Inlägg från: Tussiluskan |Visa alla inlägg
  • Tussiluskan

Tror du på Darwins evolutionsteori?

Hoyt skrev 2009-02-03 22:45:41 följande:
    Evolution har inga fördomar, saknar favoriter och framförallt så finns för en given art ingen "rätt" slutgiltig konfiguration.

Nej, det är väl mycket här problemet ligger när folk inte förstår att hela världen med allt liv inte kretsar kring människan och att vi inte är på toppen av någon stege. Är ju lite komiskt när folk känner sig förolämpade av att vara släkt med schimpanser. Varför skulle människan objektivt sett vara bättre än en schimpans?

"Evolution är dock en rak motsats till att världen är skapad i ett ögonblick och sen vart frusen i den konfigurationen."

Ja, och om man har blivit hjärntvättad till att tro på att gud skapade världen för några tusen år sedan så är det klart att det inte går ihop sig. Men man måste ju inte tro på den kristna guden, man kan ju tro på vilken gud man vill.

Det är ju uppenbart att människosläktet har evolverat en hel del bara de senaste århundradena. Här i Sverige blir vi bara längre och längre, och puberteten kommer tidigare och tidigare. Dessutom föder vi större och större barn, förmodligen pga av att förlossningsvården gjort att vi inte längre dör när barnet är för stort för att komma ut.

• Tussiluskan

Ja, det är ju riktigt, jag bara flum-skrev lite i min trötthetsdimma...

Men det finns faktiskt andra konkreta och enkla sätt att se hur vi ständigt utvecklas och förändras och att vi är styrda och uppbyggda av gener och inte av gudar.

Om en svensk blondin får barn med en svart afrikan så kan du se detta väldigt tydligt. Att vi är ljushyade här i norden trots att våra förfäder var svarta visar ju också att vi har förändrats gradvis för att vi haft fördelar av att kunna ta till oss solen bättre och D-vitaminet.

Jag vet inte riktigt vart man ska börja när man hör att det finns de som förnekar att vi utvecklas och förändras och påstår att hela gen och DNA grejjen är fel. Vad säger man?

Quintus Zebra skrev 2009-02-03 22:59:40 följande:

Tussiluskan skrev 2009-02-03 22:53:08 följande:
    Fast detta kan ju också bero på ändrad kost? Se till exempel på de skillnader som har inträffat i Kina sedan allt fler börjat äta mer "västerländskt"! Vad som är kultur och vad som är arv är alltid svårt att utröna...
  • Tussiluskan

Roligt att se att du håller med om något på den här tråden!

Betyder det att du kommer att sätta dig och läsa på om evolutionen, dinosaurierna, Darwin och generna och återkomma när du vet vad det är du ska diskutera? Inget illa, men det är inte så meningsfullt att föra en debatt med någon som envist proklamerar att evolutionsteorin säger vi kommer från schimpanserna och att det inte finns några bakterier om det inte finns människor.

Det är inte så himla bra att försöka lära sig om vetenskap på religiösa forum, det är en ganska stor risk att de försöker vinkla det för att det inte passar deras gudsbild. Om du går till den riktiga källan istället och tittar på en religiöst oberoende hemsida så kan du få ta del av den RIKTIGA vetenskapen.

Kom ihåg att vetenskapen inte har med religion att göra, den bara redovisar vilka fynd som hittats och vad man kommit fram till genom att undersöka bevisen. Den säger inte något om gud, så din gud kan du behålla ändå, men inte om du envisas med att guden måste vara precis som den beskrivs i Bibeln. Men Bibeln skrevs av MÄNNISKOR, och som du säkert vet så kan man inte alltid lita på människor...

hemligt skrev 2009-02-04 08:34:00 följande:
    Bellabimba skrev 2009-02-03 21:40:25 följande:
    Håller med dig helt och fullt!
  • Tussiluskan

Heders till dig, och bra gjort att orka debattera mot så många på tråden på en gång!

Hoppas du kommer fram till att schimpanserna är helt fantastiska och att vi har en skyldighet som människor att värna om allt liv på jorden och att vi inte är bättre än alla andra arter.

hemligt skrev 2009-02-04 10:20:40 följande:
    Självklart skall jag forska djupare.Det är ju det som är det fantastiska med oss människor, viljan att lära och förmågan att utvecklas i sinnet med kunskap :) Lite annorlunda mot djur som mest tänker på att äta o sova :D Personligen tror jag att Gud inspirerade med sin Heliga ande människorna att skriva, så att det är Guds tankar. Precis som Gud i mitt sinne kan driva mig med den Heliga anden, om jag är villig ;)
  • Tussiluskan

Grejjen är ju det att så länge man lever länge nog för att få barn och de barnen sedan får barn så har det ju inte någon betydelse om man blir sjuk eller dör därefter.

Rent fysiskt så kan man ju tänka sig att mänskligheten i I-världen kan gå mot att de som har sämre metabolism (dvs de som inte kan tillgodogöra sig födan lika effektivt och därför inte har lika lätt för att gå upp i vikt)får fler avkommor och att de som har lättast att gå upp i vikt inte lyckas sprida sina gener lika väl.

Det är ju det som är det stora problemet med oss människor - att vi är utvecklade för att leva i en miljö där det är jätteviktigt att man äter allt man kommer över och att kroppen kan lagra fett. I dagens samhälle där vi har tillgång till mat i överflöd leder ju detta en gång så användbara karaktärsdrag till övervikt, infertilitet, att man är mindre attraktiv på köttmarknaden, sjukdomar och för tidig död.

• Tussiluskan

Kan bara säga att mina bibelkunskaper är lika basic som dina kunskaper om evolutionen, så ursäkta om jag låter lite korkad (jag vet att man borde kunna det här, det läste vi ju i skolan), men menar du med människa nr 1 Adam? Och vad var det nu för synd Adam begick, åt han av ett äpple? Och står det alltså i Biblen att han sedan delade med sig av detta till hela mänskligheten? VArför gjorde han det? Är det alltså Adams fel att vi har så mycket lidande? Men då måste Adam ha övernaturliga krafter som kan dela ut sådana hemska straff till hela mänskligheten? Och då måste ju Gud ha skapat honom så att han kunde göra det? Och då måste ju Gud om han är allsmäktig ha kunnat stoppa att Adam förbannade hela planeten för all framtid? Så då är det ju i själva verket Gud som skapat sjukdom och död och elende, inte minst därför att det var han som skapade Adam.

Och inte står det väl något om Jesus och det i Biblen? Jesus förekommer ju i nya testamentet, skrivet av helt andra människor. Och när Jesus dog så tog ju inte elendet slut i alla fall - vad gick fel här?

Och vad är din religion, har den ett namn? ÄR du med i någon särskild kyrka, menar jag alltså. Det är lättare att diskutera om man förstår vad det är du tror på eftersom det finns så många olika religioner och inriktningar på dessa.

hemligt skrev 2009-02-05 11:32:01 följande:
    CalleNalle skrev 2009-02-05 11:25:28 följande:
    Nej nej. Människa nr.1 syndade och fick ett straff som han delade med sig av till hela mänskligheten. Synd, sjukdom & död. Så alla har fått sin beskärda del vare sig vi vill eller inte. Bibeln går ju ut på att Jesus dog för att vi skulle slippa detta och kunna komma tillbaka till fullkomligheten som människa nr.1 sabbade... Så med det i ryggen så påverkar allt yttre oss och våra kroppar då vi inte längre är fullkomliga som tanken var, utan nu blir vi sjuka o dör.
  • Tussiluskan

hemligt skrev 2009-02-05 12:57:28 följande:

"Den är naturen, människan, jag är ett bevis. En människa kan inte ha uppstått utan intelligens i mina ögon"

På vilket sätt är du ett bevis för att gud finns? Vi kan ju se att du är ett bevis för evolutionen och vi vet att du är uppbyggd av DNA - hur tycker du att du är ett bevis för att gud finns?

Varför kan inte en människa ha uppstått utan en intelligens? Hur menar du att det är mer troligt att en gud har uppstått av sig själv än att en människa har uppstått efter en gradvis utveckling under miljarder år från något encelligt liv?

"Om vi skulle ha utvecklats, så varför utvecklas vi inte längre. När kommer V.2 på människan? ;)"

Anledningen till att man tror att människan och allt annat liv har utvecklats är därför att man har hittat kvarlevor av arter som inte finns längre. sk fossiler. Man kan genom olika metoder tidsbestämma dessa fossiler så man vet i vilken ordning de levat. För 10 000 år sedan vet man att det levde människor som ser ut precis som oss. För 100 000 sedan också. Men före det hittar man inte människofossiler, men man hittar människoliknade fossiler, sk homminider. Det fanns bland annat Neanderthalare i Europa för inte så länge sedan, små pyttemänniskor på Florens för länge sedan, och människor som såg ut som oss men hade mycket lägre intelligens för länge länge sedan.

Det finns tusentals fossiler som tydligt visar att vi har utvecklats. Och om man inte tror sina egna ögon, så kan man som sagt göra DNA-test nuförtiden. Och det har jag redan länkat dig bevis på. V. 2 på människan? Vi är typ version 10 och det finns inget som säger att vi nödvändigtvis kommer att ändra oss drastiskt, det finns djurarter som varit helt oförändrade under miljontals år därför att det inte funnits någon anledning att de ska förändras, medans andra ändras snabbt då deras miljö ändras snabbt.

• Tussiluskan

*ha, ha*, jo jag förstår att du är kristen med tanke på Adam och Biblen och det där, jag undrade om du t.ex. är med i någon särskild sekt eller församling eller vad det heter efersom du har såpass extrema åsikter som man sällan möter hos vanliga svenska-kyrkan anhängare!

Och det här med Biblen och satan och allt det där måste jag nog läsa på lite känner jag, men jag måste erkänna att så här på rak arm så tycker jag att det låter ganska otroligt. Jag tycker alltså inte att det låter rimligt att det finns gudar och satanar och sådant överhuvudtaget, och att ifall det fanns det skulle ha gått till på det viset låter ännu mer konstigt. Jag undrar varför du tror just på denna religion? Jag kan inte låta bli att tycka att det låter lite väl fantasifullt...

Har lite svårt att tänka mig att sjukdomar och elende skulle ha uppstått på det här viset. Tsunamin, t.ex. berodde ju på ett jordskalv under havet. Och jordskalv har ju funnits i många miljarder år innan något levande fanns på den här planeten.

hemligt skrev 2009-02-05 13:34:22 följande:
    Tussiluskan skrev 2009-02-05 13:26:24 följande:
    -Tror jag var för Basic så jag förvirrade dig. Jag menar Adam så klart! =) "Och vad var det nu för synd Adam begick, åt han av ett äpple?" -Ja han åt av "kunskapens frukt". "Och står det alltså i Biblen att han sedan delade med sig av detta till hela mänskligheten? VArför gjorde han det?" -Satan bedrog honom. Han ville ha kunskapen om Gott & ont, som han oxå fick. Där kom ondskan in i bilden... "Är det alltså Adams fel att vi har så mycket lidande?" -Satan genom Adam & Eva. "Men då måste Adam ha övernaturliga krafter som kan dela ut sådana hemska straff till hela mänskligheten?" -Han var en fullkomlig människa men bestraffades med åldrande & död. "Och då måste ju Gud ha skapat honom så att han kunde göra det? Och då måste ju Gud om han är allsmäktig ha kunnat stoppa att Adam förbannade hela planeten för all framtid?" -Ja Gud ska stoppa det. Men det är en annan story ;) "Så då är det ju i själva verket Gud som skapat sjukdom och död och elende, inte minst därför att det var han som skapade Adam." -Nej det är Satan.... "Och inte står det väl något om Jesus och det i Biblen? Jesus förekommer ju i nya testamentet, skrivet av helt andra människor. Och när Jesus dog så tog ju inte elendet slut i alla fall - vad gick fel här?" -Han har gett oss en möjlighet. För att kunna "köpa oss fria" måste vi agera. "Och vad är din religion, har den ett namn? ÄR du med i någon särskild kyrka, menar jag alltså. Det är lättare att diskutera om man förstår vad det är du tror på eftersom det finns så många olika religioner och inriktningar på dessa." -Jag är Kristen. Fast nu är vi la kanske rätt OT ;)
  • Tussiluskan

Härligt att ha hittat en tvilling på nätet! Precis vad jag skulle ha velat säga!

Tygtiiger skrev 2009-02-05 13:34:20 följande:
    En tanke bara innan vi fortsätter diskussionen: 1: Evolutionsteorin är en vetenskaplig teori, inte en religiös trossats. I sin nuvarande form är den inte identisk med Darwins teori, den har ifrågasatts, finslipats och reviderats många gånger. 2: Den handlar om hur arterna har uppkommit, den försöker alltså svara på frågan: "Varför finns det en sådan massa olika djur, växter och svampar och hur kan det komma sig att de gör så olika saker?" 3: Den är tänkt att ANVÄNDAS - inte dyrkas. Den är så vida spridd, uppskattad och använd för att den faktiskt fungerar. Den ger bra svar på arternas uppkomst, den stämmer med de evidens vi har i form av experiment vi kan göra och fossil som vi har hittat, och den kan användas för att förutsäga utfallet av olika experiment. Det är ffa nr 3 som gör att kreationister (inkl ID-anhängare) faller så hårt och så pinsamt när de försöker hävda att kreationism ska läras ut på lika grund med evolutionsteorin. Kreationismen är en TROSSATS - den säger helt enkelt "Gud skapade det här, och det vet vi för att det står i Boken, och så är det inte mer med det!". Det är inte en TEORI - den kan inte prövas experimentellt, den är inte öppen för diskussion och ffa, den kan inte användas praktiskt, den förutsäger ingenting, den leder inte till mer kunskap, man kan inte bota sjukdomar med forskning baserat på kreationism. Så jag vidhåller det jag skrev i mitt första inlägg - jag "tror" inte på evolutionsteorin, jag håller den för det mest sannolika alternativet. hats.cafepress.com/item/evolution-is-a-theory...
  • Tussiluskan

Nu ser jag att hemligt fått tusen frågor på en gång och tror jag ska gå ut i snön med mitt barn istället!

Svar på tråden Tror du på Darwins evolutionsteori?