• Upptagen

Gallstensoperation, vad krävs?

Vad krävs för att man ska få gallan bortopererad?

Jag har haft stora problem med gallan sen jag fick min dotter för snart ett och ett halvt år sen. Har fått konstaterat gallsten och har flera attacker i månaden, ibland oftare, ibland mer sällan. Men jag orkar inte med det, oftast kommer de på natten och jag får ingen sömn alls pga smärtorna. Nu har jag ett anfall igen, som inte är lika illa som sist som tur är, men jag blir tokig, jag måste bli av med det här!

Snart ska jag till läkare och de ska bedöma hur de ska göra med behandling. Jag har hört att de tydligen inte opererar hur som helst, så vad krävs för att man ska få en operation egentligen?

• Svar på tråden Gallstensoperation, vad krävs?
  • Upptagen

EllenYeep: Mitt besök på kirurgen gick på 20 minuter, vet inte riktigt vad du ska göra. Har du fått konstaterat gallsten med UL?

Vi pratade bara lite om hur jag upplevde det hela och vad jag ville, åsså tog han mitt blodtryck. Inte mycket mer än så.

Jo, jag har varit bra nära att be karln att ringa ambulans eftersom jag inte visste vad det var hela det första (!) året. Tror jag haft några lindriga attacker innan också, men att det blev värre efter graviditeten. Ställde min egen diagnos, och fick ett UL tack vare det, annars hade jag väl fortfarande trott att det var reflux...

• EllenYeep

Tack, för den infon, fast det var bara undersökning den här gången, tar det en timme för att det en nästan färdig läkare som gör undersökningen eller tar det en timme i vanliga fall?

• Anonym (usk på op)

Det ska inte ha några extra risker med sig. Det enda som kan vara lite klurigt är om du har mycket bukfett så det blir svårt att komma till gallan ordentligt. Har haft pat som varit överviktiga men som inte har vatt några större problem med.
    Och narkosen, den är det allra minsta problemet...dom är kanonduktiga på det dom gör...*L*...har för mig att dom brukar föra ner en tub i halsen som täpper till, men man är ju kopplad till apparaten så den "andas" ju åt en så man slipper det själv...*L*..
    Jag blev själv gallopererad -98 men det var på den "gamla" tiden då man skulle ha flytande kost 1 dygn innan, man var inlagd, och fick inte lov att gå hem förrän dan efter...*L*..

• EllenYeep

Jag fick det bekräftat genom ultraljud, men de som tog emot mig på akuten gissade att det var det efter ett urinprov som visade förhöjda levervärden (tror jag).

20 min, då ska jag nog be att få en färdig doktor, jag har 5 månaders bebbe som jag inte vet om han kommer vara vaken eller sova, känns onödigt att riskera undersökningen.

tack för alla svar!

• Orolig tjej

Jag ska opereras 30 augusti har en sotter som blir 4 månader 5 september

• mammas skatt

Hejsan! Jobbar som sjuksköterska på en akutmottagning.. Det är mycket vanligt med gallbesvär efter graviditeter tyvärr.. Ser många återkommande nyblivna mammor...

• lövet2

Orolig tjej - När jag opererades var min dotter nästan 3 månader. Jag fick minimalt med tabletter före operationen, och efteråt på Uppvaket kom personal från BB dit och pumpade ur och slängde mjölken. Min man var på sjukhuset med dottern och fick hjälp på BB med att ge henne ersättning.
    Efter operationen blev jag sjukskriven i 3 veckor och fick inte ens lyfta babyn ....

• Anzo80

På mig gjorde dom 4 hål. Blev sjukskriven 2 veckor men efter en vecka avbröt jag sjukskrivningen för då kunde jag lyfta och ta hand om vårat barn så min sambo kunde fara och jobba, tyckte det bara var dumt att vi båda skulle gå hemma med 80% lön .Det är ju knappt man har råd att vara sjukskriven och speciellt inte när försäkringskassan betalar ut sjukpenningen månaden efter.

• Orolig tjej

Ja imorn opereras man jag är livrädd

• solhem

Hej Tussilago!

Om du inte får operation så har naturen en del att erbjuda som lindrar.

Koka svagt te på ingefära, det lindrar lite.
    Och så är det bra med kronärtskocka och jordärtskocka. Det hjälper matsmältningen.

Och så gäller det förstås att inte äta fet mat och att äta små måltider oftare hellre ät mycket och sällan.

Själv opererade jag bort gallan för ett par år sedan. Hade då ca 8 kg övervikt. Gick med i viktväktarna sedan och har fått lära mig att äta - det trodde jag att jag redan visste hur man gjorde men oj vilken skillnad det är nu mot förut. Jag mår verkligen jättebra både inuti och utanpå.

• Orolig tjej

Nu är man opererad och hoppas man ej har ont i såren alltför länge...

Svar på tråden Gallstensoperation, vad krävs?