• Karisma

Smal katt

En av mina katter tycker jag är så väldigt smal, vad ska jag ge henne och hur mga gånger per dag för att hon ska öka i vikt?

Mina andra katter äter samma mat som henne och de är inte lika smal. Dock har Savanna alltid varit smalare än dem.

så vad ska jag ge henne och hur mga gånger per dag? Bör man helt enkelt se till att det finns blötmat framme hela dagen?

/Kristina

• Svar på tråden Smal katt
  • ludenben

Mjau är ett jättebra blötfoder. Men jag är ingen torrfoderförespråkare direkt men om jag måste välja så inget torrfoder som tex friskies eller pussi eller nåt. Men RC och hills lever på sin marknadsföring. De sponsrar vetrinärer och uppfödare. Man får kolla på innehållet av maten och jämföra. Nu har vi en tjock katt och alla kolhydrater i torrfodret (spannmålet) är inte bra för honom när han är kastrerad, passiv innekatt. Men din katt kanske skulle behöva gå upp av det. Du får testa. Men man får med tänka på att katten måste få i sig vatten ordentligt för torrfoder innehåller dåligt med det vilket innebär att många katter går ständigt uttorkade.

Karisma skrev 2009-02-06 13:06:30 följande:
    ludenben skrev 2009-02-06 13:02:13 följande: Jag brukar bara köpa mjau, inte de med bitar i sås. Så inga av torrfodren som säljs på Ica kan man ge till sina katter? /K
    BF 23/4- 09
  • JenJa

Angående blötfoder, det är bara vatten så torrfoder är det bästa om man vill att de ska öka i vikt. Men man kan absolut ge båda tycker jag för det gör jag till mina två katter. Min honkatt är också lite tanig men bara på sommaren, på vintern lägger hon på sig.

TS: I ditt fall skulle jag prova att avmaska. VAd ger du för mat nu?

• ludenben

Det är inte bara vatten i blötfoder då skulle den ju vart flytande och genomskinnlig när man öppnar...

BF 23/4- 09
  • JenJa

ludenben: Hehe ja man kan ju se det så men det var inte så jag menade. Kollar man innehålls mässigt så är det mycket vatten i. Gick och kollade mjaus räkor, den innehåller 82% vatten och det är rätt mycket.

• ludenben

men att kattmat innehåller vatten är inget negativt eftersom katter är ganska dåliga på att dricka. Det ser till att hålla urinvägarna friska genom att de blir ordentligt genomsköljda. Sen så innehåller det vad katten behöver utan massa onödigt. Nu behövde ju ts katt iofs gå upp i vikt så idén med torrfoder för just den katten kanske är lite bättre ur den synpunkten. Men felet med torrfoder är att det innehåller massa onaturligt som katter inte äter annars (spannmål för att hålla ihop fodret). BARF är egentligen det bästa men det har jag inte tid eller tillräckligt mycket kunskap om så jag väljer det som ligger närmast kattens naturliga föda. Men som sagt, ts kan testa RC och se om den går upp bättre av det eftersom det är en smal katt, men finns det fler katter i hushållet kanske det inte är lika bra för de andra om de är mer normalviktiga.

JenJa skrev 2009-02-06 13:23:20 följande:
    ludenben: Hehe ja man kan ju se det så men det var inte så jag menade. Kollar man innehålls mässigt så är det mycket vatten i. Gick och kollade mjaus räkor, den innehåller 82% vatten och det är rätt mycket.
    BF 23/4- 09
  • ludenben

jenja: glömde en liten smiley i mitt inlägg såg att det såg lite hårt ut i tonen...

BF 23/4- 09
  • Karisma

Ska som sagt prova med annat torrfoder, anledningen till att jag frågar om just blötmat är för att det verkar inte riktigt som hon gillar torrfoder eller att hon tycker det är jobbigt att tugga. Inte att hon tycker det är dåligt på ngt sätt men att det är jobbigt för henne att äta det. Min andra honkatt slänger alltid över torrfodret i vatten skålen för att blöta upp dem innan hon äter dem.

Det kanske jag skulle göra åt Savanna, alltså blöta upp maten åt henne först. Eller?

/K

• ludenben

Det går bra att testa att blöta upp det lite. Det står till och med på vissa torrfoderpåsar att det kan blötas upp

BF 23/4- 09
  • JenJa

ludenenben: Nej det är ingetneg men dyr mat i längden helst om de helst bara äter det. Men som sagt ts ville ju att katten skulle gå upp i vikt så jag rekommenderar också rc.

Jag har alltid gett blötmat och mjaustorrfoder. Men i maj 8 så lossade min hankatt så mycket hår och jag provade avmaska. inga resultat. Jag började då ge rc hair and skin och fick resultat direkt. nu ger jag bara rc och det går mindre blötmat nu förmodar att det beror på att de får i sig så det blir belåtna med torrfodret. Det jag då har märkt är att de dricker mer vatten nu..... Jag jobbar på granngården nu så jag vet att rc är ett bra foder, dyrt men drygt och bra

• Missimo84

Avmaska kissen, och ge henne sen kattunge foder. Det är lite bökigt att hindra de andra katterna från att sno den maten. Men då går hon bombis upp i vikt. Fördet fodret är mer näringsrikt. Dock så får hon inte äta det för länge, för då kan hon bli överviktig

Svar på tråden Smal katt