• Glass

Varför "får" de inte sova på sidan?

Vår Bebis (3 veckor) sover absolut bäst på sidan. Ryggen funkarde i början, men nu är det sidan som funkar bäst.
    Är det för att det verkligen kan öka risken för psd eller är det för att det finns en risk att de rullar över på magen som sedan i sin tur ökar risken för psd?
    Vi har en "korv" vid hennes mage och ben som gör att hon inte kan rulla över på magen av sig själv, men är det ändå en ökad risk för psd?
    Dessutom bäddar vi ner henne upp till armhålorna, men inget där ovanför, så hon kan inte få upp filten ovanför ansiktet och ansiktet hålls svalt.

• Svar på tråden Varför "får" de inte sova på sidan?
  • MammsaJenny

La min son på sidan från första början.
    Varannan gång på höger, varannan på vänster.
    Jag gjorde det för att han kräktes rätt mycket och jag var då rädd att han skulle kräkas när han sov och att jag/vi inte skulle märka det och att han då skulle kunna kvävas.
    Ett plus är ju också att huvudet hålls "runt".

• Laban83

Min son sov på rygg då han låg i vagnen, men från det att han var runt 3 mån så la vi honom på sidan när han skulle sova för natten. Varannan höger o varannan vänster så huvudet blev runt. =)

Ibland la vi honom även på rygg för att folk sa att han skulle sova så, men då kunde han inte somna. Så nu läggs han alltid på sidan.

Sen han lärde sig rulla så låg han på mage, o nu när han kan krypa o allt så lägger ja ner honom på rygg o senare på kvällen när ja tittar till honom kan han ligga precis hur som helst! På morronen hittar ja honom oftast sittandes. =)

• Jenny Hol

Jag har aldrig hört att det ska vara farligt att dom sover på sidan. Våran son började rulla runt från rygg till mage och tvärtom när han var 2 månader så det kändes naturligt att han sov som han ville vilket oftast var på mage. Jag tycker det låter konstigt att man ska ha dom sovandes på rygg till dom är ett år, då skulle man ju inte få göra annat än att stå vid sängen och vända på dom.

• Krabbolina
    Jano skrev 2009-01-31 19:49:10 följande:
    OJ vad det är konstigt det där med hur barnen skall ligga. När jag fick min äldste (-94) så var det bara sidoläge som gällde, allt anant var fel. På ryggen fick barnen absolut INTE ligga pga att de fick deformerade huvuden När så andra barnet kom (-98)så var det ryggläge som gällde. Sidoläge kunde få förekomma men det bästa var ryggläge. När -01 an och 04:an kom så var det fortfarande ryggläge som gällde men då mina andra barn alltid sovit så dåligt på rygg så valde vi faktiskt (böjer huvudet i skam)magläge. De sov som gudar!!
    jag böjer också huvudet i skam eftersom jag låter min 9 veckors son sova på mage för det mesta, nu sover mycket lugnare än tidigare. Ryggläge är kört här för han vaknar direkt om vi lägger honom på rygg.
  • ebbozz

Aldrig hört talas om. Jag fick höra att det var bra att ha de på sidan för huvudets skull, att det inte skulle bli så platt. Jag har varvat sidorna med ryggläge för på mage vägrar han sova.

• vinylblomma

Min dotter sov på sidan fram till hon var 7 månader då jag gick över till mage. Men då kunde hon redan själv välja hur hon ville ligga. Nu är hon 13 månader och ligger oftast på sida eller rygg, ibland på mage.

Till och med på Neonatalavdelningen när hon var nyfödd lade de henne på sidan så farligt kan det ju inte vara.

• Laban83

Ja ha hört att om dom ligger på sidan så har dom inte lika stor lungkapacitet som om dom skulle ligga på rygg. Rätt självklart då armarna trycker ihop lungorna, så blir d ju även för oss vuxna.

Men allt är ju upp till var o en. Min son sover på sidan, annars sover han inte alls.

• Carola Carro

Ett barn får väl ligga hur den vill?? Upp till föräldern..

• smurfen77

Vår 4måmaders kille sover som bäst på mage.. sover bara max en halvtimme på rygg men på mage i flera timmar! jag förstår honom, tycker inte heller om att sova på rygg

• MsRahkonen

Låt barnen sova så som dom sover bäst.
    Min son sover bäst på mage, så då får han göra det.

• PopcornPlayer

En liten fundering bara.

Sedan dom gick ut och rek. barn att sova på rygg istället för mage har PSD minskat med ungefär 50%.
    Samtidigt som dom gick ut med nya rek. byttes även barnvaccinerna ut till dom som vi har idag.

Kan det vara orsaken till att PSD minskat?

• Alisa

det är för att de kan välta över på magen, vilket är en risk för psd.
    min dotter sover bäst på sidan och har gjort så sedan hon var nyfödd, vi ser bara till att ha någon filt eller något framför magen så hon inte rullar över.

• Krabbolina
    PopcornPlayer skrev 2009-02-01 22:49:33 följande:
    En liten fundering bara. Sedan dom gick ut och rek. barn att sova på rygg istället för mage har PSD minskat med ungefär 50%. Samtidigt som dom gick ut med nya rek. byttes även barnvaccinerna ut till dom som vi har idag. Kan det vara orsaken till att PSD minskat?
    eller så har mammorna ändrat sin inställning mot alkohol och rökning som kan öka risken till PSD.
  • Myror i brallan

Precis så gjorde jag med!!!

MammsaJenny skrev 2009-01-31 21:35:23 följande:
    La min son på sidan från första början. Varannan gång på höger, varannan på vänster. Jag gjorde det för att han kräktes rätt mycket och jag var då rädd att han skulle kräkas när han sov och att jag/vi inte skulle märka det och att han då skulle kunna kvävas. Ett plus är ju också att huvudet hålls "runt".
  • dubbelmamma

Våra kilar kom 5 v tidigt och under den veckan vi var på BB så las de på sidan av sköterskorna, så det fortsatte vi med hemma. Och bytte sida varje gång. Om de gör så på BB kan det väl inte vara farligt.

Svar på tråden Varför "får" de inte sova på sidan?