• Curlingmorsan

Smålandsvillan vs Älvsbyhus

Funderar lite på att bygga nytt hus och har kikat lite på Smålandsvillan och Älvsbyhus. Någon som har hus från dessa leverantörer, någon ni är missnöjda med? Något speciellt man ska tänka på? Något ni är extra nöjda med? Tips och råd tar tacksamt emot!

Ebba & Felix mamma
  • Svar på tråden Smålandsvillan vs Älvsbyhus
  • 1 och 1 är 3
    Lady Marmalade skrev 2009-02-11 19:36:34 följande:
    mmm håller tummarna för att ni slipper krångelför oss var den springande punkten söndergjuten platta(mao så stå där när de gjuter, se till de täcker plattan och vattnar den)och sen att de missbedömt uppvärmningsmöjligheternatvå saker raserade hela offertenoch du kan itne du hojta om du hittar vettig inredning?vi har också skjutdörrar och jag har inte hunnit hitta vettig inredning(så nu står tillfällit elfasystem där)vad har ni tänkt för inredning, trivselhus hade också kassa alternativa inredningar
    Vi har valt jordvärme med nibe pump, vet inte exakt vad de heter...har iaf lagt 10 000 till på en storlek större än vad dom rekommenderar
    080826 - Puma Teolin
  • Lady Marmalade
    1 och 1 är 3 skrev 2009-02-11 19:41:23 följande:
    Vi har valt jordvärme med nibe pump, vet inte exakt vad de heter...har iaf lagt 10 000 till på en storlek större än vad dom rekommenderar
    ni har kolla så tomten räcker till slingorna va

där vi gick bet...de tänkte inte riktigt där...

antonius på ikea
    måste så spana jag med
    ~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • 1 och 1 är 3
    Lady Marmalade skrev 2009-02-11 20:15:57 följande:
    ni har kolla så tomten räcker till slingorna va där vi gick bet...de tänkte inte riktigt där...antonius på ikeamåste så spana jag med
    Vi kan lägga dubbel slinga och de räcker ändå
    080826 - Puma Teolin
  • Lady Marmalade

skönt

nästa projekt här är uteveranda och tomt
    fast var rätt skönt slippa gräsmatta i somras
    när grannarna slet med klippning, ansning, rensning och vattning
    så satt vi och sola och badade

bara slå av med lie en vända

~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • Taj

Tycker att det är tråkigt att Älvsbyhus inte har golvvärme. Det känns väldigt budget och omordernt när "alla andra" har golvvärme nuförtiden. (Vet inte hur det är med s-villan.)

• Larven2007

Taj skrev 2009-02-13 12:31:23 följande:

Tycker att det är tråkigt att Älvsbyhus inte har golvvärme. Det känns väldigt budget och omordernt när "alla andra" har golvvärme nuförtiden. (Vet inte hur det är med s-villan.)
    Så fort det handlar om modulhus som byggs färdiga med golvbjälklager på fabrik är det omöjligt att ha golvvärme. Vi väntar på vår Villa Nybro från Smv och diskussionen om golvvärme tog jag tidigt med vår säljare och han vill mena att det är bättre med element av en massa olika anledningar, det enda han inte kunde diskutera bort var att det är ohyggligt styggt med element...
  • Larven2007

Personligen tycker jag att Smv (som budgethus) håller en högre standard än Älvsbyhus. Dock är ju sistnämda huset billigare samt att grunden ingår. När vi var in i ett Älvsbyhus kännde jag att det inte var ngt för mig, likaså för min man. Senare tittade vi på en Villa Nybro och föll för den direkt. Vad jag vill ha sagt är att det är superviktigt att försöka få se huset på riktigt och inte beställa ett hus man bara sett en planritning på. Sedan får man väga in aspekter som tex är det den standard vi önskar eller ej, vad blir i så fall kostnaden för att höja standarden. Också bra att kolla vad kostnaden blir för uppvärmning och el utifrån det alternativ som ingår kontra att välja bort och ta en annan lösning. Vi har valt att köpa vindandelar i ett bolag som heter o2, detta sänker kostnaden med 50 öre/kwh. Antagligen kommer vi att byta ut frånluftsvärmepumpen som ingår för att ta en som även kan ta till vara på luften ute. Vi kommer även att ha en kammin som vi kan tuta på i under vintern (bor i Jämtland). Summa summarum så kan man ju inte köpa ett hus som tar kål på ens ekonomi och utifrån detta får man helt enkelt välja det hus man fattar tycke för.

• 1 och 1 är 3
    Larven2007 skrev 2009-02-14 09:51:25 följande:
    Taj skrev 2009-02-13 12:31:23 följande: Så fort det handlar om modulhus som byggs färdiga med golvbjälklager på fabrik är det omöjligt att ha golvvärme. Vi väntar på vår Villa Nybro från Smv och diskussionen om golvvärme tog jag tidigt med vår säljare och han vill mena att det är bättre med element av en massa olika anledningar, det enda han inte kunde diskutera bort var att det är ohyggligt styggt med element...
    Vårt Åsbohus byggs oxå innomhus på fabrik, plattan gjuts på tomten och huset kommer dit i moduler. Uppsatt på en dag eller två beroende lite på storlek/vinklar..... Sen görs innomhus arbetet på plats.
    080826 - Puma Teolin
  • Snowy

Alltså, bara lite mellan tummen och pekfingret... Jag har hittat en tomt för 160 000. Måste ju dra fram vatten och avlopp å sånt, räknar med typ 500000 men sen då. Va tusan kostar ett hus? Det ska såklart vara funktionsdugligt runt 120 kvm, standard allt...

Har flera snickare i familjen... Om man bara köper huset och att det är färdigbyggt på utsidan, men att man gör insidan själv. Golv, väggar, dörrar... Vad kostar själva huset då?

Svar på tråden Smålandsvillan vs Älvsbyhus