Allergi välig katt? Vilken sort?
Vilken katt (Rasren) är allergivänlig?
Alla tips önskas
Vilken katt (Rasren) är allergivänlig?
Alla tips önskas
Kan tillägga. Jag har två innekatter, hanar, bondkatt. Den ena har jag trott lite maine coon i sig eftersom han är så stor. Men när jag hittade Sibirisk katt, så ser jag ju att det är ju det han har i sig!!!
Så min ena är minst 25% Sibirisk.
Har en superallergisk släkting som har kunnat ligga och sova bredvid den katten, utan att ta allergitablett, så det är ju ett bra tecken
Glömde säga också att jag såg att ni tänkte ha två katter, och då går det definitivt att ha dom inne, för då har de sällskap hela tiden
Jag skulle inte rekomendera balines eller siames faktiskt, mina upplevelser säger att dom löser en del hår.
Jag föder själv upp Devon Rex och har för tillfället 3 katter hemma. Min sambo är allergisk och klarar sig utan att medicinera regelbundet. Ibland blir han lite dålig, om det är lite dammigt hemma eller liknande. Att tänka på är att man även kan reagera på kattsand som dammar.
Mina katter löser minimalt med hår, men jag vet andra devons som löser mer.
Devon är en otroligt rolig katt som brukar liknas vid en "apkatt" :) Mina vill gärna vara med när det händer saker, men kan även ligga och slöa en hel dag i soffan.
Pust,jag kunde rabbla på hur länge som helst om dessa underbara varelser. Men om du inboxar mig kan du få min hemsideadress och kika på lite bilder. :)
juluu skrev 2009-02-05 11:52:38 följande:
Bilderna finns i galleriet!
EKJ76 skrev 2009-02-05 12:00:43 följande:
det beror väll på lite hur känslig man är. Vår bengal fäller knappt alls, har hört att vissa allargiker kan ha bengaler (jag har dock ingen allergi). Har hårt att Rex katter ska vara bra om man har problem med allergi.
juluu skrev 2009-02-05 11:41:33 följande:
Devon rex kanske ?
De raser som VISSA allergiker tål är:
Devon rex
Cornish rex
Nakenkatterna (Sphynx, Don Spynx och Peterbald)
Sibirisk katt
Sen finns det allergiker som tål bara sina egna katter men inga andra. Alla katter varierar i allergisynpunkt på olika sätt för olika allergiker. Men många uppfödare av ovanstående raser har så att man kan komma och provnosa på katterna för att se om man reagerar.
Har man dock kraftig allergi/astma så rekommenderas det inte att skaffa katt överhuvudtaget. Då är risken alltför stor att katten tvingas flytta vilket leder till onödig stress för katten och sorg för den allergiske ägaren.
Beror ju lite på om de e pälsen eller kvalstren man e allergisk mot. är man allergisk mot pälsen borde Rexarna funka bra, men är man allergisk mot kvalstren ska man nog undvika rexarna eftersom kvalstren sitter i närmast huden på katten å då passar nog en pälsig katt bäst.
Kaldorei skrev 2009-02-09 12:05:18 följande:
jo precis :P men då kan man inte ha NÅN katt....