• lappstockholmska

Hur tidigt finns chansen för överlevnad?

Födde sonen prematurt, finns stor risk att detta barn kommer förtidigt också...nu funderar jag, hur tidiga barn klarar man i dag? Vilken vecka är det överlevnads gränsen går?

• Svar på tråden Hur tidigt finns chansen för överlevnad?
  • Linnea och Kevin

From vecka 23+ börjar de rädda barn. I vissa fall from vecka 22+ om barnet visar livsvilja.

• brünnhilde

Är inte helt säker men jag tror att det är 23 fulla veckor.

• Tjatte

De gör ett försök att rädda barn som är 23 v eller äldre. Hoppas din bebis vill stanna längre än så.

• Cornbread

OT , men vad är det som 'händer' när barnet kommer såpass tidigt?

• ElinOlsson

Allt beror ju på hur väl lungorna är utvecklade. Funkar inte de, så finns det inget att göra. Men som tidigare sagt, så har barn från v 22-23 räddats. Från v 25 är väl chanserna ganska goda ändå.

• Jessica1

Är du inte inlaggd och vet om att barnet kan komma mycket för tidigt så skulle jag i alla fall försöka hålla mig i närheten av ett stort och bra sjukhus. Men gränsen går vid c. 23 och från v. 25 så finns stora möjligheter att barnet blir friskt. Mitt barn kom i v 27 och då klarar de allra flesta barnen utan men...

~~~~~~~ Gustav 080509 ~~~~~~
  • Tjatte

Cornbread skrev 2009-02-09 10:46:15 följande:

OT , men vad är det som 'händer' när barnet kommer såpass tidigt?
    Lungorna är inte färdigutvecklade vilket innebär att de kan få andningssvårigheter. De får ligga i respirator/c-pap/oscillator för att få igång andningen, men det är ett riskmoment. Inte alla barn fixar detta. De är också mycket infektionskänsliga och en del får en svår tarminfektion som kan ställa till stora besvär med operation som följd. Sen tillkommer förstås nutritions- och tillväxtproblem, men det brukar ordna sig om de bara får igång lungorna och slipper de värsta infektionerna.
  • Cornbread
    Svar på #8
    Tjatte skrev 2009-02-09 11:01:36 följande:
    Cornbread skrev 2009-02-09 10:46:15 följande:
    Lungorna är inte färdigutvecklade vilket innebär att de kan få andningssvårigheter. De får ligga i respirator/c-pap/oscillator för att få igång andningen, men det är ett riskmoment. Inte alla barn fixar detta. De är också mycket infektionskänsliga och en del får en svår tarminfektion som kan ställa till stora besvär med operation som följd. Sen tillkommer förstås nutritions- och tillväxtproblem, men det brukar ordna sig om de bara får igång lungorna och slipper de värsta infektionerna.
    Jo men jag menade inte så. Utan hur det kan komma sig att ett barn kommer ut redan i vecka 22-23 ...
  • Tjatte

Cornbread skrev 2009-02-09 11:03:41 följande:

Svar på #8Tjatte skrev 2009-02-09 11:01:36 följande:
    Jo men jag menade inte så. Utan hur det kan komma sig att ett barn kommer ut redan i vecka 22-23 ...
    Jaha, sorry! DET vet man oftast inte. Ibland beror det på en infektion hos mor eller barn, men inte alltid.
Svar på tråden Hur tidigt finns chansen för överlevnad?