• Karisma

Smal katt

En av mina katter tycker jag är så väldigt smal, vad ska jag ge henne och hur mga gånger per dag för att hon ska öka i vikt?

Mina andra katter äter samma mat som henne och de är inte lika smal. Dock har Savanna alltid varit smalare än dem.

så vad ska jag ge henne och hur mga gånger per dag? Bör man helt enkelt se till att det finns blötmat framme hela dagen?

/Kristina

• Svar på tråden Smal katt
  • Some Say Love

Du bör börja med att avmaska henne..

Vad ger du för foder?

• gaffsan

Är hon mager eller slank ?

• Karisma

Hon har alltid varit slank, men nu tycker jag hon börjar bli magrare, inte så hon ser sjuk ut men vill gärna få lite mer hull på henne.

/K

• rosyposy

Håller med "Some say Love", avmaska henne, även om hon är innekatt.

En del katter är smala, precis som hos oss människor så är det där rätt individuelt. Men som gaffsan säger så är det ju skillnad på att vara mager eller slank.

Ungkatter är oftast dessutom smalare än äldre katter. Tycker du själv att hon ser sjukligt smal ut så kan det ju vara bra att uppsöka veterinär.

• skorpionen80

Byt till bättre mat! Köp hos veterinären eller en djuraffär. Katterna här hemma gillar Royal Canins kattungemat. Kattungemat kan vara bra för din katt, det smakar bra och kan få dem att gå upp i vikt.

Men är hon sjukt smal? Vad beror det på? Löper hon ofta? Är hon sjuk? Även innekatter kan ju ha mask...

• rosyposy

Såg att du ger henne Friskies. Det är nog inte det bästa fodret på marknaden. Gå till en zooaffär och be om råd där.

Blötmaten kan du strunta i helt, det innehåller ändå mest vatten. Ett högkvalitativt torrfoder ger henne all näring hon behöver.

• Some Say Love

Karisma skrev 2009-02-06 12:25:38 följande:

Hon är innekatt.Friskies torrfoder adult + blötmat. /K
    Men du avmaskar väl dina innekatter? De kan få i sej skit genom foder, krukväxter m.m

Köp ett foder som är bättre balanserat än Friskies.. PLUS att det blir billigare i längden med foder från djuraffär..
  • Ville Mor

Kan det inte vara farligt (kanske inte är rätt ord) att ge kattungemat till en vuxen katt? Har hört/läst att det kan ge njursten... Men vad vet jag?

skorpionen80 skrev 2009-02-06 12:33:40 följande:
    Byt till bättre mat! Köp hos veterinären eller en djuraffär. Katterna här hemma gillar Royal Canins kattungemat. Kattungemat kan vara bra för din katt, det smakar bra och kan få dem att gå upp i vikt. Men är hon sjukt smal? Vad beror det på? Löper hon ofta? Är hon sjuk? Även innekatter kan ju ha mask...
    Gud vet allt men säger inget, jag vet inget men pratar jämt
  • Some Say Love

Kattungemat innehåller större mängd fett och proteiner än vuxenmaten och borde få henne att gå upp i vikt.. Men som sagt, börja med en avmaskning, köp Drontal på apoteket, den tar all mask och är superbra. Tror den kostar 85 kr ca..

Svar på tråden Smal katt