• Karisma

Smal katt

En av mina katter tycker jag är så väldigt smal, vad ska jag ge henne och hur mga gånger per dag för att hon ska öka i vikt?

Mina andra katter äter samma mat som henne och de är inte lika smal. Dock har Savanna alltid varit smalare än dem.

så vad ska jag ge henne och hur mga gånger per dag? Bör man helt enkelt se till att det finns blötmat framme hela dagen?

/Kristina

• Svar på tråden Smal katt
  • skorpionen80

Ville Mor skrev 2009-02-06 12:35:57 följande:

Kan det inte vara farligt (kanske inte är rätt ord) att ge kattungemat till en vuxen katt? Har hört/läst att det kan ge njursten... Men vad vet jag?
    Det har jag aldrig hört, har bara hört att de kan bli tjocka av det. Men om katten har haft njursten ska den ju ha urinstensfoder (eller finns det speciellt njurstensfoder?), självklart!
  • gaffsan

Ni har allihop skrivit så bra råd,så jag håller bara med Lycka till med katten

• Karisma

Får prova avmaska henne då, hon löper inte. Gjorde det för nga månader sedan. Tror inte hon är sjuk, visar inga tecken på det, springer runt hemma och leker och busar. Tänkte jag skulle försöka med mat först och se om det fungerar annars så tar jag det med veterinären i samband med att hon ska kastreras.

Hon är inte jätteförtjust i torrfoder, därför försöker jag se till att hon åtmonstone en gång per dag får blötmat. Kattungemat har jag åxå funderat på då det är mindre "bitar".

Hon är 9år gammal. Köper man avmaskningsmedel på apoteket?

/K

• Karisma

Skäms ju lite då jag inte trodde man behövde avmaska innekatter. Kan man köpa en sån där stor säck från djuraffären med torrfoder eller hinner de bli dåliga innan jag hinner använda upp det. Har 3katter hemma.

Vår andra honkatt (dotter till savanna) var åxå mkt smalare förut, men blev betydligt tjockare då vi kastrerade henne.

/K

• mian7373

Mina katter älskar både Royal canins och Hills foder och de ser ut att må bra av det.

Syrran hade Friskies foder till sin bondkatt men har sista veckan fått lite Hillsfoder av mig till katten för hon åt i massor och var ändå smal (är nyligen avmaskad) och nu äter hon mindre och verka stå sig bättre.

Så det kanske lönar sig med ett lite bättre foder även om det är dyrare att köpa in. Kanske värt att prova i alla fall.

• Ville Mor

Jag köper hem en säck, 10 kg till mina 2 katter. De har torrfoder framme hela dagarna. Den säcken räcker i ungefär 3 månader. Kostar runt en 500 kr.

Gud vet allt men säger inget, jag vet inget men pratar jämt
  • Froststar
    Svar på #14
    Våra får Royal Canin Exigent och Digestive samt Oral vid sidan om (typ som snacks i separat skål för att de bara ätit det annars )

Vi kör med stora säckar och har aldrig haft problem med att det blivit dåligt. Man ska bara se till att ha maten i en lufttät tunna eller att återförsluta säcken för att hålla maten fräscht. Vi lägger ihop och viker ner kanterna ett par-tre gånger och sätter sedan klädnypor över för att fästa vikningen, inget kommer in där.

Förresten, en av våra ungkatter var också mager och lite lös i magen. Vi matade henne med Digestive torrfoder och en gång om dagen fick hon dessutom en skål med Digestive uppblött i A-fil. Avmaskade henne också samtidigt och allt det hjälpte. Hon är tunn (hon är sådan) men inte mager längre. Lycka till.
    Karisma skrev 2009-02-06 12:46:37 följande:
    Skäms ju lite då jag inte trodde man behövde avmaska innekatter. Kan man köpa en sån där stor säck från djuraffären med torrfoder eller hinner de bli dåliga innan jag hinner använda upp det. Har 3katter hemma.Vår andra honkatt (dotter till savanna) var åxå mkt smalare förut, men blev betydligt tjockare då vi kastrerade henne./K
  • ludenben

Blötmat är bättre för katterna än torrfoder, men inte vilken blötmat som helst utan mjau, ica färs, whiskas mmmm (bara den sorten från det märket och inga andra av deras produkter) och bozita, de innehåller inte massa skit som de andra burkarma. Det är massor med människor som går på myten om att RC skulle vara bättre bara för att det säljs i fackhandel. Visserligen är friskies inte ett bra alternativ på torrfodersidan men bättre att ge bra blötmat istället.

Karisma skrev 2009-02-06 12:43:37 följande:
    Får prova avmaska henne då, hon löper inte. Gjorde det för nga månader sedan. Tror inte hon är sjuk, visar inga tecken på det, springer runt hemma och leker och busar. Tänkte jag skulle försöka med mat först och se om det fungerar annars så tar jag det med veterinären i samband med att hon ska kastreras. Hon är inte jätteförtjust i torrfoder, därför försöker jag se till att hon åtmonstone en gång per dag får blötmat. Kattungemat har jag åxå funderat på då det är mindre "bitar". Hon är 9år gammal. Köper man avmaskningsmedel på apoteket? /K
    BF 23/4- 09
  • Karisma

Får ta och kolla på det där torrfodret till nästa gång vi åker in till Umeå. Blir att köpa 10kg då.

Kommer inte nämna till karln vad det kostar han får se när vi komme till butiken och ökar nog månaderna jag tror det kommer räcka för att han inte ska bli helt skogstokig. Är mina katter inte hans, det nämner han ofta.

Undra om det varierar mkt i pris på torrfoder på olika zooaffärer?

Tack för all hjälp jag fått.

/K

• Karisma

ludenben skrev 2009-02-06 13:02:13 följande:

Blötmat är bättre för katterna än torrfoder, men inte vilken blötmat som helst utan mjau, ica färs, whiskas mmmm (bara den sorten från det märket och inga andra av deras produkter) och bozita, de innehåller inte massa skit som de andra burkarma. Det är massor med människor som går på myten om att RC skulle vara bättre bara för att det säljs i fackhandel. Visserligen är friskies inte ett bra alternativ på torrfodersidan men bättre att ge bra blötmat istället.
    Jag brukar bara köpa mjau, inte de med bitar i sås. Så inga av torrfodren som säljs på Ica kan man ge till sina katter?

/K
Svar på tråden Smal katt