Vinterprinsessa skrev 2009-02-26 12:01:03 följande:
Ja jag tycker det var en dum kommentar. Självklart tror jag folk som skaffar barn, oavsett genom ÄD eller på "vanligt vis" tänker igenom sin ekonomi. Det gjorde säkert du med..? Men som du skriver att "väljer man att skaffa barn på det viset, så har man nog råd att betala privat donator" tycker inte jag är schysst och därför undrar jag hur du tänker? Varför tar du för givet att jag har det bättre ställt än dig? Jag tar inte för givet att dom flesta som behöver ÄD har råd till att betala hur mkt pengar som helst för att få ett barn men däremot att man gör precis _allt_ man kan för att komma fram i den långa kön innan man blir för gammal och åker ur den.
Nej, du har rätt. Det var en oschysst och ogenomtänkt formulering. Men kontentan av vad jag menar är densamma.
Som jag har fattat det är det en ganska jobbig grej att genomgå en äggdonation. Om det bara hade varit att gå och lämna ägg hade jag gjort det för länge sedan.
Ska man ta i beräkning att man kan få fysiska besvär blir ju allt mer komplicerat. Jag har en liten bebis att ta hand om och min man studerar och kan inte vara hemma hur som helst. Sedan är det ju ganska mycket andra psykiska saker också. Även om barn inte "tillhör" någon, varken föräldern eller donatorn så kommer man alltid leva med att, vad som skulle kunna ha varit ens barn ,växer upp hos någon annan.
Men visst, hade det rört sig om mer pengar hade jag gjort det och sett det som ett jobb. Som ett jobb där jag gjorde något mycket bra. Men jag skulle inte arbeta ideellt inom äldrevården heller, även om det hade varit en mycket god gärning.
Jag inser att det kan låta väldigt hårt. Tro mig, jag är också mycket imponerad av de människor som väljer att donera ägg.
På svaret om jag tänkte igenom min ekonomi innan jag skaffade barn så nej, det gjorde jag inte. Astrid var inte planerad. Jag får väl tillägga att jag är mycket glad och tacksam över att det blev som det blev ändå.
För övrigt tycker jag inte att man ska behöva "betala hur mycket pengar som helst" för att få en donator. Absolut inte. Jag tycker bara att donatorn ska få en rimlig ersättning. 20-30.000 är inte mycket pengar. Det är mycket vanligt att folk tar banklån för att låna till en bil som kostar betydligt mer än så och dessa människor tillhör inte Sveriges överklass. En vanlig arbetare har råd med det.