• MyggaMygg

Allergi välig katt? Vilken sort?

Vilken katt (Rasren) är allergivänlig?
    Alla tips önskas

• Svar på tråden Allergi välig katt? Vilken sort?
  • Samsmamma

vi har två kullsyskon av samma kön, fick en massa åsikter om det då, folk menade på att kullsyskon inte fungerar bra ihop, osv osv. Dessa två kan nog inte leva utan varandra. Jag tror seriöst att om en dör så kommer den andra dö av ensamhet. (nu har vi en tredje också, men han köptes senare).

Våra två tjejer var bara 5 veckor när vi fick dem, de är hittekatter.

• MyggaMygg

Som liten hade min familj syskon och dom funkade kanon ihop så det där har nog många delade meningar om man ska ha syskon eller ej.

• Queequeg
    MyggaMygg skrev 2009-02-05 09:43:45 följande:
    Vi är inga allergiker alls men finns barn i släkten somär det och ofta komme rpå besök.Sen är vi ute efter en mera "ovanlig" ras katt som man kan ha som sällskap, enklipsk och smart katt
    Då rekomenderar jag verkligen sphynx. Har andra raser med som ragdoll och en huskatt, men sphynxarna utmärker sig när det gäller sitt "sätt".

Gillade verkligen inte sphynxar från början men det vara ända tills jag träffade en hos en uppfödare som jag känner som hade börjat med att även föda upp sphynxar. Föll för dem direkt när man fick uppleva dem.
  • MyggaMygg
    Queequeg skrev 2009-02-05 10:54:19 följande:
    Då rekomenderar jag verkligen sphynx. Har andra raser med som ragdoll och en huskatt, men sphynxarna utmärker sig när det gäller sitt "sätt".Gillade verkligen inte sphynxar från början men det vara ända tills jag träffade en hos en uppfödare som jag känner som hade börjat med att även föda upp sphynxar. Föll för dem direkt när man fick uppleva dem.
    Är dom bra med barn också?
  • Rigmor Mortis

Sphynx, cornish rex och sibirisk katt är tre raser som vissa (men långt ifrån alla) allergiker tål

• juluu

Så här står det på Sällskapet Sibirisk Katt´s hemsida:

" Stämmer det att allergiker kan ha Sibirisk Katt?
    På en del hemsidor kan man finna uppgifter om att den Sibiriska Katten saknar ett protein, FEL-D. Detta protein är ett av de ämnen som är mest allergiframkallande hos katter. Att de skulle sakna detta protein skulle då innebära att katterna skulle vara "allergifria". Men det finns ännu inga vetenskapliga bevis alls för att Sibirierna saknar FEL-D. Trots det kan många uppfödare och kattägare världen om med personliga erfarenheter berätta att många allergiker verkar tolerera den Sibiriska Katten bättre än många andra raser. Man bör dock vara medveten om att allergi är något väldigt individuellt, och vad en människa tål kanske en annan blir sjuk av.
    Det finns många fler kattraser som allergiker säger sig tåla bättre än andra raser. Sphynxkatter och Rexkatter är exempel på detta"

www.sibiriskkatt.nu/

• MyggaMygg

Sibirisk katt låter som en katt som trivs ute och ej inne?

kan man få en sådan "allergi" katt för runt 10-tusen lappen?

• juluu
    Svar på #28
    Dom går jättebra att ha inne med!
    De flesta katter kan trivas inne, det handlar mest om hur mycket uppmärksamhet katten får hemma, och hur mycket man tar hand om den.

Tror att priserna ligger på runt 10, så kolla på länken jag skickade med, där finns uppfödare.

• iacata

Men om det är allergi ska du veta att det inte finns några 100% allergifria katter eller hundar.
    Så var försiktig och ha det i minnet.

Svar på tråden Allergi välig katt? Vilken sort?