• mamma hampus

Kattsand

Här kommer en liten tråd om kattsand

Jag har provat så många sorter nu och bara hitta ett som är bra och det finns på Granngården men kostar väl runt 99-100 kr.

* Vilket har ni?
    * Vad kostar erat?
    * Fungerar det hos er?
    * Vilken kattraser har ni?

Det är svårt att välja kattsand varje gång man provar och provar

Här kan vi prata om dom olika kattsands soterna och sätta betyg..mm

• Svar på tråden Kattsand
  • minimera

hej!
    jag använder katty kattströ och har gjort det ett bra tag nu. tycker det är väldigt bra för att vara så billigt!
    visst det dammar endel, men det blir klumpar av urinen och tar bort all lukt från bajset (ja, när katterna väl skrapar över...). det är komposterbart också.

jag har tre katter här hemma. två kastrerade honor, bondkatter, och en kastrerad hane, också han bondkatt.

• deus ex machina

Everclear (den med 'parfym')
    Helt underbar kattsand, om än ganska dyr (199:- för 10 liter).
    Den varar länge, kattlådan stinker inte skit, det blir fasta cementklumpar av kisset, dammar inte.

Annars är Katty Kattsand ganska bra, förutom att sanden fastnar i pälsen på katten.

Everclear har dessutom ett stämpelsystem; vid köp av ditt tionde paket, får du ett på köpet. Bra va =)?

• Fru annmi

Pussi Kompakt..Luktfri & bra klumpbildning tycker ja'...
    Ca 50 kr för 5kg & räcker länge då de drygt...
    Har 2 st Birmatjejjer/innekatter ♥...& De accepterar ingen annan sand

• stenfalk

Träpellets. Jag använder bränslepelets. Kostar ca 50 kronor för 16 kg.
    Det smidigaste jag har provat. Luktar bara lite skog om det luktar alls, enkelt att använda, billigt. Och komposterbart. Fungerar bäst med en dubbelbottnad låda, men går att använda i vanlig också. Det går dock åt lite mer då.
    Jag har två katter, huskatter, och en säck räcker för mig 5-6 veckor.

• Fru annmi

Tillägger att vår Kattlåda luktar aldrig illa....
    Alla som kommer hit förundras över de Men,vi tömmer ju oxå så fort vi ser att nå'n vart där *hihi*...
    Jag är ju hemma så då e ju de lätt
    Har i & för sig Kastrerade Prinsessor oxå...

• Kristin24

pussi kattsand är bra o konsums egna.

Go och glad Kexchoklad
  • solvind

tidy cats från www.foderbilen.se är nöjd har en kastrerad bondkatt, känner ingen äcklig lukt. ska du köpa i affär tex ica så är ju pussi den bästa sanden ock klumpar sig bra.

• mamma hampus

tackar för länken och alla har som har skrivit idag och självklart får man skriva mer till varandra

• Kattägd

Vi har använt cat's best öko plus i ca 1½år och är väldigt nöjda, det är en klumpbildande träbaserad "sand", den dammar minimalt, luktar trä(om man rengör lådan regelbundet). Den finns i 10 och 40 literssäckar och kostar ca 120kr för 10 liter och den är dryg så det räcker länge. Tyvärr brukar djuraffärerna inte ha den hemma, iaf inte här, jag är nog den enda som köper den så de beställer hem åt mig om jag ringer några dagar innan, det är kanske därför inte så många har provat den eftersom man inte vet att den finns.

• ninanen

Fru annmi skrev 2009-02-03 13:50:20 följande:

Pussi Kompakt..Luktfri & bra klumpbildning tycker ja'... Ca 50 kr för 5kg & räcker länge då de drygt... Har 2 st Birmatjejjer/innekatter ♥...& De accepterar ingen annan sand
    Den använder jag också och herr kisen i huset verkar tycka att den är finnemang för annars hade mattorna på golvet varit kissade på =)... Jag tycker iaf att den är bäst av dom jag provat, klumpar bra, luktar inte och det är drygt...
Svar på tråden Kattsand