• Mandyyy

Dum fråga?

Där är en fråga jag/vi får ofta, av allt i från vänner till nästan främmlingar.
    Och det är: " jahaaaa när kommer nästa barn då?"
    (oftast lite kaxig stämma i rösten)
    Vadå nästa? Jag känner mig nästan lite stött på något sätt.

Jag vet inte om det har med att vi är relativt unga föräldrar. Om man skaffar barn när man är ung så betyder ju det att man måste ha 4 barn inom några år..?eller vadå?

Nu är vår son som gäller, han är nu 1 & kommer vara det ett bra tag till.

Fler som ofta får denna frågan?
    Hur reagerar ni?

• Svar på tråden Dum fråga?
  • mammatill2härligavildar
    salamanca skrev 2009-02-04 16:09:07 följande:
    Säg att det här var ju så jädrans jobbigt att ni funderar på att köpa en katt unge istället men att ni inte bestämt er ännu
    HAHA! Ska jag absolut säga nästa gång nån frågar oss=) DÅ lär dom inte fråga igen.
  • Mandyyy
    Svar på #16
    Okej.
    Haha..ja då är en till graviditet & förlossning det sista man tänker på!:)
  • MarieHJ

salamanca skrev 2009-02-04 16:09:07 följande:

Säg att det här var ju så jädrans jobbigt att ni funderar på att köpa en katt unge istället men att ni inte bestämt er ännu
    Den funkar inte på oss då alla vet att våran kattunge som vi redan har är jobbigare än dottern^^
  • tessan8micke

Förstår dig TS, blir också lite stött av den frågan.
    Jag tycker det är lite, jag vet inte, oförskämt kanske, att typ ta för givet att bara för att man skaffat ett barn som börjar bli nåt år eller så så är det dags att skaffa nästa.
    Man kanske inte alls vill ha fler barn..jag tycker det är ok att fråga OM man funderar på att skaffa fler barn, men inte fråga, jaha när kommer nästa? Som att det vore en självklarhet.

• Nature child

Kan det inte vara så att det bara är omgivningens sätt att visa sitt intresse på? De är nyfikna, vill säga något. De förväntar sig fler barn om man har och vill vara delaktiga i planeringen. Det kan ju inte vara för att såra som folk säger sådär utan av klumpighet.

Om jag får den frågan när mitt första barn är fött så kommer jag nog bara at le och säga "Så småningom.." eller "När jag pluggat klart." eller  "Vi får väl se".

Försök att ta det som en komplimang ist. Ditt barn är fantastiskt och du är en så bra moder så de runt dig hoppas på utökning.

• mamma hampus

jag har fått också den frågan många gånger men det kändes som att dom frågade mer när jag var singel och ensam med pojken min men sedan när man har blivet särbo 2 år tillbaka så har inte frågan varit så stor.Men när jag var singel så sa jag bara "vi får se,skall ha ett fast jobb först"Och nu står jag fast vid att jag skall ha ett jobb först så man kan vara säker på att man kan komma tillbaka sedan efter mammaledigheten.Men jag tyckte att det var jobbigt när jag var singel för så fort man kom hem från allt prat så var jag mycket ledsen.Det var oftast på mammagruppen man fick frågorna och alltid samma personer och varje måndag när man kom och vi satt och pyssla..Men en gång så kom min pojke Hampus 6 år nu men han var väl runt 4 år när jag sitter och pratar med en annan mamma på gruppen kommer han med lite tårar i ögonen.Och jag tar upp honom i knät och undrar vad det är

" mamma när är det min tur att bli storebror alla får ju bebisar varför kan inte jag också få"

Jag berättade hur det såg ut att "mamma måste gå färdigt skolan och sedan måste mamma ha ett jobb så man kan spara pengar för man skall ha en liten bebis,man måste ju köpa blöjor,kläder m.m"

Så fort vi kom hem så tog han fram sparbössan och bad mig att hjälpa honom att räkna om det finns några pengar som bebisen kunde få för då skulle vi börja spara..

• mamma hampus

kan lägga till det att jag upplevde att frågan var bara för att retas för dom själva var gravida och väntade sitt andra och första..Och den ena tjejen har som pappa till sina barn ett x till mig och vi har varit klasskompisar sedan lekis till första året på gymnasiet och den andra tjejen var hans lillasyster....

• trötter22

har inte läst de andra svaren men jag tror det är en fråga man bara ställer i brist på annat att säga jga tror absolut inte det är en illamenttråga hehe.

• jerseyko

Tror det beror på att idag är medelåldern för att få barn kring 29-30 år och då är man lite tvungen att skaffa barn tätt för att det blir som sagt svårare att bli gravid ju äldre man blir. Har man dessutom redan gjort karriär, köpt hus ect finns de ingen anledning att vänta utan lika bra att köra på med ett syskon.

Sen hänger de lite fast att man tror att det är så blan unga oxå, som kankse först vill jobba lite, plugga, kanske flytta till större osv innan det blir dags för ett lillasyskon efter några år.
    Tror ekonomin spelar ganska stor roll oxå hur tätt man har mellan sina barn.

Svar på tråden Dum fråga?