• Flickanx2

SPIS

Vi ska ÄNTLIGEN byta spis. MEN det är en djungel. Jag har hittat en på Ikea som är svart som jag vill ha. Men tydligen måste man byta typ hela möblemanget för att få den att passa in. Är det bra med stålfärgade spisar? Ska det vara induktionshäll? Ska man ha...ja allt det där som det står i djulngelreklamerna.

Kan någon lotsa mig lite...kom med tips och råd - TACK;)

• Svar på tråden SPIS
  • CosmicCat

Satsa på att köpa en spis från en vitvarutillverkare istället för Ikea är mitt råd. Cylinda gör bra produkter.

• Flickanx2

Ja, det är jag nog också inne på faktiskt. Frågan är bara om jag ska ha en vit eller en svart eller rostfri. Bara där blir det liksom stopp i mitt huvud. Jag tycker att alla egentligen finns i fina och fula versioner. Fast svart tycker jag nog är lite häftigt. Dock känner jag ingen som har en svart spis (med barn i närheten), undrar om det är praktiskt och så?

• empresskaren

Är det bra med stålfärgade spisar? Ska det vara induktionshäll?

Absolut och absolut!

• sommar2001

Gällande rostfritt eller inte beror det på vilket märke du väljer. Det finns måånga varianter som är behandlade så det ej blir några fingeravtryck och andra drar verkkligen åt sig alla avtryck.

Ska du ha ugn så tycker jag att Electrolux, Husqvarna och Miele är bäst. Finns dock undantag och de är de som har varmluftsfläkten i sian istället för i mitten.

Gällande induktionshäll eller inte beror det på hur ni lagar mat och vad som lagas på hällen. Induktionshällar i all ära men att steka en god köttbit blir inte samma sak på induktion som på en vanlig häll. Men annars är de ju helt out standing.

Ska du ha en häll tycker jag att Bosch och Siemens gör bäst hällar, de har bl.a fler lägen än de flesta andra.

• empresskaren

Ja, Äkta rostfritt = avtryck

Det finns rostfria (typ) vitvaror som är målad grå eller har ett klart lack på ytorna. De får inte så mycket avtryck och är mycket lättare att torka av. De är inte emellertid äkta rostfria.

Nillan skrev 2009-02-13 01:33:55 följande:
    Men blir det inte många barnafingersavtryck då?
  • Skrutten74

sommar2001 skrev 2009-02-13 11:33:11 följande:

Gällande rostfritt eller inte beror det på vilket märke du väljer. Det finns måånga varianter som är behandlade så det ej blir några fingeravtryck och andra drar verkkligen åt sig alla avtryck.Ska du ha ugn så tycker jag att Electrolux, Husqvarna och Miele är bäst. Finns dock undantag och de är de som har varmluftsfläkten i sian istället för i mitten.Gällande induktionshäll eller inte beror det på hur ni lagar mat och vad som lagas på hällen. Induktionshällar i all ära men att steka en god köttbit blir inte samma sak på induktion som på en vanlig häll. Men annars är de ju helt out standing.Ska du ha en häll tycker jag att Bosch och Siemens gör bäst hällar, de har bl.a fler lägen än de flesta andra.
    Vadför blir inte köttet lika gott? Dum fråga, kanske, men vill verkligen veta. Har precis börjat fundera på nytt kök och behöver veta ALLT!! :)
  • sommar2001

Skrutten74 skrev 2009-02-14 13:10:49 följande:

sommar2001 skrev 2009-02-13 11:33:11 följande:
    Vadför blir inte köttet lika gott? Dum fråga, kanske, men vill verkligen veta. Har precis börjat fundera på nytt kök och behöver veta ALLT!! :)
    Kan bara svara utifrån vad jag tycker men om du ska steka en god köttbit som är perfekt rosa i mitten och har stekyta så är det väldigt svårt att få det bra på en induktionshäll. Steker jag kött värmer jag upp stekpannan och tillsätter olja/smör innan köttet och sen blir allt bra. På en induktionshäll får du inte samma värme och köttet får inte samma goda yta. Kan bäst beskriva det som kokt på utsidan (lite väl överdrivet...)
    Steker du korv eller något annat bli det inte samma sak för där steker du ju till du fått den yta du vill ha och sen är det klart.

När jag gör om mitt kök kommer jag att antingen köra på vanlig spis med dubbla ugner eller sätta in ugn, 2 hällar med 2 zoner så kan jag ha 1 med vanlig häll och en induktion för snabbheten.

Känner du någon som har induktionshäll så är det bästa rådet jag kan ge dig att du åker dit och bjuder på middag så du får testa.
  • sommar2001

empresskaren skrev 2009-02-14 12:27:15 följande:

Ja, Äkta rostfritt = avtryckDet finns rostfria (typ) vitvaror som är målad grå eller har ett klart lack på ytorna. De får inte så mycket avtryck och är mycket lättare att torka av. De är inte emellertid äkta rostfria.
    Idag finns det ugnar som är "äkta" utan klarlack eller grå emaljyta som inte tar åt sig fingeravtryck på samma sätt som de dåliga exemplaren av rostfritt.
    Men det finns en uppdjö av båda typerna så passa på att fingra i butiken innan du bestämmer dig.
  • Flickanx2

Tack alla för de utömmande svaren. Vi har bestämt oss för att det blir en vit spis. Verkar som det passar in bäst i vårt lilla kök, som är mest vitt;) Annars så tyckte jag att det var lite läckert med en svart spis, fast inte när jag såg dem i verkligheten. Tyckte att de var mer åt det brunsvarta hållet än helt klarlackade svarta (om ni förstår vad jag menar;)

Svar på tråden SPIS