• Gaytjej

Please, don't divorce us

">

"Ken Starr, who led the campaign to impeach President Bill Clinton, filed a legal brief last month -- on behalf of the "Yes on 8" campaign -- that would forcibly divorce 18,000 same-sex couples that were married in California last year before the passage of Prop 8.

Watch "Fidelity" and sign our letter to the state Supreme Court. Tell the Supreme Court to invalidate Prop 8, reject Ken Starr's case, and let loving, committed couples marry:

http://couragecampaign.org/divorce"
  • Svar på tråden Please, don't divorce us
  • Danne74

Jag är för en statskyrka och därför emot att kyrkan fråntas vigselrätten.

Är man inte troende så ingår man ett civilt äktenskap i form av en borgerlig vigsel och är man samkönad och tillhör de som ändå vill leva monogamt så finns det registerade partnerskap.

Var sak har sin plats.

• Anonym (haha)

Danne74 skrev 2009-02-16 00:09:25 följande:

Jag är för en statskyrka och därför emot att kyrkan fråntas vigselrätten.Är man inte troende så ingår man ett civilt äktenskap i form av en borgerlig vigsel och är man samkönad och tillhör de som ändå vill leva monogamt så finns det registerade partnerskap.Var sak har sin plats.
    Ja, men kyrkan måste också hänga med i utvecklingen, om du tolkar allt som står skrivet i bibeln som riktigt, hänger inte du mer. Bibeln är skriven för 2000 år sedan och livet idag ser inte ut som då! Antar att du är emot kvinnliga präster också!!!!
  • Neko

Familjam skrev 2009-02-15 20:09:41 följande:

Sverige är ett av mycket få länder där kyrkan har vigselrätt. Ta ifrån kyrkan och andra religiösa samfund dess vigselrätt och gör det till en statlig angelägenhet (där vi självklart skall ha en könsneutral lagstiftning)! Sedan kan de som önskar få sitt äktenskap välsignat och ingen skulle "tvingas" viga folk. Det svala intresset för partnerskap tror jag till stor del kan förklaras med att man inte vill ingå ett "B-äktenskap". själv väntar jag med att gifta mig tills jag omfattas av samma lagliga rättigheter som folk som "pysslar med heterosex"
    Det tycker jag låter som ett bra förslag - sedan så kan ju kyrkan kalla denna välsignelse 'att gifta sig' och 'äktenskap', det är helt okej - man kan ju kalla det något annat när man registerar sig inför staten. Och givetvis ska alla som registrerar sig inför staten ha samma rättigheter, oavsett vilka kön man är. Här hade jag ju helst velat få med en möjlighet att registera sig med flera personer också fast det är ju krångligt rent praktiskt.
  • Neko

Anonym (haha) skrev 2009-02-16 08:56:54 följande:

Ja, men kyrkan måste också hänga med i utvecklingen, om du tolkar allt som står skrivet i bibeln som riktigt, hänger inte du mer. Bibeln är skriven för 2000 år sedan och livet idag ser inte ut som då! Antar att du är emot kvinnliga präster också!!!!
    Om det enligt bibeln är fel med kvinnliga präster så är jag emot det iaf =P Antingen så följer man väl reglerna för religionen och tror att det är rätt eller så gör man inte det. Man kan ju inte hålla på att mygla och ändra bara för att man har lust med det, då kan man ju starta en annan religion där dessa saker är tillåtna istället >_>
  • Danne74

För den troende så är Bibeln Guds heliga ord och får uttryckligen inte förvanskas eller avsiktligen misstolkas.

Jag är för övrigt även emot kvinnliga präster.

• Ärla Minou

Danne74 skrev 2009-02-16 17:20:58 följande:

För den troende så är Bibeln Guds heliga ord och får uttryckligen inte förvanskas eller avsiktligen misstolkas.Jag är för övrigt även emot kvinnliga präster.
    men vad bra då, tur att du är i minoritet...
  • Ärla Minou
    Svar på #15
    Bara så du vet så tror jag också på gud och är för både homosexualitet, homosexuellas rätt att vigas, kvinnliga präster och säkert massor som som du är emot och där du anger kristendomen som orsak. Men så enkelt är det inte. Du sitter inte inne med den enda sanna tron, tur va!
  • Familjam

Ärla Minou skrev 2009-02-16 18:10:35 följande:

Svar på #15Bara så du vet så tror jag också på gud och är för både homosexualitet, homosexuellas rätt att vigas, kvinnliga präster och säkert massor som som du är emot och där du anger kristendomen som orsak. Men så enkelt är det inte. Du sitter inte inne med den enda sanna tron, tur va!
    Ja, visst är det en jäkla tur!
  • Ms TB

Ta bort kyrkans vigselrätt och låt alla gifta sig rent juridiskt och sedan kan de troende gå till kyrkan och för de troende göra det på riktigt i och med välsignelsen och löftet inför Gud. För mig är löftet till Gud viktigare än vad som står på ett papper.

• Familjam

Jag är för en statskyrka och därför emot att kyrkan fråntas vigselrätten. Är man inte troende så ingår man ett civilt äktenskap i form av en borgerlig vigsel och är man samkönad och tillhör de som ändå vill leva monogamt så finns det registerade partnerskap. Var sak har sin plats.
    Ja, var sak har sin plats, därför tycker jag inte att kyrkan skall ha några myndighetsuppgifter...
Svar på tråden Please, don't divorce us