• Missy Cat

Phil & Ted syskonvagn del 13

Välkommen till 13:e Phil and Ted´s tråden!

OBS OBS OBS! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga OBS OBS OBS!

www.familjeliv.se/Forum-3-141/m38661776.html

Hur funkar Phil and Ted´s?

När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ”babypositionen” där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Här finns några bra instruktionsfilmer
    www.kiddicare.com/webapp/wcs/stores/servlet/p...

strollermama.com/strollervideos/e3-twin-buggy...

www.kiddicare.com/webapp/wcs/stores/servlet/p...

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m37771801-275.html

Kortfattad beskrivning om vad som skiljer de olika modellerna åt:

E3: /classic: (rätt lika) standard modell skulle jag säga

Sport: Vinkelbart styre, viloläge på syskonsittsen, liten designskillnad.

Dash: Vinklebart styre, steglöst reglerbart liggläge på huvudsittsen, viloläge på sykonsitts, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, fotstöd i tyg men med "plastbricka" ditsatt

Vibe: Vinkelbart styre, plastfotstöd, steglöst reglerbart liggläge i huvudsittsen, viloläge på syskonsittsen, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, 2 cm bredare (64cm bred) lite rymligare

BILDTRÅD: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m36968524.html

Lägg era kort på vagarna, tillbehör och tips och trix där!

BILDTRÅD 2

www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40276206.html

♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova 060612 - Saga 080609 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-31 12:20
    Demofilm av en sport V1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-19 10:11
    Bild och text jämförelse mellan de snarlika modellerna Sport V2 och första modellen av Dash familjen-axelsson.blogspot.com/2009/02/sport-vs-dash.html
  • Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 13
  • Lokatt
    Kreativ skrev 2009-03-01 22:36:05 följande:
    så vad tror ni, blocket eller tradera?
    svårt att säga. blocket tar kanske längre tid att få sålt och folk som prutar. TTradera riskerar man att inte få som man tänkt sig.

Jag skulle satt större grejer på blocket och mindre på T.
    Våga vägra blogga
  • Kreativ

hm då blir det nog B... men jag öär liiiite nyfiken på en eventuell budgivning på T.. Tack för din åsikt! Ska fundera lite till.

Melvin 060609, Ida 080426
  • Lokatt
    Kreativ skrev 2009-03-01 22:42:30 följande:
    hm då blir det nog B... men jag öär liiiite nyfiken på en eventuell budgivning på T.. Tack för din åsikt! Ska fundera lite till.
    Jo, men tradera är bra oxå ju
    Våga vägra blogga
  • Micki83
    Lokatt skrev 2009-03-01 21:53:11 följande:
    proteckt-a-bub blir ju ganska skymmande med skydd på sidor oxå. kan vara både fördel och nackdel. sen finns en liknande variant, men utan sidonätet, den är en solskärm som finns på bla 1klass.se, för ca 99:- även i många barnvagnsaffärer. Jag har bild på den i mitt galleri.Sen finns det den som mest ser ut som en sufflett, ett solskydd för bilbarnstolar, akta tror jag märket var. Finns ju i de flesta barnvagnsaffärer och kostar ca 250:-
    tack för svaret. får bli en tur till 1klass imorgon då för att testa. bor 5 min ifrån så det funkar ju
    (¯`''?.¸(¯`''?.¸♥Alma & Ella♥¸.?''´¯)¸.?''´¯)
  • Lokatt
    Micki83 skrev 2009-03-01 23:00:28 följande:
    tack för svaret. får bli en tur till 1klass imorgon då för att testa. bor 5 min ifrån så det funkar ju
    haha, ja då var det ju smidigt värre! Jag tror möjligheten att de skulle ha en akta bilstolsufflett oxå är stor, så då kan du jämföra! Den tror jag nämligen sitter bättre än min, som jag tycker är något stor även om det funkar
    Våga vägra blogga
  • Aamamman

Hej alla! Oj vad jag fick leta nya tråden... Jag har varit borta ett tag.

Jag är på gång att flytta lillasyster från liggande till sittande bakom... Jag rullade ihop "plastrutan" och undrar nu: Fyller den någon funktion när den int är nedrullad? Ska jag helt enkelt plocka bort den?

En annan fråga. Min lilla tjej är bara fyra månder men hon vill VERKLIGEN inte ligga ner längre. Någon som haft en sådan liten i halvsittläge bakom, eller är det helt galet av mig och prova?

• Malo
    Aamamman skrev 2009-03-02 10:05:32 följande:
    Hej alla! Oj vad jag fick leta nya tråden... Jag har varit borta ett tag. Jag är på gång att flytta lillasyster från liggande till sittande bakom... Jag rullade ihop "plastrutan" och undrar nu: Fyller den någon funktion när den int är nedrullad? Ska jag helt enkelt plocka bort den? En annan fråga. Min lilla tjej är bara fyra månder men hon vill VERKLIGEN inte ligga ner längre. Någon som haft en sådan liten i halvsittläge bakom, eller är det helt galet av mig och prova?
    Jag satte min tjej bakom i sittläget från ca 3½ månad. Hon blev jättearg av att ligga under och tryckte med fötterna så hon hamnade med huvudet tryckt in mot kanten vilket gjorde att hon blev ännu mera arg... Det funkade bra tyckte jag... Nu bar jag även växelvis en hel del i sjal samtidigt men det blir ju ungefär som ett babyskydd med lite bättre lutning att sitta där bak. Testa så får du ju se om det funkar!
  • Aamamman

Jepp! Jag testar! Det är väl bara att byta tillbaka om det inte funkar. Tackar för din erfarenhet.

• Trollet79

Hej!
    Jag har nu läst massa här i tråden och även kikat på bilderna och är sugen på en Sport tror jag.

Idag var jag inne i en butik som hade en Phil and Ted sport inne men jag blev så besviken på fotbromsen, den verkar så hård och svårt att få ner. Till och med hon i affären hade problem att få ner bromsen. Ni som har sport, vad tycker ni om bromsen? Hur är det på sommaren när man typ har flip-flop eller andra öppna skor?

• Aamamman

Den är STENHÅRD! Tydligen ska den gå att smöja med siliconspray så den blir lite lättare, har ej provat själv. Öppna skor är nog ingen höjdare...

Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 13