• Mjölk

Tråden för oss äggdonatorer 8

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html

Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html

Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html

Tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m30096983. Html

Tråd 5: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m33071944. Html

Tråd 6: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m35401681. Html

Tråd 7: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m38476323.html

• Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 8
  • HannaS86

Jag tror att korsdonatorerna brukar få lika mycket betalt som de vanliga donatorerna men de paren som letar efter korsdonatorer tror ja kan vara beredda att betala en hel del till donatorn som ställer upp och kan få dem att slippa kön.

När de matchar donator så går de efter kvinnans utseende/intressen. Nu finns det ju inte ett jättestort urval av donatorer men t.ex. så kommer förmodligen jag som är blond bara donera till mottagarpar där kvinnan är blond :)

• Vinterprinsessa
    Svar på #38
    PixiApa: Vadå "De flesta som vill skaffa barn på sådant vis har faktiskt råd att betala en."?? Vilken j-a kommentar! Jag har inte _valt_ att skaffa barn genom ÄD, men jag har inget val om jag vill ha ett barn och _nej_ jag har inte råd att betala massa pengar utan jag får ta lån för att kunna uppfylla något som för andra tas för givet. Jag beundrar verkligen de tjejer som ställer upp och donerar, speciellt dom som gör det utan privat ersättning, _det_ är hedersamt och så otroligt oegoistiskt handling! Tack alla ni
  • PixieApa

Vinterprinsessa skrev 2009-02-26 08:35:15 följande:

Svar på #38PixiApa: Vadå "De flesta som vill skaffa barn på sådant vis har faktiskt råd att betala en."?? Vilken j-a kommentar! Jag har inte _valt_ att skaffa barn genom ÄD, men jag har inget val om jag vill ha ett barn och _nej_ jag har inte råd att betala massa pengar utan jag får ta lån för att kunna uppfylla något som för andra tas för givet. Jag beundrar verkligen de tjejer som ställer upp och donerar, speciellt dom som gör det utan privat ersättning, _det_ är hedersamt och så otroligt oegoistiskt handling! Tack alla ni
    Jasså? Tycker du att det var en dum kommentar? Varför då? Tror du verkligen inte att de flesta som skaffar barn på det viset har tänkt igenom sin ekonomiska situation så pass?

Ingen människa ska TA FÖR GIVET att man ska få barn. Barn är en gåva och om man får ett eller flera ska man vara tacksam och lycklig.

Vår familj på två vuxna, ett barn, en hund och en katt har lite över 10.000:- i månaden att leva på. Jag kan mig fan på att de flesta som väljer att skaffa barn på det här viset har det betydligt bättre ställt än så.
  • Vinterprinsessa

Ja jag tycker det var en dum kommentar. Självklart tror jag folk som skaffar barn, oavsett genom ÄD eller på "vanligt vis" tänker igenom sin ekonomi. Det gjorde säkert du med..? Men som du skriver att "väljer man att skaffa barn på det viset, så har man nog råd att betala privat donator" tycker inte jag är schysst och därför undrar jag hur du tänker? Varför tar du för givet att jag har det bättre ställt än dig? Jag tar inte för givet att dom flesta som behöver ÄD har råd till att betala hur mkt pengar som helst för att få ett barn men däremot att man gör precis _allt_ man kan för att komma fram i den långa kön innan man blir för gammal och åker ur den.

• PixieApa

Vinterprinsessa skrev 2009-02-26 12:01:03 följande:

Ja jag tycker det var en dum kommentar. Självklart tror jag folk som skaffar barn, oavsett genom ÄD eller på "vanligt vis" tänker igenom sin ekonomi. Det gjorde säkert du med..? Men som du skriver att "väljer man att skaffa barn på det viset, så har man nog råd att betala privat donator" tycker inte jag är schysst och därför undrar jag hur du tänker? Varför tar du för givet att jag har det bättre ställt än dig? Jag tar inte för givet att dom flesta som behöver ÄD har råd till att betala hur mkt pengar som helst för att få ett barn men däremot att man gör precis _allt_ man kan för att komma fram i den långa kön innan man blir för gammal och åker ur den.
    Nej, du har rätt. Det var en oschysst och ogenomtänkt formulering. Men kontentan av vad jag menar är densamma.

Som jag har fattat det är det en ganska jobbig grej att genomgå en äggdonation. Om det bara hade varit att gå och lämna ägg hade jag gjort det för länge sedan.

Ska man ta i beräkning att man kan få fysiska besvär blir ju allt mer komplicerat. Jag har en liten bebis att ta hand om och min man studerar och kan inte vara hemma hur som helst. Sedan är det ju ganska mycket andra psykiska saker också. Även om barn inte "tillhör" någon, varken föräldern eller donatorn så kommer man alltid leva med att, vad som skulle kunna ha varit ens barn ,växer upp hos någon annan.
    Men visst, hade det rört sig om mer pengar hade jag gjort det och sett det som ett jobb. Som ett jobb där jag gjorde något mycket bra. Men jag skulle inte arbeta ideellt inom äldrevården heller, även om det hade varit en mycket god gärning.

Jag inser att det kan låta väldigt hårt. Tro mig, jag är också mycket imponerad av de människor som väljer att donera ägg.

På svaret om jag tänkte igenom min ekonomi innan jag skaffade barn så nej, det gjorde jag inte. Astrid var inte planerad. Jag får väl tillägga att jag är mycket glad och tacksam över att det blev som det blev ändå.

För övrigt tycker jag inte att man ska behöva "betala hur mycket pengar som helst" för att få en donator. Absolut inte. Jag tycker bara att donatorn ska få en rimlig ersättning. 20-30.000 är inte mycket pengar. Det är mycket vanligt att folk tar banklån för att låna till en bil som kostar betydligt mer än så och dessa människor tillhör inte Sveriges överklass. En vanlig arbetare har råd med det.
  • Vinterprinsessa

Och förresten att "tänka igenom sin ekonomi" och kunna betala någon ett överpris är väl en j-a skillnad ändå, tycker du inte?...

• Vinterprinsessa

Ja det är jobbigt för en del att genomgå den behandlingen kroppsligt och även psykiskt. Förstår att många tvekar, men beundrar dom som gör det trots det. Men behandlingen blir inte mindre jobbig ju mer pengar man får.. Och i min värld är 20-30.000 mycket pengar, förstår inte att du inte tycker det som påpekar flera gånger att ni lever på 10.000? Nej vet du, alla har faktiskt inte råd att ta lån.

• PixieApa

Så du menar att du inte vill göra något tillbaka för en person som offrar sig så mycket för din och din familj?

Ge och få, eller?

• Vinterprinsessa

Absolut, det är klart jag skulle ge då jag får, vad får dig att tro jag inte skulle det?? Jag skulle inte tveka att betala för mig eftersom jag så gärna önskar ett barn och skulle vara oerhört tacksam mot den personen som hjälper mig. Det som störde mig var din kommentar om att _välja_ att skaffa barn på det viset och att du tog för givet att vi som behöver ÄD kunde pynta upp och betala utan vidare.

• Vardagslycka

Vill nog säga att jag blir ledsen av din kommentar Pixieapa. Jag kan lova dig att jag INTE har valt att skaffa barn via ÄD. Jag har valt att få ett barn tillsammans med den man jag älskar och vi har i drygt 2 år försökt på alla sätt via alla medel som går och det har varit en otroligt jobbig resa (Både fysiskt och psykiskt).

Att möjligheten med ÄD finns är en otrolig chans för oss att fortfarande bilda den familj vi så obeskrivligt mycket längtar efter.

Trots det förstår jag dock din grundtanke med ersättning för det "lidande" du som donator skulle få utstå. Jag skulle gärna se att man i Sverige kunde ge en ersättning istället för att åka utomlands och betala dyra pengar. Men anser ändå att donatorerna i Sverige är de som mår bäst av detta. Dom delar med sig av en otrolig gåva till livet och sina medmännsikor för att dom vill det och inte för att dom är i behov av pengar (tror det kan finnas de som gör det för pengar och senare i livet ångrar att dom gjort en äggdonation för dom såg ett annat mål än den verkliga med donationen).

Tro dock inte att det bara är de som har pengar som hamnar i vår situation. Det finns många som satt sig i risig ekonomisk situation för att lyckas få ÄD där den svenska lagen inte tillåter dem att gå via landstinget. Det är inget man "väljer" när man skaffar familj...

Hoppas du förstår min grundtanke med mina sorgsna tankar när du uttrycker att vi "valt att skaffa barn via ÄD". Det är inget val utan bara en otrolig möjlighet som finns...

Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 8