*ha, ha*, jo jag förstår att du är kristen med tanke på Adam och Biblen och det där, jag undrade om du t.ex. är med i någon särskild sekt eller församling eller vad det heter efersom du har såpass extrema åsikter som man sällan möter hos vanliga svenska-kyrkan anhängare!
Och det här med Biblen och satan och allt det där måste jag nog läsa på lite känner jag, men jag måste erkänna att så här på rak arm så tycker jag att det låter ganska otroligt. Jag tycker alltså inte att det låter rimligt att det finns gudar och satanar och sådant överhuvudtaget, och att ifall det fanns det skulle ha gått till på det viset låter ännu mer konstigt. Jag undrar varför du tror just på denna religion? Jag kan inte låta bli att tycka att det låter lite väl fantasifullt...
Har lite svårt att tänka mig att sjukdomar och elende skulle ha uppstått på det här viset. Tsunamin, t.ex. berodde ju på ett jordskalv under havet. Och jordskalv har ju funnits i många miljarder år innan något levande fanns på den här planeten.
hemligt skrev 2009-02-05 13:34:22 följande:
Tussiluskan skrev 2009-02-05 13:26:24 följande:
-Tror jag var för Basic så jag förvirrade dig. Jag menar Adam så klart! =) "Och vad var det nu för synd Adam begick, åt han av ett äpple?" -Ja han åt av "kunskapens frukt". "Och står det alltså i Biblen att han sedan delade med sig av detta till hela mänskligheten? VArför gjorde han det?" -Satan bedrog honom. Han ville ha kunskapen om Gott & ont, som han oxå fick. Där kom ondskan in i bilden... "Är det alltså Adams fel att vi har så mycket lidande?" -Satan genom Adam & Eva. "Men då måste Adam ha övernaturliga krafter som kan dela ut sådana hemska straff till hela mänskligheten?" -Han var en fullkomlig människa men bestraffades med åldrande & död. "Och då måste ju Gud ha skapat honom så att han kunde göra det? Och då måste ju Gud om han är allsmäktig ha kunnat stoppa att Adam förbannade hela planeten för all framtid?" -Ja Gud ska stoppa det. Men det är en annan story ;) "Så då är det ju i själva verket Gud som skapat sjukdom och död och elende, inte minst därför att det var han som skapade Adam." -Nej det är Satan.... "Och inte står det väl något om Jesus och det i Biblen? Jesus förekommer ju i nya testamentet, skrivet av helt andra människor. Och när Jesus dog så tog ju inte elendet slut i alla fall - vad gick fel här?" -Han har gett oss en möjlighet. För att kunna "köpa oss fria" måste vi agera. "Och vad är din religion, har den ett namn? ÄR du med i någon särskild kyrka, menar jag alltså. Det är lättare att diskutera om man förstår vad det är du tror på eftersom det finns så många olika religioner och inriktningar på dessa." -Jag är Kristen. Fast nu är vi la kanske rätt OT ;)