• mamma hampus

Kattsand

Här kommer en liten tråd om kattsand

Jag har provat så många sorter nu och bara hitta ett som är bra och det finns på Granngården men kostar väl runt 99-100 kr.

* Vilket har ni?
    * Vad kostar erat?
    * Fungerar det hos er?
    * Vilken kattraser har ni?

Det är svårt att välja kattsand varje gång man provar och provar

Här kan vi prata om dom olika kattsands soterna och sätta betyg..mm

• Svar på tråden Kattsand
  • blodpudding

Kristallsand. Brukar finnas ett märke på vanliga mataffären för ca hundralappen för drygt 7 liter, räcker bra till två kattlådor. Har testat alla möjliga olika sander och det finns ingen som slår kristallerna. Byter en gång i månaden. Har två bondkatter som är både ute & inne.

• världens bästa mamma

Ja kristallsanden med blåa korn. Bäst!!
    Och då har jag prövat allt, då jag haft katt i mer än 10 år..

• Noblesse

Vi använder Pussi kompakt och tycker det är jättebra. Luktar aldrig och är väldigt drygt. Har 2 bondkatter, en hona och en hane, båda kastrerade. Vi köper kattsanden på Willys och där kostar en 10-kilossäck 89 kr har jag för mig.

• blodpudding

Precis, den är bäst! Har haft katt sedan jag var liten. Den som inte testat kristallsand har garanterat missat något :) Förr köpte jag alltid billighetssorter och testade mellan alla dess märken, men det blev ju minst lika dyrt som att köpa kristallsand. Billighetsskit får man ju byta minst var tredje dag , dvs det blir dyrt i längden.

Heja Fresh n' Easy ;)

världens bästa mamma skrev 2009-02-03 23:28:44 följande:

Ja kristallsanden med blåa korn. Bäst!!Och då har jag prövat allt, då jag haft katt i mer än 10 år..
  • K86

eldings pellets är det bästa man kan ha i katt lådan

• Pernilla75

Här hemma använder vi Pussi Kompakt som jag tycker klumpar bra och tar bort lukt bra. (Fast nu glufsar de vuxna katterna i sig kattungemat och då luktar deras avföring betydligt mer än tidigare). Dock skulle jag önska att den dammade mindre. Funderar även på att börja blanda den med Everclean Ceder.

Tycker att:
    Katty Kattströ dammar för mycket och har för stora korn men att den klumpar bra.
    Pellets är värdelöst då det fastnar i mina katters pälsar.
    Calle-Cat dammar för mycket men klumpar bra.
    Icke-klumpande sand går bort redan från början.
    Kristallsand - har aldrig provat.

Har fyra norska skogkatter (två fertila honor och två kastrerade hanar). Nu finns det även fyra kattungar hemma också men de är bara två veckor och har inte börjat gå på lådan än.

• Smulan87

EverClean heter den ;>

deus ex machina skrev 2009-02-03 13:43:44 följande:
    Everclear (den med 'parfym') Helt underbar kattsand, om än ganska dyr (199:- för 10 liter). Den varar länge, kattlådan stinker inte skit, det blir fasta cementklumpar av kisset, dammar inte. Annars är Katty Kattsand ganska bra, förutom att sanden fastnar i pälsen på katten. Everclear har dessutom ett stämpelsystem; vid köp av ditt tionde paket, får du ett på köpet. Bra va =)?
    BF 11Juni 2009
  • Pernilla75

deus ex machina skrev 2009-02-03 13:43:44 följande:

Everclear har dessutom ett stämpelsystem; vid köp av ditt tionde paket, får du ett på köpet. Bra va =)?
    Om man är uppfödare så är de än mer generösa med rabatten. Då får man den 5:e förpackningen gratis.
  • Dinkanesh

Eldningspellets är vad som används här. Tröttnade på stanken från sand och låda.
    Det här luktar inte det minsta, lite trä när det är nytt, det dammar inte, det hamnar inte sand överallt som faktiskt också stinker.
    Nej, det här är det bästa och billigaste jag testat. Och under mina 15 år som kattägare har jag hunnit med några sorter.

• Lusthan

Vi använder Everclean, det kostar 169 kr för 10-11 kg.
    Vi har fyra katter och en låda för tillfället. De är långhåriga, semilånghåriga eller korthåriga. Huskatt, blandraser och en eventuell solid Ragdoll.

Det luktar inte så mycket, klumpar sig bra men sanden hamnar precis överallt. Det fastnar under tassarna och sen drar kattkräken upp det i sängen och sätter sig där och tvättar bort det. Antar att det inte spelar så stor roll vilken sand man använder för det hamnar väl överallt ändå kan jag tänka mig. Men jag är så nöjd jag kan bli ändå.

Har testat en massa andra sorter, billiga och dyra men det här funkar bäst för oss. Den luktar absolut minst, dammar minst och håller längst för våra katter.

• Lusthan

Vi har testat träpellets och tyckte att vi kände lukten av kattskit hela tiden... Det var lite äckligt. Lådan står inne på den toalett som jag går mest på för det är där den får plats men så roligt är det inte att gå på dass om det luktar riktigt illa...

• Kantarellen
    Lusthan skrev 2009-03-21 18:27:36 följande:
    Vi har testat träpellets och tyckte att vi kände lukten av kattskit hela tiden... Det var lite äckligt. Lådan står inne på den toalett som jag går mest på för det är där den får plats men så roligt är det inte att gå på dass om det luktar riktigt illa...
    Dags att städa lådorna?
  • Lilje1

Vi testade flera olika sorter innan, sen for vi och handlade till Lidl och sen dess har vi inte haft nån annan sort Den är superbra, klumpar ihop sig ordentligt så det är bara att plocka bort klumparna sen. Kostar väl ca 50kr för en 10kgs påse.

• Suzy QX

Har haft katt i hela mitt liv. Testat de flesta sander, pellets, tidningspapper och kristallsand.

Helt bäst är kristallkorns sanden. Luktfri och torkar ihop bajs på nolltid. Lättare att sköta.

Har haft dyr sand som everclean med, men den kunde inte mäta sig med kristallsanden.

• Diva

Har fem korthårskatter och har nog testat HELA maknaden. Just nu anvädner jag Ca le Cat (www.callecat.com) och tycker den är grym.
    Everclean gillar jag men tyvärr är kornen så små att katterna släpar med sig dom i hela huset (och upp i sängen..bleh!).
    Kristallsanden skapar enorma bakteriehärder har det visat sig så den slutade jag med. Sen är den vidrig att råka trampa på om det kommit ut ett korn här och där.
    Katty Kattströ, funkar ok men klumpar dåligt så den är ganska odryg.
    Pussi Kompakt, helt ok också men små korn kommer med ut ur lådan.
    PeeWee tyckte jag funkade när jag hade det men lådan tar så stor plats och sen är det viktigt att man har rätt pellets.
    Icke klumpbildande och annan typ av pellets går helt bort för mig. Bleh!

• Helena o Mattias

Här använder vi TOA-LÄTT, brukar köpa en 20L säck för 47:- på Coop Extra, de har den mindre påsen 10L men den räcker ju inte länge... En sån där 20L säck räccker ca.1½månad o då byter vi en gång i veckan ungefär... Luktar ingenting, billigt o bra! Vi har en bond-tjej, en kasterad bond-hane o en norsk skogskatt (hona) som dessutom är väldigt noga med att de är rent på lådan.
    Vet att de ska finnas 55L säckar på djuraffärer men vi försökte beställa men de hade inte hemma då sen vart de inte att vi kolla upp de nåt mer.

Mina älsklingar, min man Mattias, sonen Linus 051025 bf 090909
Svar på tråden Kattsand