• Mjölk

Tråden för oss äggdonatorer 8

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html

Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html

Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html

Tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m30096983. Html

Tråd 5: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m33071944. Html

Tråd 6: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m35401681. Html

Tråd 7: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m38476323.html

• Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 8
  • mimmipigg

Om man kör "nedregleringsmetoden" så sprayar man i ca 2 veckor för att nedreglera - d.v.s. stanna all aktivitet i äggstockarna. Ungefär som i klimakteriet. Detta gör med nässpray - spray i näsan precis som nezeril alltså, men med andra ämnen i.
    När man blivit nedreglerad kan man börja med sprutor som stimulerar bildning av äggblåsor - en spruta per dag som man tar själv. När man fått önskad mängd äggblåsor (efter ca 2 veckor) tar man en spruta som gör att de mognar. Sen plockas äggen ca ett dygn efter den sista sprutan!

• Linda Al
    mimmipigg skrev 2009-03-06 19:01:51 följande:
    Om man kör "nedregleringsmetoden" så sprayar man i ca 2 veckor för att nedreglera - d.v.s. stanna all aktivitet i äggstockarna. Ungefär som i klimakteriet. Detta gör med nässpray - spray i näsan precis som nezeril alltså, men med andra ämnen i.När man blivit nedreglerad kan man börja med sprutor som stimulerar bildning av äggblåsor - en spruta per dag som man tar själv. När man fått önskad mängd äggblåsor (efter ca 2 veckor) tar man en spruta som gör att de mognar. Sen plockas äggen ca ett dygn efter den sista sprutan!
    Tack för svar!
    Jag säger inget, så har jag ingenting sagt.
  • anemonasussegotta

jahaja.... nu börjar man känna av lite.. har varit låg några dagar nu och i dag kom första bölet!! Då vet jag att behandlingen funkar i alla fall!!! Nedregleringen är på G!! Hårt!!
    *spray spray* Klart!

• Esska

Nu har jag blivit godkänd som donator!

Min behandling börjar efter sommaren, jag skulle gissa på september.

• Linda Al
    Esska skrev 2009-03-07 10:33:53 följande:
    Nu har jag blivit godkänd som donator! Min behandling börjar efter sommaren, jag skulle gissa på september.
    Hur lång tid tog det från första besöket, tills det att du blev godkänd?
    Jag säger inget, så har jag ingenting sagt.
  • anemonasussegotta

Ohh!! Grattis Esska. Way to go tjejen!!

Faan va kul!!! Kommer tänka på dig till hösten!!! Keep on donating!!!
    Nu ska jag iväg o bowla å dricka vin å bli lite senti.... (jag blir ju de när jag sprayat ett tag...) men jag ska göra mitt bästa för att hålla mig från klimakteriesymptomen... ha ha ha!!

• Esska

Det tog 2-3 veckor.

På Huddinge har de behandlingskonferens en gång per månad där de tar upp alla som har lämnat prover, träffat läkare o kurator och gör en bedömning om man är lämplig som donator. Så hur lång tid det tar beror på när de har nästa behandlingskonferens.

• magen84

jag har funderat på att donera ägg, gör det ont??tar det lång tid???
    åhh jag har så många frågor.. vart på på nätet kan jag läsa mest om det??

• heja06

Tänk vilka underbara människor ni donatorer är!!!!! Tack ska ni ha.
    Vi har min syster som direktdonator. Hon plockade ägg igår, och imon ska vi starta min resa som förhoppningsvis varar i ca 9 mån
    Många längtar efter Er hjälp där ute!!! Kramis

• HannaS86
    Svar på #98
    Vad kul att du vill donera. Själva proceduren tar ungefär en månad. Mimmipigg beskriver bra hur det går till i inlägg 91 :) Jag ska börja runt 1 April. Hur ont det gör varierar från person till person. Det enda man kan känna smärta av är äggplocket. Vissa behöver bara vara lediga en dag medan andra som jag har ont en vecka efteråt. Men det är absolut inget att vara rädd för, den smärtan är snart glömd efteråt och värt det med tanke på att man kan ge några andra mycket glädje.

Eller jo sen kan du få lite huvudvärk också när du hamnar i "klimakteriet" men det funkar bra med en huvudvärkstablett för att bota det.

www.vardguiden.se/templates/Article.aspx här finns en del information och undrar du mer är det bara att fråga här i tråden =)

Var bor du? Om du är blodgivare går det snabbare att bli godkänd som donator eftersom man då inte behöver vänta på svar från HIV-prov. Sen är det såklart inget lättvindigt beslut utan man får tänka igenom det och fundera på t.ex. hur man skulle hantera att det ev. barnet hör av sig/inte hör av sig i framtiden.

Heja06: Tack så mycket :) Lycka till, skriv gärna här i tråden hur det gick/går!
Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 8