Hur tidigt finns chansen för överlevnad?
Födde sonen prematurt, finns stor risk att detta barn kommer förtidigt också...nu funderar jag, hur tidiga barn klarar man i dag? Vilken vecka är det överlevnads gränsen går?
Födde sonen prematurt, finns stor risk att detta barn kommer förtidigt också...nu funderar jag, hur tidiga barn klarar man i dag? Vilken vecka är det överlevnads gränsen går?
samma här! Jag åkte in i vecka 24 och jag var helt beslutsam att jag skulle ha detta barn! Vi hade ingen tanke på att kanske ge upp för att hon skulle kunna födas med något handikapp eller dyligt. Det är ju ett liv, hon har varit inne i mig och är en del av oss. Hon föddes i vecka 31 och har klarat sig jätte bra, inga infektioner eller dyligt, bara väldigt liten. Men skulle ha gjort om det vilken dag som helst.. träffade två par i uppsala som fick sina barn i vecka 23 ohc dom mår jätte bra idag..
Tack för alla era svar!
Självklart så kommer vi att önska att alla resurser sätts in även om barnet riskerar framtida men! Tror att de allra flesta känner så när det jäller deras eget barn.
Nu har vi några spännande veckor (förhoppningsvis månader) framför oss då jag bara är i v 17+6.
Hoppas verkligen att barnet stannar likalänge som storebror 33+4 eller allra helst till bf!
Finns ett par här i Uddevallatrakten som fick sina tvillingar i v 23 (22+3 tror jag det var). De är runt året nu. De vet inte om de fått några men i dagsläget. Det dröjer till de kommer upp i skolåldern innan de kan säga det fullt ut.
Full av förhoppning skrev 2009-02-11 12:43:11 följande:
Enligt den läkaren var det äldre barn de intervjuat om deras handikapp
Full av förhoppning skrev 2009-02-11 12:29:14 följande:
ja det är nog ett givande jobb... och hemskt kan jag tänka mig....
Ett tips till dig då från en prematurförälder är att alltid tänka på att det är förälderns barn.... och hjälpa föräldrarna själva att känna det. För det är mycket lätt att man annars känner sig tafatt och att man tar hand om "sjukhusets barn"
Fruktansvärd sits....
Japp jag läste på din sida var du jobbat och vad du pluggar... spännande, är själv sugen efter hela vår resa med perinatalavdelningen och neonatal... har lärt mig så mycket under denna tiden och det är mycket intressant.
Lycka till med pluggandet!!
Jag är tacksam att man räddar barn i den vecka man gör här i Sverige. Och alla skador som du pratar om ,kan även fullgågna barn få. bokstavs sjukdomar??? ok? vet HUR många som helst som är fullgågna som har bokstavs sjukdomar. Och jag måste säga att det du skriver låter som okunnighet om jag ska vara ärlig. Jag tycker du borde sätta dig ner och läsa doktors avhandlingar om 23-25 v prematurbarns välbefinnande och utveckling när dom blir äldre. Kanske du ändrar din inställning. Och den gränsen du pratar om är helt befängt. 26-27v hallå??? Vet du när ,man började rädda barn i v 23 i sverige??? I början på 90-talet och det har hänt så otroligt mycket innom denna vård sen dess. Och då tycker du att man ska ta tillbaka 3-4 veckor från den gränsen? Vet även fullgågna barn som har fått grova handikapp. Tycker att dessa barn är lika mycket värda som vilket barn som helst.
hotten skrev 2009-02-11 14:02:41 följande:
lilja26 skrev 2009-02-11 16:44:47 följande: