• Doudoune

Städning på förskola

Ni som jobbar på förskola, hur fungerar det med städningen? Hur ofta städas förskolan och i synnerhet toaletterna?

• Svar på tråden Städning på förskola
  • violis

Vi sköljer ut pottorna noga efter varje användning och på kvällen "spritar" vi dem (duschar dem med ytdecificering)vi har även en spec diskborste att ta till om det sitter fast bajs.

• mia567

Jag har inga barn på dagis, men jag har städat på dagis och det var ingen rolig upplevelse (sa upp mig efter några månader).
    Jag stressade som en galning för att hinna med allt och jag gjorde det som dagiset betalade för och ändå fick jag klagomål hela tiden. När det gjordes kontroller av min chef så var det mkt få anmärkningar.

Iaf så städades toaletter varje dag (torkade av toalettstolen, handfat, och övriga ytor, fyllde på tvål, toapapper och pappershanddukar, tömde papperskorgen samt våttorkade golvet). I övriga rum var det fuktmopning men köket fick jag ändå alltid våttorka för att det skulle bli rent, bord och stolar i köket torkades av varje dag, i entrén dammsögs mattor varje dag, papperskorgar tömdes varje dag. En gång i veckan dammades det på alla "nåbara" ytor och övriga mattor dammsögs. Varje månad dammades lister.

• Pemmel

Har städat på förskola och där var systemet så att alla toaletter och under alla matbord våtmoppades det varje dag, samt naturligtvis alla eventuella fläckar på andra ställen. Vi hade även ut alla entrémattor för avskakning varje dag. Dammsugning var annars en gång i veckan. Utöver det var det ju naturligtvis skötbord, toaletter och handfat noga varje dag och torrmoppning av alla golv. Bord torkades mer noga en gång i veckan eller vid jobbiga fläckar. Personalen tog naturligtvis torkningen efter mat och så, men ibland var det fläckar av färg och kritstreck som behövde lite tuffare rengöringsmedel.
    Tycker att städbolagen har alldeles för lite tid. Personalen hinner ju inte alltid ta pottor osv så noga som skulle behövas och det finns lite utrymme för städpersonalen att ta något utöver det som ska göras. Lämnade ofta förskolan med en känsla av att inte vara nöjd. Tyvärr.

• mia567

Kan tillägga att jag jobbade för en större städfirma. Potor rörde jag aldrig och jag använde aldrig decificering. Dock har de flesta toalettrengöringsmedel en svag decificerande effekt.

• Doudoune

Oj, tack alla som orkat svara och speciellt tack till er som jobbat på städfirmor! Jag förstår att det här är en kostnadsfråga och man ser ju dessa problem på sjukhus också. Det måste vara frustrerande att behöva jobba på ett sådant sätt.

Så ser det ut: Skitigt på sjukhus och förskolor (och skolor, m.m.) men inte ett dammkorn på de femstjärniga hotellen. Pengarna styr. Ibland vill man bara spy.

• Pemmel

Doudoune skrev 2009-02-11 20:00:07 följande:

Så ser det ut: Skitigt på sjukhus och förskolor (och skolor, m.m.) men inte ett dammkorn på de femstjärniga hotellen. Pengarna styr. Ibland vill man bara spy.
    Ja, det är sorgligt faktiskt. Det känns ju så otroligt viktigt både på sjukhus och förskolor att hygienen är bra. Vi hade en och en halv timme på två personer till en förskola med tre ganska stora avdelningar (20-30 barn på varje), en stor gemensam lekhall och så personalutrymmen. Räcker inte till mer än det absolut nödvändigaste.
    Komiskt nog, eftersom du jämför med det, så jobbar jag på hotell nu (men är mammaledig för tillfället). Där är normen att ett dubbelrum ska ta 20-25 minuter, men policyn är även att städningen måste ta den tid den tar för att bli perfekt. Vi får alltså inte stressa över rummen utan är det för smutsigt för att klara tiden är det städningen som ska prioriteras och ta den tid den tar. På dagiset fick vi skäll om vi begärde betalt för övertid mer än ett visst antal dagar per månad, man skulle bara hinna.
    Tror skillnaden är att hotellen städar åt sig själva. Där är man anställd av det företag man städar av. Skolorna/kommunerna har ju köpt upp tjänsten av andra företag och då blir det en större kostnadsfråga.
  • Doudoune

Pemmel: Visst är det så. Då väljer man ju lätt att jobba på hotellet. Usch, jag känner mig lätt uppgiven när jag inser vidden av det hela. Ledsen

• sahara

Jag jobbar i äldreomsorgen.Där städas toaletterna i gång i veckan.Det kan vara så vidrigt smutsigt ibland.För en del gamlingar grisar ner toaletten på nolltid och vi personal har så mycket att göra så vi hinner inte alltid göra rent.
    Så städning av toaletter varje dag låter som himmelriket !!!

Svar på tråden Städning på förskola