• Curlingmorsan

Smålandsvillan vs Älvsbyhus

Funderar lite på att bygga nytt hus och har kikat lite på Smålandsvillan och Älvsbyhus. Någon som har hus från dessa leverantörer, någon ni är missnöjda med? Något speciellt man ska tänka på? Något ni är extra nöjda med? Tips och råd tar tacksamt emot!

Ebba & Felix mamma
  • Svar på tråden Smålandsvillan vs Älvsbyhus
  • 1 och 1 är 3

Ett par kompisar till oss har plecis flyttat in i ett Älvsbuhus, i inflyttningspresent fick dom en avfuktare som skulle placeras i grunden och stå där, dag efter dag, vecka efter vecka året om...

De säjer ganska mycke om deras dåliga standard... Iaf enligt mej...

080826 - Puma Teolin
  • Carisma95
    1 och 1 är 3 skrev 2009-01-31 16:41:18 följande:
    Ett par kompisar till oss har plecis flyttat in i ett Älvsbuhus, i inflyttningspresent fick dom en avfuktare som skulle placeras i grunden och stå där, dag efter dag, vecka efter vecka året om...De säjer ganska mycke om deras dåliga standard... Iaf enligt mej...
    Det är betydligt fler hustillverkare än ä-hus som har krypgrund!
    Krypgrundens vara eller icke vara kan diskuteras i oändlighet, men personligen anser jag att en väl utförd krypgrund är lika bra som en bra utförd platta.
    vastragotaland.blogspot.com - From my point of view!
  • 1 och 1 är 3
    Carisma95 skrev 2009-01-31 20:28:55 följande:
    Det är betydligt fler hustillverkare än ä-hus som har krypgrund! Krypgrundens vara eller icke vara kan diskuteras i oändlighet, men personligen anser jag att en väl utförd krypgrund är lika bra som en bra utförd platta.
    Jo, de e de säkert. Men att behöva stoppa ner en avfuktare de första man gör anser jag inte vara en bra grund.... Å Älvsbyhus ger tydligen alla sina husköpare en avfuktare....
    080826 - Puma Teolin
  • Bonanza

Älvsbyhus, helt klart! Även om de har halvkasst rykte, så får man tänka på att de är störst i Sverige. Vi har tittat på både och, och vi sa "aldrig i livet" när vi gick runt i smålandsvillans hus. Älsbyhus var vi skeptiska till innan, ordentligt. Men sen tittade vi på det och tänkte "men oj". Och gillade det mycket mer än vi hade trott.

Carisma - hjältevadshus är mycket dyrare idag. Senaste prisexemplet från dem är t.ex. 1,8 miljoner. Då är det ett "rött paket" (dvs deras budgetpaket) samt att man får tapetesera och lägga golv och sånt själva. Mycket dyrare än älvsbyhus dvs.

Däremot förstår jag inte de som väljer t.ex. ä-hus och sen lägger till hur mycket tillval som helst, så att de hamnar över 2 miljoner ändå. Då hade jag valt ett hus med bättre grundstandard.

Nej men? En bra blogg: blandkatterochkorvar.blogg.se
  • Thessan32

Vi har byggt Nybro med Smålandsvillan. Det känns inte alls budget. Bra uppvärmningssystem. Väl isolerat. Fina stora fönsterpartiet. Vi gillade iofs planlösningen precis som den var och det är ju en förutsättning för att Smålandsvillan ska va ett bra alternativ. Vi har byggt ovanvåningen själv och där har vi helt själva bestämt var och vilka rum. Helt rätt val för oss.

Lycka till!

• Carisma95
    1 och 1 är 3 skrev 2009-01-31 21:00:58 följande:
    Jo, de e de säkert. Men att behöva stoppa ner en avfuktare de första man gör anser jag inte vara en bra grund.... Å Älvsbyhus ger tydligen alla sina husköpare en avfuktare....
    I 99 % av fallen så behöver man inte det. Ä-hus har lagt till det som en "säkerhetsåtgärd".
    Bonanza skrev 2009-01-31 21:05:47 följande:
    Carisma - hjältevadshus är mycket dyrare idag. Senaste prisexemplet från dem är t.ex. 1,8 miljoner. Då är det ett "rött paket" (dvs deras budgetpaket) samt att man får tapetesera och lägga golv och sånt själva. Mycket dyrare än älvsbyhus dvs.Däremot förstår jag inte de som väljer t.ex. ä-hus och sen lägger till hur mycket tillval som helst, så att de hamnar över 2 miljoner ändå. Då hade jag valt ett hus med bättre grundstandard.
    1,8 milj in standardpris? Men är det för BARA huset då menar du? De kan ju inte höjt med 700.000 på 4 år...?! Vilket hus var det ni fick pris på då? (Vet att de har några 1 3/4-plan som kostar mer.
  • Bonanza

Carisma - nej, nu var jag alldeles för otydlig. Sorry. Det kostar 1.279.625 ovan grund. Så tillkommer alltså grunden på det. Och sen anslutningar och sånt, men det kan vi ju strunta i. Men ändå, 1.3 miljoner för ett hus som inte alls är färdigt. Det tillkommer många arbetstimmar och pengar, och då är det alltså ett av deras budgethus som man sedan får ställa iordning själv. Till skillnad från ett lika stort hus från älsbyhus som kostar 200 000 kronor och då är färdigt (förutom grävarbete till grunden).

• Carisma95
    Bonanza skrev 2009-01-31 21:25:38 följande:
    Carisma - nej, nu var jag alldeles för otydlig. Sorry. Det kostar 1.279.625 ovan grund. Så tillkommer alltså grunden på det. Och sen anslutningar och sånt, men det kan vi ju strunta i. Men ändå, 1.3 miljoner för ett hus som inte alls är färdigt. Det tillkommer många arbetstimmar och pengar, och då är det alltså ett av deras budgethus som man sedan får ställa iordning själv. Till skillnad från ett lika stort hus från älsbyhus som kostar 200 000 kronor och då är färdigt (förutom grävarbete till grunden).
    Ja, det skiljer ju lite grann. Nu vet jag inte hur mycket eller varför de har höjt såpass som de (verkar) ha gjort.

Men å andra sidan så har Hjältevads annan standard-utrustning (eller iaf hade) som var tillval i ä-hus, så man ska vara försöktig med att jämföra priserna rakt av..
  • 1 och 1 är 3
    Carisma95 skrev 2009-02-01 08:24:27 följande:
    Ja, det skiljer ju lite grann. Nu vet jag inte hur mycket eller varför de har höjt såpass som de (verkar) ha gjort.Men å andra sidan så har Hjältevads annan standard-utrustning (eller iaf hade) som var tillval i ä-hus, så man ska vara försöktig med att jämföra priserna rakt av..
    Vi har tittat på ett Åsbo hus, 128 kvm, 1,925000 men då ingår allt, deras standard e hög! Vad jag än frågade om så va de standard i deras hus, kakel, klinker, kamin, golvvärme, skjutdörrsgarderober, you name it! De känns bra! Att ha ett "riktigt" pris och inte en himla massa tillägg.
    080826 - Puma Teolin
  • Bonanza
    Carisma95 skrev 2009-02-01 08:24:27 följande:
    Ja, det skiljer ju lite grann. Nu vet jag inte hur mycket eller varför de har höjt såpass som de (verkar) ha gjort. Men å andra sidan så har Hjältevads annan standard-utrustning (eller iaf hade) som var tillval i ä-hus, så man ska vara försöktig med att jämföra priserna rakt av..
    Nej det är klart att man inte kan jämföra rakt av. Men talar vi budgethus, dvs försöka komma undan så billigt som möjligt - ja, då hör inte hjältevadshus dit. Pratar man "vi vill bygga relativt billigt, men ändå ha en viss standard", då tycker jag att de är ett jättebra alternativ.
Svar på tråden Smålandsvillan vs Älvsbyhus