Inlägg från: Tussiluskan |Visa alla inlägg
  • Tussiluskan

Tror du på Darwins evolutionsteori?

Eisa:
    jag ser att du har skrivit lite här och där att du tycker att vi på tråden inte är respektfulla,men jag har inte sett vad du har att säga om TS. Tror du på evolutionen? Och så måste jag nog varna dig att diskussionerna kan bli ganska hetska här på fl, så är man känslig så ska man nog helt enkelt inte ge sig in i en diskussion...

• Tussiluskan

Jag menade förstås att om man är känslig så kan man nog räkna med att bli sårad om man ger sig in i diskussionen, inte att det är rätt att kränka folk.

Jag har väl en del ödmjukhet, men även en lust att verkligen DISKUTERA och slita och dra i alla argument som en gammal ilsken hund. Jag vill dock diskutera saken, inte hur vi är som personer, så nu lämnar jag det.

Eisa skrev 2009-02-02 18:17:36 följande:
    Okej! Jag är av en annan åsikt: Både känsliga och okänsliga ska få diskutera. De som inte fixar ödmjukhet kanske inte ska ge sig in istället (säger inte att du saknar ödmjukhet dock). Ja, jag tror på evolutionen.
    [/citat]

Vi kan faktiskt också dra i era sladdar! *kränkt*
    SkåneP skrev 2009-02-02 18:50:46 följande:
    [citat]
    Eisa skrev 2009-02-02 18:45:01 följande:
    Japp. Tacka evolutionern (eller Gud för de som nu måste) för er förmåga att para i hop rätt nyans lila med rätt nyans rött och bli kränkt, så tackar vi för vår förmåga att rensa stuprör och dra sladdar.
  • Tussiluskan

Men vad i hela fridens namn menar du med att du har svårt att föra en diskussion med en människa som tror att vi skulle ha något med chimpanserna att göra?

Då skulle du ju inte kunna ha en diskussion med en enda vetenskapsman eller högutbildad människa? Har du någon länk eller något som visar varför du inte tror på vetenskapen, och varför du inte tror på genforskningen och resultaten därav?

Vidare så skriver du något citat om språkutveckling, att människor är mycket mer utvecklade i språket än chimpanser. Ja, det är ju helt riktigt, det kan väl vem som helst se och förstå? Men att det skulle vara något bevis för att inte vi är utvecklade genom evolution och inte besläktade med chimpanser, det är ju så himla knasigt så nu får du nog förklara lite vad du menar?

Vad menar du är en logisk förklaring på människans språkutveckling? Inte tror du väl att forskarna tror att det inte går att förklara? Du verkar ha blivit matad med lösryckta konstiga citat från här och där, det är uppenbart att du inte förstår dem och att du inte har något sammanhang i det du citerar.

Och jag tycker dessutom att du själv är otroligt provocerande i det du skriver och inte så lite burdus, så snacka om att kasta sten i glashus! Skillnaden är väl det att jag antar att du bara känner att man kan vara mer ärlig när man är anonym på ett forum och att du förmodligen är trevligare i riktiga livet, så är det nog för de flesta här. Man får försöka att inte ta det personligt.

hemligt skrev 2009-02-02 19:48:56 följande:
    Mja... Jag blir lite förvånad hur burdusa visst folk blir i forum. Men du är säkert go å rar i verkligheten. Jag vet inte. Men jag får svårt att föra en seriös diskussion med en människa som ärligt tror att vi skulle ha något med schimpanserna att göra. Jag citerar Doktor David Premack, : ?Människans språk är besvärande för evolutionsteorin, eftersom det har en mycket större kapacitet än man kan förklara.? Och som redaktören för Psychology Today framhöll: ?Oavsett hur många ordförbindelser schimpanser lär sig eller hur många nyskapade ordvändningar de frambringar, så kommer ingen av dem upp till den språkliga färdighet och spontanitet som ett mänskligt barn i treårsåldern i genomsnitt har.? Återigen konfronteras vetenskapen med frågan, vem är det som ger människan talförmåga?
  • Tussiluskan

Jag blir lite förvirrad av din fråga. Jag har inte pluggat det du har pluggat, utan psykologi, så jag kan inte alla biologiska detaljer utan har bara fått den "snabba" förklaringen. Jag vet t.ex. inte hur det första livet kom till, vet bara att det har något med vatten att göra. Är inte så intresserad av just celler och amöbor och sådant, så har svårt att komma ihåg dessa detaljer.

Däremot har jag inte svårt att förstå den enkla mekanismen i att de gener som överlever och reproducerar sig sprider sig (och sina egenskaper)genom generationerna. Därför är det ju inte konsigt att alla de gener som överlevt i alla dessa miloner år har gjort det därför att de har lyckats bygga sig överlevnadsmaskiner som har överlevnadsinstinkt. Det är alltså vi som är dessa fartyg/överlevnadsmaskiner, och det handlar således om överlevnad på gen-nivå egentligen, inte på individnivå.
    Quintus Zebra skrev 2009-02-02 22:52:12 följande:

Tussiluskan skrev 2009-02-02 17:34:12 följande:
    Överlevnadsinstinkten är extremt intressant. Den verkar existera hos ALLA levande organismer, även de allra minsta. Men att det nåonsin har funnits organismer utan överlevnadsinstinkt är väl bara en gissning från din sida, eller? Jag tycker detta kanske är den största gåtan i evolutionsteorin. Evolutionen är beroende av arters vilja att fortplanta sig, av överlevnadsinstinkten och av våra fantastiska gener. Därför är det svårt att tänka sig att dessa fenomen har tillkommit genom evolution, eftersom evolutionen inte funerar utan dem. Var kom de ifrån? Jag har pluggat ekologi, biologi och har hittils inte hittat svar på denna fråga, men det är mycket möjligt att jag har missat nåt. Upplys mig gärna. Ny kunskap är det bästa jag vet. Och precis som någon annan påpekade så behöver ju dessa frågetecken inte betyda att evolutionsteorin inte stämmer. Bara att den ännu inte är perfekt.
  • Tussiluskan

Man kan väl anta att det bildats gener som ville/kunde överleva samt även de som inte ville/kunde överleva.

Men gissa vilka gener som lyckades sprida sig?

Quintus Zebra skrev 2009-02-02 23:01:03 följande:
    Visst, Richard Dawkins är ingen främling för mig. Men vart kommer den ifrån? Fanns den själviska genen från början. Har den tillkommit genom evolution? Hur fungerade evolutionen i så fall innan den själviska genen existerade?
  • Tussiluskan

Hmmm...

Jag antar att ditt inlägg är ett skämt, men om det inte är det så kan jag bara säga att jag tycker synd om dig. Och du stumpan, om det inte finns några som helst bevis för det DU säger, men miljontals bevis för det JAG (och alla forskare i hela världen) säger, så är det nog inte så där helt logiskt att komma till slutsatsen att JAG är IQ-befriad.

*styrkekram*

hemligt skrev 2009-02-03 09:37:41 följande:
    Men jag kan inte låta bli att idiotförklara människor som tror att vi på något sätt skulle komma från schimpanser! Tycker man är riktigt IQ befriad om man ens kan inbilla sig en sån sak. Men alla är kanske inte utvecklade med sunt förnuft. Vad vet jag... Om vi som du skriver skulle komma från Schimpanserna så borde dom rimligen gå att lära att tala. Men eftersom dom inte har något med oss att göra så kan dom inte det. 1+1=2 ;) Tänkte att jag skulle leva upp till vad du skrev så jag hoppas att du kan ta det! Nä att sitta och övertala någon som är övertygad om att vi kommer från schimpanser "is not my cup of tea"! Jag har gjort min åsikt klar för TS, så jag är nöjt med det... Ha en bra dag, för det ska jag ha! =)
  • Tussiluskan

Jag måste nog sälla mig till skaran som anser att det är meningslöst att föra en debatt med denna människa som så uppenbarligen saknar all grundläggande kunskap i ämnet samt verkar allmänt förvirrad. Tycker ändå att det är lite sorgligt när folk inte alls kan läsa eller lyssna utan bara struntar i alla resonemang.

Vad säger man till någon som faktiskt på fullt allvar tror att "utan en människa kan inte bakterien mutera" och att om en schimpans inte är samma art som oss och beter sig lika dan så kan de inte vara besläktade.

Att bakterier funnits och muterat långt före människan och att det ju är uppenbart att släktingar inte är lika exakt, bara mer lika än andra (det är väl bara enäggstvillingar som är i princip identiska, inte annan släkt?)är ju enkla sanningar som de flesta vet om, men tyvärr så verkar det som en del inte vill eller kan lära sig det mest grundläggande.

En annan helt befängd tanke är ju den att vi inte skulle ha evolverat därför att vi alla har samma moral. Vart ska man ens börja att bemöta alla felaktigheter här? Då finns det inte några krig, mördare, väldtäktsmän eller tjuvar då? Och även om vi SKULLE ha exakt samma moral så är ju inte det på något sätt bevis för att det finns en gud? Alltså, det hela är så sjukt på något sätt...

• Tussiluskan

VARFÖR i hela fridens namn skulle vetenskapsmän vilja få en chimpans att mutera till en människa???!!! Är du sann eller?!

Alltså, en mutation betyder nog inte RIKTIGT det DU tror!

hemligt skrev 2009-02-03 15:43:50 följande:
    Men HIV lever väl på människan. Utan människan ingen HIV? Am i right? Varför lyckas inte vetenskaps männen få Schimpansen att mutera till människa då? Jo gör att det inte går. Den mutationen existerar inte. Att tala om en muterade bakterie är lika löjligt som att en myra skulle ropa "trampa inte på mig" ;) AnnsoPannso skrev 2009-02-03 15:30:07 följande:
  • Tussiluskan

Och det andra helt absurda i att citera vetenskapsmän som TROR på evolutionen och INTE är religiösa och försöka få dem att framstå som om de är EMOT!?

Här har vi några favoriter från Einstein:

A knowledge of the existence of something we cannot penetrate, of the manifestations of the profoundest reason and the most radiant beauty - it is this knowledge and this emotion that constitute the truly religious attitude; in this sense, and in this alone, I am a deeply religious man. (Albert Einstein)

I do not believe in a personal God and I have never denied this but have expressed it clearly. If something is in me which can be called religious then it is the unbounded admiration for the structure of the world so far as our science can reveal it. (Albert Einstein, 1954)

I believe in Spinoza's God who reveals himself in the orderly harmony of what exists, not in a God who concerns himself with the fates and actions of human beings. (Albert Einstein)

• Tussiluskan

Vad vi försöker förklara för dig är att du inte har de kunskaper som behövs för att avgöra om evoltuionen är trolig eller inte. Det vore med andra ord mer OK att veta vad evolutionen är innan man bildar sig en uppfattning, men som det är nu så slåss du med väderkvarnar, dvs mot saker som inte finns.

Ingen har sagt att en människa bara utvecklas och att saker kan utvecklas av sig själv. Det är det ju bara du som tror, du tror att gud har skapat sig själv från ingenstans och sedan poff skapat hela universum. Det tror inte jag eller de forskare som studerat universum.

En mutation är inte detsamma som att t.ex. en bäver plötsligt förvandlas till en get. Det är trolleri och du har rätt i att det inte låter förnuftigt. Mutationer sker alltså på cellnivå, och förändringar sker så gradvis genom generationerna att det kan ta kanske 50 000 generationer för en art att förändra sig så mycket att man kan kalla den en annan art.

Men det är inte riktigt en rättvis diskussion det här eftersom du befinner dig på en sådan helt annan utbildningsnivå än vi andra, och därför känns det inte helt rätt att forsätta om du inte tar och läser på lite först så att du förstår vad evolution och mutation osv innebär innan du försöker diskutera det.

Så mycket sunt förnuft måste du väl i alla fall ha att du förstår att alla de tusentals forskare som finns runtom i världen och som ägnar sitt liv åt att förstå naturen inte kan vara så helt bakom dig i sina kunskaper att det är helt klart att du har rätt och de har helt fel? Eller saknar du helt ödmjukhet och självinsikt?

hemligt skrev 2009-02-03 16:11:11 följande:
    Jag har läst tillräckligt för att förstå. Det räcker med sunt förnuft för att förstå att en människa inte bara kan utvecklas, inget kan utvecklas av sig själv. Bara för att en vetenskapsmans äger något så betyder det inte att det är rätt. AnnsoPannso skrev 2009-02-03 15:53:31 följande:
Svar på tråden Tror du på Darwins evolutionsteori?