• Glass

Varför "får" de inte sova på sidan?

Vår Bebis (3 veckor) sover absolut bäst på sidan. Ryggen funkarde i början, men nu är det sidan som funkar bäst.
    Är det för att det verkligen kan öka risken för psd eller är det för att det finns en risk att de rullar över på magen som sedan i sin tur ökar risken för psd?
    Vi har en "korv" vid hennes mage och ben som gör att hon inte kan rulla över på magen av sig själv, men är det ändå en ökad risk för psd?
    Dessutom bäddar vi ner henne upp till armhålorna, men inget där ovanför, så hon kan inte få upp filten ovanför ansiktet och ansiktet hålls svalt.

• Svar på tråden Varför "får" de inte sova på sidan?
  • Flickan och kråkan

Felicia Adrian skrev 2009-01-31 12:26:41 följande:

VA? Får de inte sova på sida? Enligt alla broschyrer och vad de sa på nonatalen och vad BVC sköterskan sagt så är det mage de inte skall ligga på... Sida och rygg med huvudet åt sidan är det som gäller. Jätte gärna på sidan men rygg går lika bra.. Man skall bara tänka på att variera sida så huvudformen inte blir olikformad (plattare på ena sidan). Ligger barnet på rygg skall huvudet vinklas åt någon sida och inte näsan uppåt just för att spyr de så kan de dränkas i sitt eget spy. Det är iaf den information jag fått nu de sista veckorna inprentade av personalen på nonatalen och samma sak sa min BVC sköterska igår när vi skrevs över till BVC, samma stod i broschyrerna i stort sett som jag fick...
    JO! De får sova på sidan. Man ska bara se till att de stöttas så att de inte faller över på mage.
  • lövet2

Det där har bara med risken för att de ska falla över på mage att göra. Har du babyn på sida, så behöver du bara tänka på att "bona" runt omkring den, så är det ingen fara. Själva sidläget i sig ska vara lika säkert som ryggläge.

I never thought one of the good guys would lose
  • Miss Maya

Min BVC-sköterska var lite fjompig där när jag sa att hon sover på sida. Sköterskan sa att nej, det var nog inte bra, på rygg ska det vara, det skulle jag ändra på. Då kontrade jag med att bebisen sover minsann på mage dagtid också när jag är i närheten... Tycker det är en sådan hysteri med allt. Nu vägrar hon magläge, men på sida sover hon fortfarande alldeles strålande.

• sportis

Jag frågade barnläkaren vid undersökning på BB. Jag fick det svar som du skriver att det finns risk att faller över på mage, och det i sin tur ökar risken. VÅr dotter sover alltid på sidan på natten.

• Bexaa

Våran kille är 1vecka imorogn kväll...och han vrider sig så han hamnar på sidan...hur vi än försöker få honom på rygg...
    men när han väl somnat så slappnar han av och hamnar ibland helt på rygg!

• gustafssons

hade tösen sovit på rygg så hade inte hennes huvud varit runt idag.. hon va så tillplattad bak, så sidan  va ett måste!

• Glass

I den informationen som vi fått så står det tyvärr at de inte ska sova på sidan eller magen, men all information jag hittar bekräftar just falla över på magen-risken

• Miss Maya

Ja det var så BVC-sköterskan sa till mig också. Att det beror på den risken.

Glass skrev 2009-01-31 12:40:22 följande:
    I den informationen som vi fått så står det tyvärr at de inte ska sova på sidan eller magen, men all information jag hittar bekräftar just falla över på magen-risken
  • Krabbolina
    Miss Maya skrev 2009-01-31 12:33:52 följande:
    Min BVC-sköterska var lite fjompig där när jag sa att hon sover på sida. Sköterskan sa att nej, det var nog inte bra, på rygg ska det vara, det skulle jag ändra på. Då kontrade jag med att bebisen sover minsann på mage dagtid också när jag är i närheten... Tycker det är en sådan hysteri med allt. Nu vägrar hon magläge, men på sida sover hon fortfarande alldeles strålande.
    Min bvc-sköterska är nästan tvärtom. Hon får kanske inte rekommendera magläge men hon säger att jag gör som jag tycker känns bäst för mej och mitt barn. Hon sa även att det hade kommit ny rapport om att sovpositionen inte har något med plötslig spädbarnsdöd att göra. Både bvc-sköterskan och bvc-läkaren har sagt detta.

Haha, nu ser det ut som att jag svammlar en massa!
  • pigglet

Varför de lägger dem på sidan på BB sa de var för att de kan ha lite fostervatten i lungorna(?), så det ska kunna komma ut lättare. Eller var det i magen och att de ska kunna kräkas upp det lättare...? Något med att de inte skulle sätta det i halsen i alla fall.

Våra barn har sovit på sidan, även ute i vagnen en av dem.

Svar på tråden Varför "får" de inte sova på sidan?