• Karisma

Smal katt

En av mina katter tycker jag är så väldigt smal, vad ska jag ge henne och hur mga gånger per dag för att hon ska öka i vikt?

Mina andra katter äter samma mat som henne och de är inte lika smal. Dock har Savanna alltid varit smalare än dem.

så vad ska jag ge henne och hur mga gånger per dag? Bör man helt enkelt se till att det finns blötmat framme hela dagen?

/Kristina

• Svar på tråden Smal katt
  • Froststar
    Svar på #18
    All blötmat jag ger katterna förutom tonfisk blir de lösa i magen av. Enda sättet deras magar klarar av det på är att jag blandar torrfoder med väldigt lite blötmat i. Har provat flera olika sorter, alla hade samma effekt i större eller mindre utsträckning.
    ludenben skrev 2009-02-06 13:02:13 följande:
    Blötmat är bättre för katterna än torrfoder, men inte vilken blötmat som helst utan mjau, ica färs, whiskas mmmm (bara den sorten från det märket och inga andra av deras produkter) och bozita, de innehåller inte massa skit som de andra burkarma. Det är massor med människor som går på myten om att RC skulle vara bättre bara för att det säljs i fackhandel. Visserligen är friskies inte ett bra alternativ på torrfodersidan men bättre att ge bra blötmat istället.
  • skorpionen80

Froststar skrev 2009-02-06 13:47:19 följande:

Svar på #18All blötmat jag ger katterna förutom tonfisk blir de lösa i magen av. Enda sättet deras magar klarar av det på är att jag blandar torrfoder med väldigt lite blötmat i. Har provat flera olika sorter, alla hade samma effekt i större eller mindre utsträckning.
    Har en likadan katt. Får han mer än 2-3 teskedar blötmat per dag blir han dålig i magen. Likaså om han får det 2 dagar i rad. Fast nu tycker han ens inte om blötmat längre, så han får lite potatismor när vi äter det istället, eller lite smör =) Något gott måste han ju få! ;)
  • JenJa

Det är ganska vanligt att de blir lösa i magen utav blötmat. Och då tycker jag att man ska utesluta det...för jagtror att det är nån form utav matallergi.

• Froststar
    Svar på #32
    Har du provat med de där små tonfiskburkarna? De är små och blå, finns 2 andra också med räkor och sådant. Kommer inte ihåg märket (kan köpas överallt) men katterna blir helt vilda när man öppnar den, speciellt den blåa. Jag blandar det med torrfoder, till torrfodret ser "ludet" ut, de älskar det och det blir de inte alls lösa av.
    skorpionen80 skrev 2009-02-06 13:49:30 följande:
    Froststar skrev 2009-02-06 13:47:19 följande:
    Har en likadan katt. Får han mer än 2-3 teskedar blötmat per dag blir han dålig i magen. Likaså om han får det 2 dagar i rad. Fast nu tycker han ens inte om blötmat längre, så han får lite potatismor när vi äter det istället, eller lite smör =) Något gott måste han ju få! ;)
  • Zenobia

Ett tips är att ge henne foder för utomhuskatt även om hon är inomhuskatt.
    Inomhusfoder för katter är för lata katter som lätt blir feta. Medans utomhusfoder är för katter som rör sig mycke och behöver mer energi och fett. Så en smal katt behöver hellre den maten för utomhus än inomhus.

Hair och Skin finns det ett torrfoder som Royal Canin har som är bra också för smala katter.

• skorpionen80

Froststar skrev 2009-02-06 13:53:04 följande:

Svar på #32Har du provat med de där små tonfiskburkarna? De är små och blå, finns 2 andra också med räkor och sådant. Kommer inte ihåg märket (kan köpas överallt) men katterna blir helt vilda när man öppnar den, speciellt den blåa. Jag blandar det med torrfoder, till torrfodret ser "ludet" ut, de älskar det och det blir de inte alls lösa av.
    Nej, dels är fisk inte bra för katter, och som grädde på moset är just denna katt allergisk mot fisk. Spyr om han får så lite fisk som storleken av ett riskorn.
  • ludenben

självklart ska man utesluta blötmat om katten inte tål det Vi hade inte heller kört med det om katten blev dålig.

JenJa skrev 2009-02-06 13:51:47 följande:
    Det är ganska vanligt att de blir lösa i magen utav blötmat. Och då tycker jag att man ska utesluta det...för jagtror att det är nån form utav matallergi.
    BF 23/4- 09
  • Naimstrut

Hej. Jag ahr samma problem med min katt att hon är ganska slank och nästan mager...
    Hoppas det är ok ts att jag ställer min fråga i din tråd!

Vi har övertagit henne som vuxen (är 7 månader) och jag tror aldrig hon är avmaskad. Har försökt kolla i avföringen (lät ju frächt.. ) men inte sett några tecken på mask. Har fått för mig att det ska synas.. Gör det inte det?
    Är det farligt att avmaska en katt som inte har mask?
    Började ge henne rc kitten för 2-3 veckor sen istället från friskas adult som hon hade hos förra ägaren men har ännu inte märkt nån skillnad.

• Froststar
    Svar på #38
    Det är inte alltid mask syns i avföringen. Beror på hur mycket de har bl.a.
    Naimstrut skrev 2009-02-06 14:59:31 följande:
    Hej. Jag ahr samma problem med min katt att hon är ganska slank och nästan mager... Hoppas det är ok ts att jag ställer min fråga i din tråd! Vi har övertagit henne som vuxen (är 7 månader) och jag tror aldrig hon är avmaskad. Har försökt kolla i avföringen (lät ju frächt.. ) men inte sett några tecken på mask. Har fått för mig att det ska synas.. Gör det inte det?Är det farligt att avmaska en katt som inte har mask? Började ge henne rc kitten för 2-3 veckor sen istället från friskas adult som hon hade hos förra ägaren men har ännu inte märkt nån skillnad.
  • ludenben

Finns det inte något som heter "kolla masken" på apoteket? Har läst om det i andra trådar här. Bättre att köpa den istället innan än att avmaska utan att egentligen veta om det är mask. Man ska inte avmaska i onödan.

BF 23/4- 09
  • Nattviolen

Hur smal är smal? Jag tycker att vår lilla katt är jättemager, men veterinären säger alltid att hon är perfekt i vikt. Om jag tar runt ryggen och känner ner över sidorna så når mina fingrar nästan ihop så det känns som om det är bara skinn mellan tummen och pekfingret (svårt att beskriva)

Hur känns ryggraden på din katt? Står den upp som en ås, eller är den "inne" i ryggen?

• Naimstrut

Ryggraden är inne i ryggen men hon är nog ungefär så smal över magen som du beskriver att din katt är..
    Hon kastrerades förra veckan och jag fick ingen kommentar av veterinären att hon var för smal... Fick inte med mig light mat som min kompis fick till sin katt heller iofs... Är kanske inte så farligt som man tror.
    "Kolla Masken"? Kan man fråga efter det på apoteket? kan man kolla med veterinären annars? Hon ska tillbaka för nästa vaccination om 2-3 veckor. Kanske ska ge Kitten-maten en chans tills dess och så fråga vet då ifall jag itne ser nån förändring..?!

• ludenben

Jag har aldrig använt "kolla masken", men jag har sett andra rekommendera den i andra kattrådar här. Verkar ju som en bra grej så man slipper maska av i onödan. Men eftersom du ändå ska till vet. snart så kolla med dom där.

Naimstrut skrev 2009-02-06 15:57:55 följande:
    Ryggraden är inne i ryggen men hon är nog ungefär så smal över magen som du beskriver att din katt är.. Hon kastrerades förra veckan och jag fick ingen kommentar av veterinären att hon var för smal... Fick inte med mig light mat som min kompis fick till sin katt heller iofs... Är kanske inte så farligt som man tror. "Kolla Masken"? Kan man fråga efter det på apoteket? kan man kolla med veterinären annars? Hon ska tillbaka för nästa vaccination om 2-3 veckor. Kanske ska ge Kitten-maten en chans tills dess och så fråga vet då ifall jag itne ser nån förändring..?!
    BF 23/4- 09
  • Some Say Love

Man ska avmaska 2 gånger om året, tidig vår och sen höst. Gör man det som man ska så behöver man oftast inte avmaska fler gånger. Man bör inte avmaska däremellan om det inte behövs, dvs om man inte ser någon mask!

• Diva

Du har fått flera bra tips men det jag skulle rekommendera är att kastrera henne. Viktproblem på en i övrigt frisk katt är i regel hormonelt betingat.
    Sen skulle jag byta foder i alla fall för det du ger är skräpmat... Och resonemanget kring blötmat och torrfoder som förts i denna tråd är gammalt och stämmer inte alls längre. Katter är inte alls generellt "dåliga" på att dricka och de bra torrrfoder som finns i dag är lika bra som bra blötmat. Precis som dålig (billig) blötmat är lika usel som dåligt torrfoder.

• ludenben

fast gäller det innekatter så är det för ofta... om de inte äter rått kött.

Some Say Love skrev 2009-02-06 18:23:52 följande:
    Man ska avmaska 2 gånger om året, tidig vår och sen höst. Gör man det som man ska så behöver man oftast inte avmaska fler gånger. Man bör inte avmaska däremellan om det inte behövs, dvs om man inte ser någon mask!
    BF 23/4- 09
  • Diva

Some Say Love skrev 2009-02-06 18:23:52 följande:

Bättre att göra avföringsprov än att avmaska i onödan. Avmskning är ett läkemedel och ska givetvis inte ges i onödan.
Svar på tråden Smal katt