• kattengustav

Hur tycker ni detta låter?

Har haft så svårt att söka jobb och veta vad man ska skriva i ett personliga brev, men kom gärna med synpunkter på vad jag har glömt eller om jag ska ändra nått.
    Mitt personliga brev låter så här:

Hej

Jag är en snäll, glad och positiv tjej på 27 år som tycker om att träffa nya människor. Jag bor i Aplared tillsammans med min man, våran dotter och hans två barn (som vi har varannan vecka). Tidigare bodde jag utanför Tranemo i 2 år.
    Jag är uppvuxen i Vimmerby där jag bodde i 21 år. På gymnasiet gick jag handel och administration, men har arbetat större delen av mitt arbetsliv inom industrin både med livsmedel och inom metall industrin.

Det var i Vimmerby mitt arbetsliv inom industrin började när jag var 17 år.
    Mitt första arbete hade jag hos Frödinge Mejeri som mejeriarbetare. Där stannade jag några år, men för att det var ett vikariat så ville jag prova på något annat. Jag började då sommarjobba på Åbro bryggeri i tapphallen. Efter sommaren åkte jag till Norge och arbetade på en fiskfabrik. Var där i ca 6 månader och när jag kom hem fortsatte jag mitt arbete på Åbro.

Mitt första arbete här i Borås var som montör på Teleflex, har även provat på att arbeta som brevbärare och telefonförsäljare.

Mina intressen är 50- och 60-tals bilar och allt som har med det att göra. Jag är uppvuxen med 2 bröder så därför kanske det inte är så konstigt att jag har blivit en såkallad pojkflicka och gillar att ta i när det gäller. Jag är inte rädd för att arbeta. Jag tycker om att lära mig nya saker och har lätt för att lära mig.

Jag vill jobba inom industrin. Jag har lärt mig en hel del inom montering och tillvärkning på industrierna jag har varit på. Kan även lite svets eftersom att jag har gått ca 4 månader på svetsutbildning på Lernia i Borås.

Just nu jobbar jag på Autotube i Ulricehamn med bearbetning av rör, maskinunderhåll och verktygsbyten.

Utbildningen hjälper mig att få kunskap inom svetsning, ritningsläsning och jag tycker det är roligt att både montera och att svetsa. Jag ser fram emot att få komma på intervju.

• Svar på tråden Hur tycker ni detta låter?
  • kattengustav

Det låter ju kanon. Jag ville ju ha åsikter om det och det här var en väldigt bra hjälp för min del. Som jag sa innan. Man stirrar sig blind på det när man sitter där själv och ska skriva. Kommer verkligen att använda det du skrev. Tack så jätte mycket för hjälpen.

Astarte skrev 2009-02-03 20:03:56 följande:
    Hoppas att du inte tycker jag tog mig för stora friheter nu. Jag påstår inte att den här texten är bättre, det skulle jag inte kunna bedömma. Det är bara så som jag hade gjort.Jag är en tjej på 27 år som tycker om att träffa nya människor. Jag bor i Aplared tillsammans med min man, vår dotter och hans två barn som vi har varannan vecka.Jag är uppvuxen i Vimmerby där jag bodde i 21 år. På gymnasiet gick jag handel och administration, men har arbetat större delen av mitt arbetsliv inom industrin, både med livsmedel och inom metallindustrin. Detta började jag med när jag var 17 år, först med sommarjobb, men med tiden även på lov och efter skoltid. Det kunde vara arbetssamt att kombinera studier och arbete, men jag trivs med att jobba och har lätt för att lära mig nya saker.Mina intressen är bland annat dessa underbara 50- och 60-tals bilar och allt som har med det att göra. Kankse kommer bilintresset från det faktum att jag är uppväxt med två bröder och tidigt blev lite av en pojk-flicka.Jag vill jobba inom industrin. Jag har lärt mig en hel del inom montering och tillverkning på industrierna jag har varit på. Kan även lite svets eftersom att jag har gått ca 4 månader på svetsutbildning på Lernia i Borås.Just nu jobbar jag på Autotube i Ulricehamn med bearbetning av rör, maskinunderhåll och verktygsbyten. Detta är dock bara ett vikariat, varför jag kommer behöva nya utmaningar när detta går ut.Utbildningen hjälper mig att få kunskap inom svetsning, ritningsläsning och jag tycker det är roligt att både montera och att svetsa.Jag ser fram emot att få komma på intervju.
  • Jetta

Skippa allt privat, barn upväxtort etc...tro mig det slängs med en gång om du börjar med sånt....

Varför vill du ha jobbet, varför vill du jobba på företaget, varför ska de anställa just dig. Det är det du ska ge svar på i brevet. Sen kan du längst ner och mycket kort nämna familjförhållanden om du vill men jag lovar dig att det är inte på uppväxt och familjeförhållanden de kommer att anställa dig.

• kattengustav

Jag har fått jobb på det här brevet tidigaren,men tänkte förnya mig, sen kommer jag ju lägga till varför jag söker just det det jobbet, men detta ska vara en grund.

Jetta skrev 2009-02-04 14:40:50 följande:
    Skippa allt privat, barn upväxtort etc...tro mig det slängs med en gång om du börjar med sånt....Varför vill du ha jobbet, varför vill du jobba på företaget, varför ska de anställa just dig. Det är det du ska ge svar på i brevet. Sen kan du längst ner och mycket kort nämna familjförhållanden om du vill men jag lovar dig att det är inte på uppväxt och familjeförhållanden de kommer att anställa dig.
  • EmmaSofia

hej! har också tagit mig stora friheter, men har jobbat på rekryteringsföretag och då tyckte de att de skulle se ut så här. Viktigt att tänka på är att sätta det som företaget som ska anställa dig har mest nytta av först. Skriv gärna också inledningen att "såg att ni sökte XXXX till vilket stämmer helt med vad jag vill göra nu" eller nått. Texten innehåller alldeles för många "jag" men så mycket hinner jag inte peta just nu, middagen kallar :)

Mitt namn är.... och jag är 27 år. Just nu arbetar jag på Autotube i Ulricehamn med bearbetning av rör, maskinunderhåll och verktygsbyten. Detta är dock bara ett vikariat, varför jag kommer behöva nya utmaningar när detta går ut.

Utbildningen hjälper mig att få kunskap inom svetsning, ritningsläsning och jag tycker det är roligt att både montera och att svetsa. Jag vill gärna stanna in om industrin då det är där jag trivs bäst. Förutom de kunskaper som jag nömt ovan har jag lärt mig en hel del inom montering och tillverkning på industrierna jag har varit på. Kan även svetsa eftersom att jag har gått ca 4 månader på svetsutbildning på Lernia i Borås.

På gymnasiet gick jag handel och administrations programmet, men har arbetat större delen av mitt arbetsliv inom industrin, både med livsmedel och inom metallindustrin. Detta började jag med när jag var 17 år, först med sommarjobb, men med tiden även på andra lov och efter skoltid. Det kunde vara arbetssamt att kombinera studier och arbete, men jag trivs med att jobba och har lätt för att lära mig nya saker. Dessutom lärde den tiden mig att fokusera på uppgiften för att hinna med allt.

Jag bor i Aplared tillsammans med min man, vår dotter och hans två barn som vi har varannan vecka.Mina intressen är bland annat dessa underbara 50- och 60-tals bilar och allt som har med det att göra. Kanske kommer bilintresset från det faktum att jag är uppväxt med två bröder och tidigt blev lite av en pojk-flicka.

Jag ser fram emot att få komma på intervju.

• Drakfisk
    Svar på #14
    Jag tycker ditt förslag lät riktigt bra!

En arbetsansökan ska vara en förklaring om varför just DU skulle passa bra som anställd, dvs. vad du kan tillföra företaget. Ansökningsbrevet ska INTE vara en kontakannons där du skriver massor om dina familjeförhållanden eller fritidsintressen.

Familj och fritid nämns med fördel ytterst kortfattat i slutet av brevet.
  • kattengustav

Tack så jätte mycket. Nu har jag lite olika jag kan skicka in.

EmmaSofia skrev 2009-02-04 17:47:54 följande:
    hej! har också tagit mig stora friheter, men har jobbat på rekryteringsföretag och då tyckte de att de skulle se ut så här. Viktigt att tänka på är att sätta det som företaget som ska anställa dig har mest nytta av först. Skriv gärna också inledningen att "såg att ni sökte XXXX till vilket stämmer helt med vad jag vill göra nu" eller nått. Texten innehåller alldeles för många "jag" men så mycket hinner jag inte peta just nu, middagen kallar :)Mitt namn är.... och jag är 27 år. Just nu arbetar jag på Autotube i Ulricehamn med bearbetning av rör, maskinunderhåll och verktygsbyten. Detta är dock bara ett vikariat, varför jag kommer behöva nya utmaningar när detta går ut.Utbildningen hjälper mig att få kunskap inom svetsning, ritningsläsning och jag tycker det är roligt att både montera och att svetsa. Jag vill gärna stanna in om industrin då det är där jag trivs bäst. Förutom de kunskaper som jag nömt ovan har jag lärt mig en hel del inom montering och tillverkning på industrierna jag har varit på. Kan även svetsa eftersom att jag har gått ca 4 månader på svetsutbildning på Lernia i Borås.På gymnasiet gick jag handel och administrations programmet, men har arbetat större delen av mitt arbetsliv inom industrin, både med livsmedel och inom metallindustrin. Detta började jag med när jag var 17 år, först med sommarjobb, men med tiden även på andra lov och efter skoltid. Det kunde vara arbetssamt att kombinera studier och arbete, men jag trivs med att jobba och har lätt för att lära mig nya saker. Dessutom lärde den tiden mig att fokusera på uppgiften för att hinna med allt. Jag bor i Aplared tillsammans med min man, vår dotter och hans två barn som vi har varannan vecka.Mina intressen är bland annat dessa underbara 50- och 60-tals bilar och allt som har med det att göra. Kanske kommer bilintresset från det faktum att jag är uppväxt med två bröder och tidigt blev lite av en pojk-flicka.Jag ser fram emot att få komma på intervju.
    [/citat]

Det roliga är att det är som jag skrev tidigare i tråden att det är en på arbetsförmedlingen som hjälpt mig skriva ihop det första brevet.
    Drakfisk skrev 2009-02-04 18:45:44 följande:
    [citat]
    Svar på #14Jag tycker ditt förslag lät riktigt bra!En arbetsansökan ska vara en förklaring om varför just DU skulle passa bra som anställd, dvs. vad du kan tillföra företaget. Ansökningsbrevet ska INTE vara en kontakannons där du skriver massor om dina familjeförhållanden eller fritidsintressen.Familj och fritid nämns med fördel ytterst kortfattat i slutet av brevet.
  • Astarte

Jättebra text!
    Om du tänkt klippa och klistra tänkte jag bara göra dig uppmärksam på att det är ett tangenttryckningsfel så det står nömt istället för nämt. Lite onödigt just i jobbansökningar.

EmmaSofia: Du får gärna hjälpa mig när det är dags!

EmmaSofia skrev 2009-02-04 17:47:54 följande:
    hej! har också tagit mig stora friheter, men har jobbat på rekryteringsföretag och då tyckte de att de skulle se ut så här. Viktigt att tänka på är att sätta det som företaget som ska anställa dig har mest nytta av först. Skriv gärna också inledningen att "såg att ni sökte XXXX till vilket stämmer helt med vad jag vill göra nu" eller nått. Texten innehåller alldeles för många "jag" men så mycket hinner jag inte peta just nu, middagen kallar :)Mitt namn är.... och jag är 27 år. Just nu arbetar jag på Autotube i Ulricehamn med bearbetning av rör, maskinunderhåll och verktygsbyten. Detta är dock bara ett vikariat, varför jag kommer behöva nya utmaningar när detta går ut.Utbildningen hjälper mig att få kunskap inom svetsning, ritningsläsning och jag tycker det är roligt att både montera och att svetsa. Jag vill gärna stanna in om industrin då det är där jag trivs bäst. Förutom de kunskaper som jag nömt ovan har jag lärt mig en hel del inom montering och tillverkning på industrierna jag har varit på. Kan även svetsa eftersom att jag har gått ca 4 månader på svetsutbildning på Lernia i Borås.På gymnasiet gick jag handel och administrations programmet, men har arbetat större delen av mitt arbetsliv inom industrin, både med livsmedel och inom metallindustrin. Detta började jag med när jag var 17 år, först med sommarjobb, men med tiden även på andra lov och efter skoltid. Det kunde vara arbetssamt att kombinera studier och arbete, men jag trivs med att jobba och har lätt för att lära mig nya saker. Dessutom lärde den tiden mig att fokusera på uppgiften för att hinna med allt. Jag bor i Aplared tillsammans med min man, vår dotter och hans två barn som vi har varannan vecka.Mina intressen är bland annat dessa underbara 50- och 60-tals bilar och allt som har med det att göra. Kanske kommer bilintresset från det faktum att jag är uppväxt med två bröder och tidigt blev lite av en pojk-flicka.Jag ser fram emot att få komma på intervju.
  • sakoline

Jag tycker Emmasofias var toppen.

Det är ointressant med:

*familjesituation (ta inte risken att bli diskriminerad för att du har barn, och ärligt talat - det är väldigt oväsentligt och trist)

*orter du bott på

*och jobb som inte har med det nya jobbet att göra.
    dvs. att du jobbat på fiskfabrik och telefonförsäljare är väl rätt oväsentligt för ett industrijobb?
    Du bifogar en lista (CV) med gamla anställningar där sånt står. Personliga brevet ska vara kort.

Och ärligt talat. Jag fattar inte att du söker ett jobb, för du inleder det som en familjepresentation.

Skriv tydligt:
    Jag söker jobbet som montör hos er
    För som du skrev dröjer det tills femte stycket innan du skriver att det är en jobbansökan. Innan dess är det ett brev.

• Astarte

Jag förstår att det finns olika uppfattningar om sånt här, men jag skulle absolut ta med det där om att jag har barn. Det är ju inte alls otroligt att de diskriminerar kvinnor i vår ålder som inte har barn, eftersom de tycks tro att så fort man får ett fast jobb kommer man att vilja vara föräldraledig direkt och kankse flera gånger. Jag har hört att kvinnor runt 30 oftare diskrimineras om de inte har barn än om de har det.
    Det är upp till TS, men jag ville bara meddela vad jag lärt mig, så får du välja.

sakoline skrev 2009-02-04 22:08:00 följande:
    Jag tycker Emmasofias var toppen.Det är ointressant med:*familjesituation (ta inte risken att bli diskriminerad för att du har barn, och ärligt talat - det är väldigt oväsentligt och trist)*orter du bott på*och jobb som inte har med det nya jobbet att göra.dvs. att du jobbat på fiskfabrik och telefonförsäljare är väl rätt oväsentligt för ett industrijobb?Du bifogar en lista (CV) med gamla anställningar där sånt står. Personliga brevet ska vara kort.Och ärligt talat. Jag fattar inte att du söker ett jobb, för du inleder det som en familjepresentation.Skriv tydligt:Jag söker jobbet som montör hos erFör som du skrev dröjer det tills femte stycket innan du skriver att det är en jobbansökan. Innan dess är det ett brev.
  • sakoline

Astarte skrev 2009-02-04 22:53:42 följande:

Jag förstår att det finns olika uppfattningar om sånt här, men jag skulle absolut ta med det där om att jag har barn. Det är ju inte alls otroligt att de diskriminerar kvinnor i vår ålder som inte har barn, eftersom de tycks tro att så fort man får ett fast jobb kommer man att vilja vara föräldraledig direkt och kankse flera gånger. Jag har hört att kvinnor runt 30 oftare diskrimineras om de inte har barn än om de har det.Det är upp till TS, men jag ville bara meddela vad jag lärt mig, så får du välja.
    Men det kan man väl berätta på intervjun i så fall!
    Att hon har barn är ingen merit för jobbet! Ska hon berätta att det snöar ute också, och att hon tycker om att titta på TV?
    Man ska skilja på privatliv och arbetsliv.
    Intressen kan man nämna för att visa att man är engagerad i annat än jobbet.
    Men barn - nej. Det är tråkigt att läsa och man tappar intresset. "Varför skulle jag läsa det här nu igen?? Det står om barn, och mannen... och huset... Mhm...!" *längst ned i hörnet*

Nu gäller det er yrkesidentitet, inte er mammaidentitet.
  • tii

Jag tycker att den är lite för lång. Vad jag hört så orkar arbetsgivare inte läsa för långa personliga brev, och de åker i soppåsen direkt, tyvärr. Var du vuxit upp och vad du gick på gymnasiet tycker jag du kan plocka bort, gymnasiet står ju ändå i CVt. Dock är jag inte bra på sånt här.

Sen brukar jag skriva hur jag ser på mig själv, och hur andra brukar beskriva mig.

Lycka till på jobbsökandet!

• EmmaSofia

Tack för berömmet :) ett par personliga brev har passerat mina händer när jag jobbade på rekryteringsföretaget. Hjota om någon mer vill ha hjälp.

• Smurfen70

EmmaSofia skrev 2009-02-05 17:00:44 följande:

Tack för berömmet :) ett par personliga brev har passerat mina händer när jag jobbade på rekryteringsföretaget. Hjota om någon mer vill ha hjälp.
    Kolla in inbox
Svar på tråden Hur tycker ni detta låter?