Inlägg från: Tussiluskan |Visa alla inlägg
  • Tussiluskan

Tror du på Darwins evolutionsteori?

Självklart tror jag på Evolutionsteorin, förstår inte hur man kan tro att vi placerades här fix och färdiga människor i kläder och skor för några tusen år sedan när man VET att det inte är så.

Att inte tro på Evolutionsteorin är antingen att inte förstå den, eller att vara så hjärntvättad att man inte kan tänka logiskt ens när bevisen finns där rakt under näsan!

• Tussiluskan

Du stöller frågan fel ur logisk synpunkt. Du antar att någon har skapat osv, men det finns inte något i naturen som tyder på att det finns en vilja eller mål med något. Saker och ting bara är.

Med det naturliga urvalet menar man inte att någon sitter och väljer ut vilka individer som ska överleva och sprida sina gener vidare, utan att det helt enkelt bara är så att de som överlever sprider just sina gener vidare, de som inte överlever sprider inte sina gener vidare - gissa då vems gener som lever vidare?

För att ta ett skolexempel på evolutionen:

I England för drygt hundra år sedan studerade biologer en sorts mal som levde i staden och bodde på björkarnas bark. Dessa fjärilar var ljusa i färgen och kunde sitta där väl kamouflerade för fåglarna som gillade att äta dem. En del var lite mörkare än andra, och de blev oftare fågelmat, därför fick de inte så många barn som de som var ljusare och därför fanns det inte så många mörka.

Men så kom den industriella revolutionen och björkarnas bark blev i princip svart av alla utsläpp. Och på mycket kort tid kunde biologerna se hur hela den här arten av vita fjärilar blev till svarta fjärilar. Det var helt enkelt så att de vita inte längre var skyddade av sin färg och blev i större utsträckning till fågelmat och kunde inte längre föra sina anlag vidare. De som var lite mörkare i färgen hade plötsligt bättre kamouflage, och deras gener spreds vidare istället.

Så svaret på frågan "vem skapade det naturliga urvalet", dvs vem såg till att de vita fjärilarna levde längre liv än de svarta fjärilarna men sedan ändrade det till tvärtom - är INGEN. Det är inte någon PERSON som är det naturliga urvalet, det är ju naturen själv så att säga.

Dragoneye skrev 2009-02-01 23:45:06 följande:
    Men vem skapade det Darwin kallar det naturliga urvalet? Teorin är säkert riktig men den ger ändå inga direkta svar.. Jag anser inte att den utesluter att det skulle finnas något andligt.
  • Tussiluskan

Dragoneye skrev 2009-02-01 23:10:11 följande:

Jo men vem skapade evolutionen då?
    Jag tog mig friheten att klippa och klistra lite från nätet eftersom det verkar som om inte alla vet riktigt vad evolutionen är. Evolutionen är alltså en s.k. blind process, utan skapare mål eller mening:

"Evolution betyder utveckling. Evolutionsteorin eller utvecklingsläran beskriver hur alla arter på Jorden förmodas ha utvecklats från enklare encelliga organismer till komplexa varelser, och hur olika arter uppstått.

Evolutionsteorin bygger på att arvsanlag förs vidare från generation till generation i en population. De individer som har arvsanlag som ger dem eller deras avkomma bättre överlevnadsmöjligheter än övriga individer i populationen kommer i större utsträckning att föra dessa arvsanlag vidare. På så vis sprids dessa gynnsamma arvsanlag i populationen. Detta brukar kallas selektion genom naturligt urval.

I åtskilliga kulturer har det ansetts självklart att livet kan uppkomma spontant. Idén om livets spontana uppkomst är den mest naturliga eftersom antikens folk kunde se hur till exempel ett kärl med vatten snart kunde fyllas av liv som inte fanns där innan.

I och med en rad paleontologiska och genetiska upptäckter, i synnerhet utgrävandet av lämningar efter en rad förhistoriska djur och upptäckten av DNA-molekylen på 1950-talet, har evolutionsteorins ställning stärkts och räknas numera som fundamentet för den moderna biologin."
  • Tussiluskan

Jag är utbildad psykolog och jag vet inte vart du vill komma med det här att du tror att du inte använder stora delar av din hjärna, men jag kan försäkra dig om att ialla fall jag gör det! Du har nog missuppfattat något och tror att det i vissa lägen är bättre att läsa vetenskapliga fakta än att läsa om vetenskap i Vakttornet...

Och hela DU är ett bevis på evolutionen!
    Vi kan bevisa att du är släkt med chimpansen, att du har förfäder som du utvecklats ifrån som inte var människor, osv. Det är vad jag kallar bevis. Varför har du en blindtarm eller en svanskota?

Att säga att en människa är ett bevis för att det finns en gud är inte så genomtänkt. Det finns nog inte några som helst bevis för att det finns någon gud, däremot en överväldigande mängd bevis/evidens för att vi har tillkommit genom evolutionen. Eller hur menar du att det är ett bevis att den kristna guden finns att vi finns?

hemligt skrev 2009-02-02 16:53:26 följande:
    "Tidsskrifter? Inte vetenskapliga får man anta. Att vi använder liten del av hjärnan är en sk faktoid. Man använder hela hjärnan, det blir inte minst tydligt vid skador, t.ex strokes och hjärnblödning. Det är en himla massa samspel mellan hjärnans olika delar." -Mins ärligt talat inte vart, men har läst det på flera ställen vilket gör att jag fattat tro för det. "Jag förstår det. Då du definierar vad rätt svar är, så är det naturligtvis omöjligt för mig att presentera ett svar som du accepterar om du inte vill." -Vi ser inte livet på samma sätt. Jag är inte nöjd med sjukdom och död. "Det gav jag också exempel på. Har som sagt inte så mycket med evolutionsmodellen att göra. Alltså, bara så vi inte blandar ihop äpplen med päron... evolutionsmodellen beskriver hur arter utvecklas över tiden mha genetikens arvsbegrepp och det sk naturliga urvalet m.m.. Den har inga ambitioner/syften på att beskriva ALLT. Så om du tycker evolutionen motsäger något i bibeln får du gärna bemöta det, hellre än saker som kanske bibeln säger men som inte alls har med evolution att göra (tex meningen med livet). Jag underkänner bibeln som naturvetenskaplig skrift, tex är skapelsebereäätelsen helt orealisktisk, därmed är det inte sagt att din inte har andra poänger, tex som historiskt dokument eller som tröst (uppenbarligen)" -Konstaterar att vi ser mycket olika på saken. "Antingen finns han eller så finns han inte." -Helt rätt. Hela DU är ett bevis på att Gud finns.
  • Tussiluskan

Har du något bevis för att någon ny art uppstått på grund av att en kristen gud har skapat den?

Nej, trodde inte det...

hemligt skrev 2009-02-02 16:57:26 följande:
    millipore skrev 2009-02-02 16:42:55 följande:
    Kanske du kan ge svar på frågan jag ställde innan? Finns det något enda bevis för att en ny art någonsin uppstått på grund av korsbefruktning eller mutationer?
  • Tussiluskan

Varför tror du det?
    Vad är det för en kraft?
    Vad är syftet?

Airlee skrev 2009-02-02 16:53:26 följande:
    Ja, jag tror på den. Jag tror också på en kraft som varit drivande i evolutionen och ett syfte.
  • Tussiluskan

Hemligt, jag vet inte riktigt vart du vill komma med dessa påståenden, men jag skulle vilja bemöta dem ändå. Jag är så glad över att äntligen har hittat en religiös människa som faktist törs diskutera evolutionen. Hejja dig!

De kan inte förklara:
    "Varför människan har ett inre system där man vill vara odödlig."
    Evolutionsläran förklarar detta genom att de som vill leva kämpar för att överleva och överlever därför i högre grad än de som inte vill leva. De organismer som inte har en överlevnadsinstinkt överlever helt enkelt och därmed förs inte deras gener vidare. Hela evolutionen hänger ju på att individen/organismen har överlevnadsinstinkt. Då blir det svårare att förklara varför en gud skulle ha skapat alla arter på det sättet att de kämpar för överlevnad fast han ändå bara ska låta alla dö på de mest gruvliga sätt. Inte så snällt va?

"Varför vi utvecklas fram till 30 och sen vänder och går mot döden."
    Rent fysiskt så kan man säga att vi utvecklas tills vi är ca 21 år gamla, sedan vänder det och vi vissnar sakta. Alla levande organismer dör efter det att de fört sina gener vidare, det ovanliga i att människan lever tillräckligt länge för att hjälpa till att uppfostra även barnbarnen förklaras enligt evolutionsläran med att de som gjort detta för sina barnbarn har gett de barnbarnen ett överlevnadsförsprång vilket i sin tur lett till att detta beteende överlevt.

Då undrar jag hur man förklarar detta med en gud?

"Varför vi inte andvänder hela våran hjärna."
    Vi använder hela vår hjärna, detta är en myt, du har helt enkelt fel. Eller snarare, vi VET inte exakt vad vi använder hela hjärnan till, vi är inte klara med kartläggningen ännu. Men forskarna har kommit långt på väg och det sker framsteg varje dag.

Det här vet jag inte alls faktiskt vad det skulle ha med en gud att göra. Om det VORE så att vi inte använder hela vår hjärna skulle väl gud ha gjort fel? Men nu är det ju inte så...

"Vad meningen med livet är."
    Eftersom att vi bara är överlevnadsmaskiner som byggts upp av våra gener så finns det inte någon mening med livet, inte något syfte eller mål. De gener som överlever sprider sina egenskaper vidare, de som inte överlever gör inte det. Varför tror du att det skulle finnas en mening med livet? Blandar du ihop det med att du VILL att det ska finnas en mening med livet? Vad skulle meningen med livet vara enligt dig, då? Skulle allt liv på jorden och allt elende och lidande skapats med flit av en gud för att han ska ha något att göra? Blev det för långtråkigt att sitta uppe i himlen själv, eller?

"Varför Bibeln finns, och den är världens mest spridda bok."
    Den här frågan har ju inte något med evolutionen att göra igen, och därför kan jag bara svara ur ett helt personligt perspektiv. Bibeln finns därför att religiösa människor i en viss del av världen var skrivkunniga och såpass rika att de hade tid och möjlighet att sitta och skriva ner sina tankar och myter och legender och regler. Att den blev så populär har mycket med marknadsföring att göra - vet inte hur många som blivit slaktade, torterade och fängslade för att man skulle påtvinga dem bibeln? Evolutionsläran har heller inte direkt något svar på varför Harry Potter blev en sådan bestseller, så din fråga känns lite irrelevant i sammanhanget...

"sist men inte minst.. Varför Gud svarar på mina Böner om han nu inte finns! ;)"
    Jag tror personligen inte att gud svarar på dina böner, men jag tror att du tror det. Många människor har upplevelser i sin fantasi - så därför är det ju verkligt för dem. Men om man tänker vetenskapligt så vill man ha lite mer på fötterna än så, man vill ha något sorts opartiskt bevis som alla kan ta del av, inte att någonting har hänt i någons fantasi. Skillnaden mellan fantasi och verklighet är att om något händer i verkligheten så kan det mätas och ses och höras osv av alla. Charles Manson må ha varit övertygad om att han fick order att mörda människor av en Chäfer, men personligen tror jag att det hände i hans sinnesförvirrade hjärna och inte i verkliga livet. Nu menar jag inte att du är sinnesförvirrad, snarare så tror du så mycket på något att du upplever saker som inte finns, ungefär som de som tror på spöken och tycker sig se dem överallt.

• Tussiluskan

Hundar och katter och alla möjliga djur som kan avlas på olika sätt - hur går det till då? Eller är det gud som skapat pitbullterriern och belgian blue kalven?

hemligt skrev 2009-02-02 17:21:12 följande:
    SkåneP skrev 2009-02-02 17:16:05 följande:
    Har ännu inte sett någon art utvecklas utan alla stannar som de är skapta =)
  • Tussiluskan

Ursäkta, men nu blir jag faktiskt lite putt! Visserligen så är jag kanske lite käftig, men jag ställde ju bara det som en motfråga till DIG, då är väl DU lika käftig själv i sådana fall? Det var ju du som krävde bevis för att någon art skulle ha uppkommit genom evolutionen, då vänder jag bara frågan till dig. Verkar ju lite överkänsligt att bli stött då, tycker jag...

Jag vet inte vad du menar med att du inte fattar vad jag pratar om, jag skrev en hel del, fattade du inte ett ord? Jag kan bli lite ivrig ibland...

Bevis för chimpansen ska jag försöka länka. Men visst måste du väl kunna se det med egna ögon? Att det finns arter som är mer besläktade än andra? SER du inte att du är mer släkt med en chimpans än med en hund, att hunden är närmare vargen, att katten är närmare tigern, osv? Blir du alltså förvånad över att när man testar DNA så ser man att det verkligen är så?

The Chimpanzee Sequencing and Analysis Consortium (2005). "Initial sequence of the chimpanzee genome and comparison with the human genome". Nature 437: 69?87. doi:10.1038/nature04072.

hemligt skrev 2009-02-02 17:10:15 följande:
    Tussiluskan skrev 2009-02-02 17:06:35 följande:
    Vad pratar du om??? You lost me! Ge mig bevis för schimpansen tack! =)
    [/citat]
    hemligt skrev 2009-02-02 17:11:10 följande:
    [citat]
    Tussiluskan skrev 2009-02-02 17:08:47 följande:
    Jäklar vad käftig du är. Ska du kriga så gå nån annan stans tack!
  • Tussiluskan

Även jag har en hel del flummiga känslor och tankar som är svåra att sätta fingret på och förklara. Men jag skulle aldrig av dem dra slutsatsen att universum är skapat av en gud istället för på naturlig väg, förmodligen därför att jag har läst psykologi och vet hur hjärnan fungerar.

Jag tror mest att våra hjärnor är mer komplicerade än vad vi själva klarar av att förstå, men det betyder inte att det finns övernaturliga grejjor med i spelet, jag tror mer att allt är helt naturligt, att alla våra upplevlelser är framkallade av en mängd kemiska grejjer i hjärnan, trots att det låter himla trist.

Jag känner istället en stor vördnad för naturen och hela den otroliga kraft som finns. Det är som om att hela naturen liksom brummar och surrar av liv och små atomer och jag och du är en del av detta otroliga. Och att en dag är vi borta precis som allt annat biologiskt på den här planeten. Att vi inte är något särksilt, att vi bara är en pytteliten del av allt. *flum, flum*

Airlee skrev 2009-02-02 17:22:24 följande:
    Tussiluskan skrev 2009-02-02 17:09:48 följande:
    Samma frågor som jag ställer mig själv hela tiden. Nej men, det är otroligt svårt att sätta ord på. Jag pratar sällan om det för det är så personligt och färgat av mina egna upplevelser. Men jag kallar den kraften "Gud" för jag känner att det passar bäst, trots att jag inte betraktar den som en person (och definitivt inte som en gubbe med skägg, i den mån min Gud har ett kön så har den kvinnlig prägel). För mig visar den sig i allt det vackra som är skapat och allt vackert som vi, som är skapade, i vår tur själva skapar. Poesi, konst, musik, sådant som berör vårt innersta och lyfter oss till en högre själslig nivå. Och den fantastiska kraften i våra känslor som ibland är så stark att den liksom går utanför oss själva, både kärlek och hat, lycka och sorg. Det är gudomligt för mig. Det är egentligen mer en åskådning, ett sätt att se världen, än en tro. Vad syftet är vet jag inte och jag tror inte att det är meningen att jag ska veta det heller. Men ibland hoppas jag att syftet är nuet, varje ögonblick. Att det någonstans i världen i den här sekunden händer eller skapas någonting så underbart att det väger upp för och rättfärdigar vår existens med allt lidande den kan innebära. Det var den korta versionen.
Svar på tråden Tror du på Darwins evolutionsteori?