Hur tidigt finns chansen för överlevnad?
Födde sonen prematurt, finns stor risk att detta barn kommer förtidigt också...nu funderar jag, hur tidiga barn klarar man i dag? Vilken vecka är det överlevnads gränsen går?
Födde sonen prematurt, finns stor risk att detta barn kommer förtidigt också...nu funderar jag, hur tidiga barn klarar man i dag? Vilken vecka är det överlevnads gränsen går?
From vecka 23+ börjar de rädda barn. I vissa fall from vecka 22+ om barnet visar livsvilja.
Är inte helt säker men jag tror att det är 23 fulla veckor.
De gör ett försök att rädda barn som är 23 v eller äldre. Hoppas din bebis vill stanna längre än så.
OT , men vad är det som 'händer' när barnet kommer såpass tidigt?
dom räknar med v 23
Allt beror ju på hur väl lungorna är utvecklade. Funkar inte de, så finns det inget att göra. Men som tidigare sagt, så har barn från v 22-23 räddats. Från v 25 är väl chanserna ganska goda ändå.
Är du inte inlaggd och vet om att barnet kan komma mycket för tidigt så skulle jag i alla fall försöka hålla mig i närheten av ett stort och bra sjukhus. Men gränsen går vid c. 23 och från v. 25 så finns stora möjligheter att barnet blir friskt. Mitt barn kom i v 27 och då klarar de allra flesta barnen utan men...
Cornbread skrev 2009-02-09 10:46:15 följande:
Cornbread skrev 2009-02-09 11:03:41 följande: