• Glass

Varför "får" de inte sova på sidan?

Vår Bebis (3 veckor) sover absolut bäst på sidan. Ryggen funkarde i början, men nu är det sidan som funkar bäst.
    Är det för att det verkligen kan öka risken för psd eller är det för att det finns en risk att de rullar över på magen som sedan i sin tur ökar risken för psd?
    Vi har en "korv" vid hennes mage och ben som gör att hon inte kan rulla över på magen av sig själv, men är det ändå en ökad risk för psd?
    Dessutom bäddar vi ner henne upp till armhålorna, men inget där ovanför, så hon kan inte få upp filten ovanför ansiktet och ansiktet hålls svalt.

• Svar på tråden Varför "får" de inte sova på sidan?
  • Lill Mamsen

Någon som vet hur länge de inte bör ligga på mage för att det ska vara risk för psd?

• Eevy

Lill Mamsen skrev 2009-01-31 13:52:58 följande:

Någon som vet hur länge de inte bör ligga på mage för att det ska vara risk för psd?
    Jag frågade om det då jag va på bvc senast och dirstriktssköterskan där svarade att bebisen bör vara ett år innan man börjar ha den på mage. Vår Sixten har aldrig velat ligga på rygg (annat än i vagnen) utan han föredrar sidoläge eller på mage liggandes på mitt bröst.
  • 3 barns mamma84

min son har alltid sovit på sidan och nu sover han på magen.

• Benet

Ja, svaret på din fråga har du ju redan fått...

Men jag vill iaf säga att våra söner har alltid legat på sida. Någon gång på rygg givetvis men jag själv tycker det är jätteobekvämt att ligga så , platt på rygg så då har jag inte lagt mina barn så.

Min äldsta son vände sig och sov på mage från att han var ca 5 månader

Man får väl bara vara lite observant på att dom skiftar sida emellanåt så skallen blir rund och fin

♥Wilmer -06 & Douglas -09♥ mina älskade killar
  • johlinn

Pga ryggmärgsbråck med operationsärr så fick inte vår son ligga alls på rygg när han var nyfödd. Så det dröjde bra länge innan han ville sova på rygg, sidläge var det som gällde i flera månader. Vi var oxå noga med o bulla upp runt honom så att han inte föll över på mage, men ingen vårdpersonal kommenterade nåt om att sidläget skulle vara dåligt på nåt annat sätt. De var noga med o poängtera att vi skulle växla sida bara för huvudets skull.

• pigglet
    Svar på #21
    När barnet börjar vända sig själv, så att det lägger sig på magen även om man lagt det på rygg, ska det vara ok. Annars måste man ju stiga upp hela tiden för att kolla/vända på barnet, och det skulle ju inte funka...
  • gryning2

Min son sov alltid på sidan som pytteliten. Han kunde inte sova på rygg. Men vi stöttade så han inte skulle ramla över på mage. Det bästa är väl egentligen ryggläge men vad gör man om bebisen sover bättre på sidan?

• Jano

OJ vad det är konstigt det där med hur barnen skall ligga.
    När jag fick min äldste (-94) så var det bara sidoläge som gällde, allt anant var fel. På ryggen fick barnen absolut INTE ligga pga att de fick deformerade huvuden
    När så andra barnet kom (-98)så var det ryggläge som gällde. Sidoläge kunde få förekomma men det bästa var ryggläge.

När -01 an och 04:an kom så var det fortfarande ryggläge som gällde men då mina andra barn alltid sovit så dåligt på rygg så valde vi faktiskt (böjer huvudet i skam)magläge.
    De sov som gudar!!

• HobbeT

Alla mina barn har valt (så fort dom börjat rulla) att ligga mest på magen och sova. Den minsta hon ligger likväl på sidan som på rygg eller magen. Och sover gör de (numera) hela nätterna !!

Är man orolig för PSD, så köp/hyr ett andningslarm.

Tycker inte att man skall skämmas för att man låter sina barn sova på magen !!

• Emma Görander

min tjej vill inte heller sova på rygg. En vän till mig vars son oxå bara sover på sidan har fått väldigt avlångt huvud.. så man får väl försöka hänga med lite på det och variera sidorna och försöka ha dom på rygg emellanåt =)

Svar på tråden Varför "får" de inte sova på sidan?