• Curlingmorsan

Smålandsvillan vs Älvsbyhus

Funderar lite på att bygga nytt hus och har kikat lite på Smålandsvillan och Älvsbyhus. Någon som har hus från dessa leverantörer, någon ni är missnöjda med? Något speciellt man ska tänka på? Något ni är extra nöjda med? Tips och råd tar tacksamt emot!

Ebba & Felix mamma
  • Svar på tråden Smålandsvillan vs Älvsbyhus
  • Silme

Vi valde bl.a. mellan Ä-byhus och Smålandsvillan men valde bort båda två p.g.a. att man inte kunde ändra i planlösningen enligt våra säljare. Vi var inte nöjda med nåt av alternativen och ville ändra lite men det gick inte.
    Så därför blev det Myresjöhus till slut, mycket nöjda!

Om allt går som det ska; BF 090724
  • Carisma95

Jag hade inte valt någon av husen, känns för "budget". Känner några som byggde med ä-hus och valde bort mycket och gjorde själva, t.ex. råspont i taket, klinkers i hallen osv. Men det är ändå något som gör att det känns lite "tråkigt"...

Smålandsvillan vet jag (i alla fall för några års sen) hade "gömda" kostnader. Köpte man ett 1 1/2-plans så ingick inte trappan upp + fönster på övervåningen i priset, utan tillkom som extrakostnader...

Kan väl tillägga att vi byggde ett hjältevadshus och är jättenöjda. Rimligt pris, men lite över ovan nämnda. Men känns dock som det är högre standard också.

vastragotaland.blogspot.com - From my point of view!
  • goldensea

Vi kollade också runt bland de olika företagen när vi köpte nytt hus. Vi valde bort både smålandsvillan och älvsbyhus. I jämförelse med de andra så kändes kvaliteten avsevärt lägre.

Vi valde till slut mellan Sjödalshus och Mjöbäcksvillan. Det blev mjöbäcksvillan och vi är jättenöjda.

• Curlingmorsan

Anledningen till att vi kikar på just Smålandsvillan och Älvsbyhus är att de är just "budget". Vi söker ett billigare boende än det vi har idag för att kunna ha pengar över till annat än att bo. Hade vi bott i en billigare del av landet så hade vi utan tvekan valt ett lite dyrare hus. Och helst ett hus i lösvirke, där man kan vara med och påverka allt själv.

Ebba & Felix mamma
  • Carisma95
    Curlingmorsan skrev 2009-01-30 00:25:29 följande:
    Anledningen till att vi kikar på just Smålandsvillan och Älvsbyhus är att de är just "budget". Vi söker ett billigare boende än det vi har idag för att kunna ha pengar över till annat än att bo. Hade vi bott i en billigare del av landet så hade vi utan tvekan valt ett lite dyrare hus. Och helst ett hus i lösvirke, där man kan vara med och påverka allt själv.
    Hjältevadshus ligger inte så mycket högre. (Eller gjorde iaf inte för några års sen). Byggnadssättet är detsamma som de andra två (dvs. "modulhus).
    Vårt hus gick på 1.150.000 (innan tillvalen).
  • Susanne905

Kan lätt pusha lite extra för lösvirke, vi har byggt i lösvirke, vårt absoluta drömhus... landade bra mycket billigare och bättre än vad många husföretag kan erbjuda.

• Carisma95
    Susanne905 skrev 2009-01-30 08:52:34 följande:
    Kan lätt pusha lite extra för lösvirke, vi har byggt i lösvirke, vårt absoluta drömhus... landade bra mycket billigare och bättre än vad många husföretag kan erbjuda.
    Ja, det kan jag tänka mig.
    Under förutsättning att man kan göra en hel del själv, alt. har bra kontakter.
    Själva byggsatsen brukar ligga på ett bra pris, men måste man hyra in snickare, så brukar det inte bli så billigt...
  • Susanne905

Stämmer helt klart! Vi hade grymma rabatter samt kunde göra en hel del själva... därav vårt pris kan tilläggas!

• katjasruta

Björklidenhus står det mycket positivt om på byggahus forumet, är också en av de billigare hustillverkarna, tillvalen kostar dock men de är rejälare än ä-hus med bland annat råspont på taket. Egnahusserien är det jag menar som är billigare!

• Tinkelinkan

Vi byggde ett Mimer från Älvsbyhus år 2000. På den tiden ingick inte avfuktare som standard men vi köpte en själva. 2005 hade vi ändå fått växt på boarden ("taket" i grunden). Det var inte mögel men det blev ändå en tråkig historia. Andra nackdelar var att man inte kunde ändra planlösning och att om man valde bort någonting så kompenserades det med väldigt lite pengar. Vi var heller inte nöjda med vitvarorna som var av märket Bosch. Nästan alla vitvaror var vi tvugna att uppgradera för att de var för "Klena". Fördelarna var att de använde sig av tapeter från Borosan som är väldigt tåliga. Det är ett rejält hus. Bra pris.Jag kan ändå rekomendera huset för det är mycket hus för pengarna. Idag bor vi i ett Modulenthus som vi byggde år 2006. Det är absolut inte värt sitt pris och vi funderar nu på att bygga i lösvirke eller om man kan få en arkitekt att skissa på en bra planlösning som något byggföretag skulle kunna tänka sig att bygga vilket nog inte ska vara allt för svårt att hitta. Det är verkligen en djungel att bygga hus och jag ger iaf rådet att tänka ut vad man vill ha....önskar man tex en stor tvättstuga så bör man ha det från början för annars ångrar man sig verkligen. Titta på vilket utbud som finns och kolla upp vad man kan ändra på och om det kostar någonting extra. LYCKA TILL!!:)

Svar på tråden Smålandsvillan vs Älvsbyhus