• Mjölk

Tråden för oss äggdonatorer 8

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html

Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html

Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html

Tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m30096983. Html

Tråd 5: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m33071944. Html

Tråd 6: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m35401681. Html

Tråd 7: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m38476323.html

• Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 8
  • Mjölk
    heja06 skrev 2009-03-10 19:00:36 följande:
    Tänk vilka underbara människor ni donatorer är!!!!! Tack ska ni ha. Vi har min syster som direktdonator. Hon plockade ägg igår, och imon ska vi starta min resa som förhoppningsvis varar i ca 9 mån Många längtar efter Er hjälp där ute!!! Kramis
    Lycka till! Starkt av er alla! Jag hade nog inte kunnat göra en direktdonation tilll nån så nära. Hoppas det går bra iaf!
  • Mjölk

Esska: Vad kul! Håller tumamrna för att det går bra!

magen84 skrev 2009-03-10 17:54:19 följande:
    jag har funderat på att donera ägg, gör det ont??tar det lång tid??? åhh jag har så många frågor.. vart på på nätet kan jag läsa mest om det??
    Kolla länkarna ovan, de är bra! Sen skriver vi ju en del här om våra donationer.
  • PixieApa

"Dels för att man då vet att äggen är bra, och dels för att man vill undvika en situation då barnet söker upp en donator som aldrig fick några egna barn senare i livet. "

Jag hittade det i en annan länk...

• anemonasussegotta

ska in för kontroll i morgon.. hoppas jag får börja spruta då... planerat ÄP v.13..
    ligger för övrigt för ankar i en förkylning. Känns lite jobbigt att spraya då.. upplever det som att sprayen bara rinner iväg med allt snor... bläähh

• Linda Al

Jag var på första mötet igår, och jag tror det gick riktigt bra. Allt såg bra ut, och läkaren var positiv. Jättetrevliga var de också.

Men läkaren sa att jag inte kommer att spraya, om jag fattade det rätt. Att de skippar det nu för tiden (????). Jag hängde inte riktigt med på det där, men reagerade på att jag alltså förmodligen inte kommer spraya (om jag blir godkänd så klart). Varför gör alla det för då? Hm...{#lang_emotions_undecided} Fast det låter iof bra, för det verkar ju inte vara en höjdare för vissa.

Jag säger inget, så har jag ingenting sagt.
  • mimmipigg

Linda Al skrev 2009-03-11 17:22:47 följande:

Jag var på första mötet igår, och jag tror det gick riktigt bra. Allt såg bra ut, och läkaren var positiv. Jättetrevliga var de också. Men läkaren sa att jag inte kommer att spraya, om jag fattade det rätt. Att de skippar det nu för tiden (????). Jag hängde inte riktigt med på det där, men reagerade på att jag alltså förmodligen inte kommer spraya (om jag blir godkänd så klart). Varför gör alla det för då? Hm... Fast det låter iof bra, för det verkar ju inte vara en höjdare för vissa.
    Jag skulle inte heller spraya som det var tänkt, det är en lite nyare metod.
    Med den metoden slipper man nedregleringen vilket är en fördel. Processen blir kortare (man börjar med sprutor direkt) och man slipper ev. biverkningar på nedlegreringen.
    Istället tar man två olika sorters sprutor i slutet men det är ju mindre jobb än att spray i flera veckor.

Men - när jag skulle sätta igång och gjorde UL hade jag en mogen äggblåsa - och då kunde vi inte använda den metoden.
    Jag vet inte exakt kriterierna men jag tror att "nya" metoden går bra och du har en regelbunden cykel så det går att tajma in så man startar i rätt läge.
    I mitt fall har jag inte haft mens sen 2006 pga hormonspiral och de trodde då att det skulle vara lugnt i mina äggstockar men det var det alltså inte...
  • Linda Al
    mimmipigg skrev 2009-03-11 18:47:06 följande:
    Jag skulle inte heller spraya som det var tänkt, det är en lite nyare metod.Med den metoden slipper man nedregleringen vilket är en fördel. Processen blir kortare (man börjar med sprutor direkt) och man slipper ev. biverkningar på nedlegreringen.Istället tar man två olika sorters sprutor i slutet men det är ju mindre jobb än att spray i flera veckor.Men - när jag skulle sätta igång och gjorde UL hade jag en mogen äggblåsa - och då kunde vi inte använda den metoden.Jag vet inte exakt kriterierna men jag tror att "nya" metoden går bra och du har en regelbunden cykel så det går att tajma in så man startar i rätt läge.I mitt fall har jag inte haft mens sen 2006 pga hormonspiral och de trodde då att det skulle vara lugnt i mina äggstockar men det var det alltså inte...
    Jaha, ok, då fattar jag! Ja, då får jag hoppas att jag slipper spraya, jag är en sån som är väldigt lättpåverkad tyvärr.
    Jag säger inget, så har jag ingenting sagt.
  • PixieApa

Vad är det som händer när man blir överstimulerad? Varför blir man det?

• mimmipigg
    Svar på #109
    Jag undrar samma! Och jag tror HannaS86 har blivit det första ggn eller har jag fel!? Är det farligt? Gör det ont? Går det inte att donera då eller måste man börja om...?
Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 8