• Lady Bling

    Hur skulle du lära en katt att inte riva och bita barnen i ansikte/händer?

    Hur skulle du lära en katt att inte riva och bita barnen i ansikte/händer?

    Vi har en kattunge på 5-6 månader (hona). Katten är ju en kattunge, så det är ju naturligt för dom att leka och busa, men jag tycker i alla fall inte att det är ok att katten oprovocerat attackerar exempelvis ettåringens huvud och ansikte när hon ligger på soffan för att jag ska byta blöja eller om stora flickan böjer sig ner för att hämta något på golvet.

    Katten rusar fram helt vild och kastar sig över huvudet och ansiktet och biter och river så mycket den kommer åt, och lyssnar inte när man säger åt den, man får fysiskt dra bort katten eftersom den inte släpper med klorna.

    Det är ju en sak om katten biter eller river i samband med att barnen leker med katten eller om dom råkar ta i lite för hårt, då säger den ju bara ifrån. Själv säger jag ju självklart också ifrån, både till kattten och barnen när dom leker, och har översikt. Annars kan katten vara jättelugn kring barnen och oss och ligga och sova brevid när dom leker eller ritar, så den är ju beter sig ju inte så hela tiden.

    Frågan är nu vad du skulle göra för att lära katten att det inte är ok att helt oprovocerat anfalla barnens huvud/ansikte och även få den att avsluta ett påbörjat "anfall" vid exempelvis ett blöjbyte?

  • Svar på tråden Hur skulle du lära en katt att inte riva och bita barnen i ansikte/händer?
  • solskina

    det vi pratar om här är en ung katt och dom kan man lyfta i nackskinnet. vuxna katter där emot ska man inte göra det med.

  • Kinya

    Suck... kattmammorna lyfter INTE sina ungar i nackskinnet. De bär dem i nacken och då väger ungarna mindre än ett kg... jag antar att TS katt väger betydligt mer än så. Ni riskerar att skada era katter när ni lyfter dem i nackskinnet!

    Vår hane brukade hoppa på vår hona tills vi sa till honom att han inte fick göra det. Vi förklarade för honom att han får gärna vara med men att han måste vara snäll. Det funkade. De kan nu ligga hos mig båda två i sängen utan att han jagar bort henne. Det handlar om respekt från kattens sida. Vår hane respekterar mig och därför låter han bli att jaga bort honan när jag är där. Istället lägger han sig ner och sover bredvid oss.

    Att bli arg på katten hjälper absolut inte! Markera istället att det är inte ok att hoppa på barnet genom att vara där och lägg en hand iå den delen av barnet som är närmast katten (skyddande för barnet och en signal till katten, om den respekterar er dvs, att den inte får hoppa på barnet). Och med andra handen och rösten så uppmuntrar ni katten att komma och vara med er och lägga sig hos er och barnet så att den inte känner sig bortstött. Detta funkade på vår hane när han hoppade på honan.

  • mamma sabina

    Men snälla!! förklara för en katt ??!!

    Ta tag i katten i nackskinnet och "fya" den bestämt.
    sätt i väg den på golvet.. så får du antagligen göra om det "hundra" gånger.... men ändå,
    det löser sig säkert snabbare då än att prata med den, haha
    det är en kattunge och den leker som kattungar gör med varandra den har inte fått lära sig gränserna än .den kommer att lugna ner sig. att skaffa en till kommer att innebära mer städning och jobb.. dom jagar varandra och välter ner blommor etc.

    Ras på katt kan även spela in på dess aktivitet,En perser är inte lika aktiv som en norskskogkatt eller ocikatt.. något man kanske bör tänka på om man ska ha katten som "innekatt" och inte har såmycket tid för aktivering. vilket ofta inte behövs i en barnfamilj där det e mycket stoj och bus i vardagen.
    Det är min erfarenhet av katter. har haft katter hela livet...

  • Kinya

    mamma sabina: Ja, jag lyckades förklara för min ena katt att jag inte tillåter att han hoppar på honan. All kommunikation är inte verbal. När det gäller djur är den bästa kommunikationen den tysta kommunikationen (kroppsspråket, energin och blicken). Läs vad jag skrev i sista stycket i inlägg 12 så hoppas jag att du förstår vad jag menar.

    Att skälla på en katt hjälper inte. Det gör dem bara osäkra och rädda och är det så att TS katt gör såhär för att den känner sig bortstött eller osäker så skulle ju TS bara öka känslan av bortstötthet och osäkerhet om hon skällde på den. En trygg katt är en trevlig katt. En osäker och rädd katt KAN vara en katt som uppför sig men vill TS verkligen ha en katt som är osäker och rädd för henne? Jag tror inte det iaf...

  • mamma sabina

    Ingen av mina katter har blivit skygga av att jag sagt fy...
    och jag tror inte ts katt känner sig bortglömd då jag fick det intrycket av att den har kommit med i familjebilden senare än barnet. katten verkar inte heller vara speciellt osäker.
    Jag är mycket väl medveten om djurskommunikation,Har studerat etologi(dock främst hundar)
    Men man måste ju se det till situationen, och den är ganska allvarlig. en klo i ögat är inte kul...
    Men som du skrev så gäller det oxå att ligga steget före.
    Att läsa av katten och avstyra så gott det går.
    Det jag menar är att om den sitter där på barnets huvud så ser jag att en bra lösning är att ta i katten och säga FY/NEJ!.
    Ganska praktiskt om katten lär sig ord. då kan man avstyra oönskat beteende på disatans.

  • mamma sabina

    men vad vet jag?
    kanske e bättre att ge katten "ondaögat" och hoppas på att den låterbli ??

  • rasajj

    Katten blir inte skygg av att disiplineras av att fyas, eller ett NEJ. Inte heller skadar man en katt genom att ta den i nackskinnet, aven om den ar vuxen.

    http://www.ehow.com/how_2305440_scruff-cat.html?ref=fuel&utm_source=yahoo&utm_medium=ssp&utm_campaign=yssp_art

    They have extra skin around their neck, and you're really not doing any damage.

    http://www.pets.ca/articles/article_scruffing.htm

    As the animal ages, it will continue to be submissive when held by the scruff.  In general, dogs and cats should not be lifted primarily by the scruff of the neck because it is a dominant behaviour.  They should be lifted with two hands to support the weight – i.e. one under the animal’s arms, and the other under the rump.

    Men som sagt, for en ung kattunge for att visa disiplin, sa ar det helt ok att ta nackskinnet.


    Global Warming is Caused by the Sun
  • Kinya

    mamma sabina: jag tror (pga ditt uttryck "ondaögat" och annat) att det inte är lönt att jag försöker beskriva subtila former av kommunikation och uppfostran av katt för dig via text i ett forum.

    Däremot anser jag att man inte ska ge katten chansen att "sätta sig på barnets huvud" eftersom man ska ha varit där innan det hände och avstyrt det och lärt katten korrekt beteende.

    Jag tror inte på att bara fya katten utan att samtidigt visa den korrekt beteende och ge den chansen att uppvisa det korrekta beteendet innan den gör fel.

    Sen tror jag inte på att skrika och använda fysisk styrka för att uppfostra katten. Jag tror på att berömma när det gör rätt och att vägleda den till att göra rätt vid tillfällen då risken finns att den gör fel. T.ex. katten tycker om att klösa på soffan: när mans er katten gå mot soffan för att klösa så lyfter man lugnt och fint katten till klösbrädan istället och berömmer sen om den klöser där.

  • rasajj
    Kinya skrev 2009-02-03 14:06:38 följande:
    mamma sabina: jag tror (pga ditt uttryck "ondaögat" och annat) att det inte är lönt att jag försöker beskriva subtila former av kommunikation och uppfostran av katt för dig via text i ett forum.Däremot anser jag att man inte ska ge katten chansen att "sätta sig på barnets huvud" eftersom man ska ha varit där innan det hände och avstyrt det och lärt katten korrekt beteende. Jag tror inte på att bara fya katten utan att samtidigt visa den korrekt beteende och ge den chansen att uppvisa det korrekta beteendet innan den gör fel. Sen tror jag inte på att skrika och använda fysisk styrka för att uppfostra katten. Jag tror på att berömma när det gör rätt och att vägleda den till att göra rätt vid tillfällen då risken finns att den gör fel. T.ex. katten tycker om att klösa på soffan: när mans er katten gå mot soffan för att klösa så lyfter man lugnt och fint katten till klösbrädan istället och berömmer sen om den klöser där.
    Det ar en katt vi talar om, inte ett barn. Katten forstar inte manskliga ord, den forstar kattbeteende. Liknande vad en kattmamma skulle gora. Har du observerat en kattmammas beteende med sina ungar? Kan vara intressant att gora nan gang.
    Global Warming is Caused by the Sun
  • Kinya

    Jag fostrar inte mina katter med ord utan med annan typ av kommunikation. Speciellt när det gäller konflikter mellan katterna då jag anser att det är viktigt att båda förstår att de är välkomna men att jag kräver att de uppför sig.

  • Kinya

    Tyvärr har jag inte fått bevittna en kattmammas uppfostran men även om jag gjort det så tror jag inte att jag vågat anta att jag som människa är kapabel är härma kattmammans tillrättavisningar till sån grad att katten förstått vad jag menade. T.ex. slag med tassen använder kattmamman vid uppfostring men jag skulle aldrig vilja använda mig av detta då jag inte vill att mina katter ska förknippa min hand med något negativt. Istället använder jag mina händer lugnt och stilla för att lyfta bort dem eller bara försiktigt putta bort huvudet från det katten inte får röra.

  • solskina

    sassa 82: vad har du för ras på din katt?

    jag är även djurkommunikatör pratar med djur över telepati.
    Du har rätt att man kan prata med djur förutom att använda ord.
    när jag lyfter iväg ungkatten säger jag inte något utan jag aggerar ryckigt i mina rörelser precis som en irriterad katt gör.

    Men när det gäller vardagslydnad på hund som katt förespråker jag någon som hjälper så fort som möjligt för barnen skull.

    Mina katter 4st älskar mig, om nu ett djur kan älska. Dom har tillit och vi har en ömsesidigt förtroende för varandra.
    När dom tänker på mig skickar dom värme.

  • Kinya

    solskina: jag har två huskatter hemma. Katthemskatter. Den hittades ute när han var ca 10 veckor och den andra skulle avlivas (full frisk och med sina ungar) men djursjukhuset ville inte och gav förre ägaren numret till en tjej som jobbar på ett katthem.

  • mamma sabina

    mina katter kan sina namn, jag kan ropa på dom en och en(därmed antar jag att dom kan lära sig vissa ord)och vet vad "nej" betyder,och säger jag "fiiisk" blir dom super-glada.
    När dom e på väg upp på matbordet kan jag säga "Nej" och då låter dom bli...
    Men jag har ALDRIG för den delen skrikit eller slagit dom som någon antyder...

  • Kinya

    Jag antydde inte att du gör så på dina katter bara att ditt råd till TS var att hon skulle slita bort katten från barnet som första åtgärd. Jag anser då istället att frösta åtgärd ska vara att hindra katten från att hoppa på barnet istället för att vänta tills den faktiskt gör det eftersom skador kan uppstå på barnet. Jag hade försökt välkomna katten till barnet men sett till att den uppförde sig genom att som vuxen och ranghögre än katten visa med bl.a. min närvaro, kroppspråk osv hur man uppför sig och samtidigt hindra katten från att komma nära om avsikterna inte är trevliga. Att slita tag i katten är inget bra sätt att börja med. Naturligtvis måste man om katten väl hoppar på barnet MEN som vixen måste man vara där INNAN katten hoppar på barnet...

  • simman90

    Hej!

    jJag höll på att googla på samma ämne problem med min katt. han uppvisar  exakt samma beénde som jag har med min hankatt,  som är ca 5 månader. Han har bitit mig otroligt mycket på mina armar som jag har haft svårt att få honom att låta bli. Det har blivit mycket bättre så jag ser inte det som ett problem längre. Nu har han börjat anfalla mitt ansikte vilket gör mig knäckt, för jag vet inte hur jag ska vänja honom av med det. Än så länge har jag hunnit skydda mitt ansikte. Men han upprepar gång efter gång helt oprovocerat.  Han gör så här till och från. Jag är så ledsen för om jag inte kan få bukt med det måste jag omplacera honom. Det gör ont i hjärtat och jag tycker så synd om honom isf. Jag gråter mycket över detta. Har något nåt effektivt råd så skulle jag bli tacksam🙏🏽

  • enola
    simman90 skrev 2022-12-04 16:55:26 följande:

    Hej!

    jJag höll på att googla på samma ämne problem med min katt. han uppvisar  exakt samma beénde som jag har med min hankatt,  som är ca 5 månader. Han har bitit mig otroligt mycket på mina armar som jag har haft svårt att få honom att låta bli. Det har blivit mycket bättre så jag ser inte det som ett problem längre. Nu har han börjat anfalla mitt ansikte vilket gör mig knäckt, för jag vet inte hur jag ska vänja honom av med det. Än så länge har jag hunnit skydda mitt ansikte. Men han upprepar gång efter gång helt oprovocerat.  Han gör så här till och från. Jag är så ledsen för om jag inte kan få bukt med det måste jag omplacera honom. Det gör ont i hjärtat och jag tycker så synd om honom isf. Jag gråter mycket över detta. Har något nåt effektivt råd så skulle jag bli tacksam🙏🏽


    Jag lider med dig! Men till att börja med, är han kastrerad? Det kan göra stor skillnad på beteendet. 
Svar på tråden Hur skulle du lära en katt att inte riva och bita barnen i ansikte/händer?