• MyggaMygg

Allergi välig katt? Vilken sort?

Vilken katt (Rasren) är allergivänlig?
    Alla tips önskas

• Svar på tråden Allergi välig katt? Vilken sort?
  • juluu

Kan tillägga. Jag har två innekatter, hanar, bondkatt. Den ena har jag trott lite maine coon i sig eftersom han är så stor. Men när jag hittade Sibirisk katt, så ser jag ju att det är ju det han har i sig!!!
    Så min ena är minst 25% Sibirisk.
    Har en superallergisk släkting som har kunnat ligga och sova bredvid den katten, utan att ta allergitablett, så det är ju ett bra tecken

Glömde säga också att jag såg att ni tänkte ha två katter, och då går det definitivt att ha dom inne, för då har de sällskap hela tiden

• Havanna82

Jag skulle inte rekomendera balines eller siames faktiskt, mina upplevelser säger att dom löser en del hår.

Jag föder själv upp Devon Rex och har för tillfället 3 katter hemma. Min sambo är allergisk och klarar sig utan att medicinera regelbundet. Ibland blir han lite dålig, om det är lite dammigt hemma eller liknande. Att tänka på är att man även kan reagera på kattsand som dammar.
    Mina katter löser minimalt med hår, men jag vet andra devons som löser mer.

Devon är en otroligt rolig katt som brukar liknas vid en "apkatt" :) Mina vill gärna vara med när det händer saker, men kan även ligga och slöa en hel dag i soffan.

Pust,jag kunde rabbla på hur länge som helst om dessa underbara varelser. Men om du inboxar mig kan du få min hemsideadress och kika på lite bilder. :)

• Rigmor Mortis

juluu skrev 2009-02-05 11:52:38 följande:

Kan tillägga. Jag har två innekatter, hanar, bondkatt. Den ena har jag trott lite maine coon i sig eftersom han är så stor. Men när jag hittade Sibirisk katt, så ser jag ju att det är ju det han har i sig!!! Så min ena är minst 25% Sibirisk.
    Med tanke på hur ovanlig sibiriern är och hur otroligt liten del av de fertila sibirierna som får gå ute, tror jag att det är något helt annat, om det alls är någon ras (finns gott om långhåriga och stora bondkatter också)
  • juluu

EKJ76 skrev 2009-02-05 12:00:43 följande:

juluu skrev 2009-02-05 11:52:38 följande:
    Med tanke på hur ovanlig sibiriern är och hur otroligt liten del av de fertila sibirierna som får gå ute, tror jag att det är något helt annat, om det alls är någon ras (finns gott om långhåriga och stora bondkatter också)
    Japp, men mamman till min katt bodde granne med en uppfödare
  • juluu
    Svar på #33
    Fast visst kan det vara nån annan ras det är inte det, men min katt är en kopia på en av uppfödarens katter
    Höll på att smälla av när jag såg kortet på den katten!
  • Queequeg
    MyggaMygg skrev 2009-02-05 10:55:49 följande:
    Är dom bra med barn också?
    De fungerar bra med barn. Sedan är det lite individuellt från katt till katt hur pass mycket de gillar barn, men de är väldigt sociala i sitt sätt och vill gärna vara med där familjen är.
  • trollmåne

det beror väll på lite hur känslig man är. Vår bengal fäller knappt alls, har hört att vissa allargiker kan ha bengaler (jag har dock ingen allergi). Har hårt att Rex katter ska vara bra om man har problem med allergi.

• iacata
    Svar på #38
    Det beror på både hur känslig man är samt hur bra kroppen mår. Men som sagt var 100% allergifria katter finns inte.
  • Lo lo

juluu skrev 2009-02-05 11:41:33 följande:

Så här står det på Sällskapet Sibirisk Katt´s hemsida:" Stämmer det att allergiker kan ha Sibirisk Katt?På en del hemsidor kan man finna uppgifter om att den Sibiriska Katten saknar ett protein, FEL-D. Detta protein är ett av de ämnen som är mest allergiframkallande hos katter. Att de skulle sakna detta protein skulle då innebära att katterna skulle vara "allergifria". Men det finns ännu inga vetenskapliga bevis alls för att Sibirierna saknar FEL-D. Trots det kan många uppfödare och kattägare världen om med personliga erfarenheter berätta att många allergiker verkar tolerera den Sibiriska Katten bättre än många andra raser. Man bör dock vara medveten om att allergi är något väldigt individuellt, och vad en människa tål kanske en annan blir sjuk av. Det finns många fler kattraser som allergiker säger sig tåla bättre än andra raser. Sphynxkatter och Rexkatter är exempel på detta"www.sibiriskkatt.nu/
    Sibirisk katt är en jättehärlig kattras, vi har sedan ett halvår tillbaka en femårig hona hemma hos oss. Innekatt. Vi tog över den av bekanta som inte klarade av att ha henne längre pga allergi. Även min pappa, som iofs är väääldigt pälsdjursallergisk, reagerar på henne när han är på besök. Kanske dock inte lika kraftigt som han gör med andra katter? Så jag skulle inte rekommendera någon kattallergiker att skaffa en sibirisk katt även om han/hon inte reagerar vid ett kortare möte.
  • Kinya

De raser som VISSA allergiker tål är:

Devon rex
    Cornish rex
    Nakenkatterna (Sphynx, Don Spynx och Peterbald)
    Sibirisk katt

Sen finns det allergiker som tål bara sina egna katter men inga andra. Alla katter varierar i allergisynpunkt på olika sätt för olika allergiker. Men många uppfödare av ovanstående raser har så att man kan komma och provnosa på katterna för att se om man reagerar.

Har man dock kraftig allergi/astma så rekommenderas det inte att skaffa katt överhuvudtaget. Då är risken alltför stor att katten tvingas flytta vilket leder till onödig stress för katten och sorg för den allergiske ägaren.

• Smurf83
    Hej!
    Jag är uppfödare och ägare till tre Cornish Rex katter.
    Min make är allergisk, men Cornish funkar fint för honom.
    De speciella med Cornish är att de saknar underullen, vilken gör att de är INNEKATTER.

är det något du undra, fråga gärna!

Kasnke ska tillägga att dein finns inga helt allergivänliga katter! Men vissa raser är mera allerigvänliga än andra!
    ♥ Mitt hjärta klappar för Julina (f. 7/3-06) & Delisia (f. 7/3-08) ♥
  • Kaldorei

Beror ju lite på om de e pälsen eller kvalstren man e allergisk mot. är man allergisk mot pälsen borde Rexarna funka bra, men är man allergisk mot kvalstren ska man nog undvika rexarna eftersom kvalstren sitter i närmast huden på katten å då passar nog en pälsig katt bäst.

• iacata

Kaldorei skrev 2009-02-09 12:05:18 följande:

Beror ju lite på om de e pälsen eller kvalstren man e allergisk mot. är man allergisk mot pälsen borde Rexarna funka bra, men är man allergisk mot kvalstren ska man nog undvika rexarna eftersom kvalstren sitter i närmast huden på katten å då passar nog en pälsig katt bäst.
    Eller saliven....
  • Kaldorei

jo precis :P men då kan man inte ha NÅN katt....

iacata skrev 2009-02-09 13:37:20 följande:
    Kaldorei skrev 2009-02-09 12:05:18 följande:
    Eller saliven....
Svar på tråden Allergi välig katt? Vilken sort?