 följande:
    När ska ni ha 30-årsfesten? Är det på sommaren eller? Jag fyllde 30 förra sommaren och då hade vi tipspromenad med roliga frågor. Mitt i tipspromenaden hade vi dukat upp ett bord med vätskekontroll i form av bål med lite gott tilltugg. Vinnaren fick ett fint pris. Ángående inbjudan så kan ni ju formulera det ungefär som "Undrar någon om önskelista, så står presentkort på inredning och elektronik högst upp, men helst av allt önskar vi att ni kommer" Kanske inte ordagrannt men ungefär så.
    och det gäller ju kanske att man önskar sig elektronik-presentkortet på samma butik, så blir det lite lättare =) jobbigt att få små summor på blandade ställen =)
    ¨ ¨*:+..+¤+:.:Nora 060810 ♥ Pricken Bf 090430¨:.:+¤+..+:*¨¨ ¨
  • Flippen
    Anke skrev 2009-01-29 12:17:41 följande:
    Haha Ja det kan ju vara bra.
  • Josse

Ett förslag när det gäller bordsplaceringen och i princip samma som Flippens MEN istället för sånger så kan man ha djur i pannan (detta hade en släkting på sin 50 års skiva mycket uppskattat bland alla nästan 80gäster) damerna och herrarna drar ur olika skålar fram ett djur som de sedan fäster på sig, 50 åringens gäster fick fästa djuren i pannan, men kan kan ju lika gärna fästa dem på kläderna och på så sätt para ihop sig.

Ett annat förslag som jag kan ge är ett tips från en middag där två tjejer hade gemensam 25 års fest. De ställde sig upp i början på middagen och höll tal för 50 gäster, de turades om vem som skulle prata och det dom gjorde var att få alla känna sig personligt inbjudna, de läste upp en gästs namn och sa relationen till just den personen, gästen fick då ställa sig upp när deras namn lästes upp. Tex Maria H.-lärde jag känna på dagis, Maria är här tillsammans med Henrik som är hennes pojkvän, så får även han resa sig. Man kan ju också lägga till vad de arbetar med eller något annat intresse om just den personen tex Maria H lärde jag känna på dagis, hon är duktig på att hjula tex.

I övrigt kan ni ju ta hjälp av checklistorna som brukar finnas för bröllopsplanering, både när det gäller eventuella teman och vad man ska tänka på när det är många gäster och lite tips på lekar osv.

Lycka till och grattis i förskott!

Svar på tråden Hjälp med vår 30 års fest, snälla!!!!!!