• mamma hampus

Kattsand

Här kommer en liten tråd om kattsand

Jag har provat så många sorter nu och bara hitta ett som är bra och det finns på Granngården men kostar väl runt 99-100 kr.

* Vilket har ni?
    * Vad kostar erat?
    * Fungerar det hos er?
    * Vilken kattraser har ni?

Det är svårt att välja kattsand varje gång man provar och provar

Här kan vi prata om dom olika kattsands soterna och sätta betyg..mm

• Svar på tråden Kattsand
  • mamma hampus

Jag köpte nyss Elrados kattsand och den får betyg 0 för den sög inte åt sig urinen den smular sönder sig när man skall ta upp det

Har två katter Maja 4 år i nov och Zorro 2 år nu i vår båda är bondkatter fast Maja är en liten blandning av siames.

• kaksmulan

Jag använder silikongrus.
    Ni vet de där med vita, nästan genomskinliga gruskornen. Det är helt suveränt! Får helt klart högsta betyg!

* Det är drygt, en liten påse för ca 60 kr räcker för en katt en månad och då funkar det även för kattgubbar vars urin luktar mycket normalt
    * Det torkar ut alla bajskorvar så det blir bara kvar små hårda saker i lådan som är lätta och icke-kladdiga att spola ned.
    * kommer det mot förmodan grus i toaletten så löses det upp och bildar inte cementklumpar nere i rören
    * Man ser direkt när det är för gammalt för då har all sand blivit gulfärgad av urinen. Först då börjar det lukta och man kan ju byta lite innan.
    * det finns att köpa på vilket ica som helst (i alla fall här i Umeå)

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Amilie

Vi gör med EverClean, blå kartonger. Brukar ha den sorten som har blå gröna kristaller i. Helt fenomenal kattsand. En kartong räcker lite mer än en månad åt två stora innekatter.

Min ena katt är väldigt kinkig med lådan den måste vara nystädad och ha rätt sand annars kissar han hellre i soffan eller sängen... Men den hr sanden gillar han!

• juluu

*Best Friend Fresh&Easy (vita och blåa kristaller)

*Kostar 92.90 för en 7 liters säck. Dyrt men värt varenda krona.

*Tycker att det är den överlägset bästa kattsanden!!!
    Håller lukten borta, dammar inte som t ex Miss Cat, och färgar inte av sig på katternas tassar (min ena kisse har vita tassar och ibland har jag köpt billighets kattsand, och då har kissen fått bruna tassar).

*Jag har två kastrerade hanar, innekatter (så allt de gör ifrån sig hamnar i lådan). Märker att de trivs bäst med den kattsanden också. Jag har två lådor och en 7 literspåse brukar jag dela upp (så det blir 3.5 l i varje låda). Behöver bara byta kattsand 2-3 ggr i månaden.
    Det går alltså åt 2-3 7 literspåsar i månaden på två vuxna innekatter.

Den heter som sagt Fresh&Easy och det är precis vad den är

• kaksmulan
    juluu skrev 2009-02-03 12:18:20 följande:
    *Best Friend Fresh&Easy (vita och blåa kristaller)*Kostar 92.90 för en 7 liters säck. Dyrt men värt varenda krona.*Tycker att det är den överlägset bästa kattsanden!!!Håller lukten borta, dammar inte som t ex Miss Cat, och färgar inte av sig på katternas tassar (min ena kisse har vita tassar och ibland har jag köpt billighets kattsand, och då har kissen fått bruna tassar).*Jag har två kastrerade hanar, innekatter (så allt de gör ifrån sig hamnar i lådan). Märker att de trivs bäst med den kattsanden också. Jag har två lådor och en 7 literspåse brukar jag dela upp (så det blir 3.5 l i varje låda). Behöver bara byta kattsand 2-3 ggr i månaden.Det går alltså åt 2-3 7 literspåsar i månaden på två vuxna innekatter.Den heter som sagt Fresh&Easy och det är precis vad den är
    Det är den sanden jag också menar!!! Överlägset bäst!!
    har för övrigt två kastrerade hankatter hemma...
    Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Prisssan
    juluu skrev 2009-02-03 12:18:20 följande:
    *Best Friend Fresh&Easy (vita och blåa kristaller) *Kostar 92.90 för en 7 liters säck. Dyrt men värt varenda krona. *Tycker att det är den överlägset bästa kattsanden!!! Håller lukten borta, dammar inte som t ex Miss Cat, och färgar inte av sig på katternas tassar (min ena kisse har vita tassar och ibland har jag köpt billighets kattsand, och då har kissen fått bruna tassar). *Jag har två kastrerade hanar, innekatter (så allt de gör ifrån sig hamnar i lådan). Märker att de trivs bäst med den kattsanden också. Jag har två lådor och en 7 literspåse brukar jag dela upp (så det blir 3.5 l i varje låda). Behöver bara byta kattsand 2-3 ggr i månaden. Det går alltså åt 2-3 7 literspåsar i månaden på två vuxna innekatter. Den heter som sagt Fresh&Easy och det är precis vad den är
    Den har jag med. Har tre huskatter och alla trivs med den.
    Kärlek, fnitter och annat fluffigt trams...
  • Majsan70

* Vilket har ni?
    Pet plus
    * Vad kostar erat?
    129-149 kronor för 15 kilo i normalpris.
    * Fungerar det hos er?
    Det är deni särklass bästa sand vi provat.
    * Vilken kattraser har ni?
    Vi har nu 3 Helig Birma, hade förut 4 st.

• Nattviolen

Vi använde förut träpellets gjorda för kattlådor, men dom har slutat, så nu är det vanlig eldningspellets här hemma, mycket billigare dessutom. Tycker detta funkar mycket bättre än vanlig sand. Har visserligen inte provat på en okastrerad hanne, som ju luktar mer, men mina båda honkatter gillar denna skarpt + att den är bara att hälla ut i komposten.
    Kisset blir till sågspån och när nästan all pellets är upplöst är det dags att byta.

• juluu
    Svar på #6
    Ah tänkte nästan det när jag såg vad du hade skrivit om den

Hur många liter gör du av med på en månad?
Svar på tråden Kattsand