• Gaytjej

Please, don't divorce us

">

"Ken Starr, who led the campaign to impeach President Bill Clinton, filed a legal brief last month -- on behalf of the "Yes on 8" campaign -- that would forcibly divorce 18,000 same-sex couples that were married in California last year before the passage of Prop 8.

Watch "Fidelity" and sign our letter to the state Supreme Court. Tell the Supreme Court to invalidate Prop 8, reject Ken Starr's case, and let loving, committed couples marry:

http://couragecampaign.org/divorce"
  • Svar på tråden Please, don't divorce us
  • Ms TB

Danne74 skrev 2009-02-16 17:20:58 följande:

För den troende så är Bibeln Guds heliga ord och får uttryckligen inte förvanskas eller avsiktligen misstolkas.Jag är för övrigt även emot kvinnliga präster.
    Står det inte någonting om att "Ge kungen det som hör honom till och ge Gud det som hör Gud till" eller något. Tron blir inte mindre för att staten inte erkänner den. Tvång kan heller inte leda till någonting gott, däremot är det synd att Sverige är så religionsfientliga och vill tränga sig in överallt pga "jämställdheten".. Snart är det väl fel att män har snopp och kvinnor har mutta pga att det är enklare för män att kissa utomhus.
  • LadyWillow

vet du inte ens vad som står i bibeln? och du ska kalla dig kristen... Står det i bibeln att kyrkan ska ha vigselrätten eller? nä, knappast.
    Ms TB skrev 2009-02-16 18:23:03 följande:

Danne74 skrev 2009-02-16 17:20:58 följande:
    Står det inte någonting om att "Ge kungen det som hör honom till och ge Gud det som hör Gud till" eller något. Tron blir inte mindre för att staten inte erkänner den. Tvång kan heller inte leda till någonting gott, däremot är det synd att Sverige är så religionsfientliga och vill tränga sig in överallt pga "jämställdheten".. Snart är det väl fel att män har snopp och kvinnor har mutta pga att det är enklare för män att kissa utomhus.
  • lantmamman

jag slutar aldrig förundras över att krlek kan väcka sån anstöt. i en värld med så mycket hat, borde inte kärleken premieras och belönas. jag menar på att giftemål/äktenskap är något mellan två vuxna människor som älskar varandra. inget mer, inget mindre.
    och till alla bokstavstroende, förjer ni bibelns ord slaviskt? mig veterligen står där en hel del knasiga saker. men också en del ovanligt insiktsfulla och inte minst vackra tankar.

"1 Korinthierbrevet 13
    Kärleken är störst av allt
    1Om jag talar alla språk, både i himlen och på jorden, men inte har kärlek till andra människor, så är jag med mina tomma ord bara en pratmakare som för oväsen.

2Om jag kan profetera och känner till alla Guds hemligheter och allt som ska hända i framtiden, men inte älskar mina medmänniskor, vad gör jag då för nytta med all min kunskap? Om jag har trons gåva, så att jag kan flytta på berg bara genom att säga ett ord, men inte har tillräckligt med kärlek till andra så är jag ingenting värd.

3Om jag ger allt jag äger till fattiga människor, och är villig att dö i min tjänst, men inte älskar dem jag är kallad att tjäna, så kommer mitt arbete inte att ha något som helst värde.

4Kärleken är tålmodig, god och hänsynsfull, aldrig misstänksam eller avundsjuk, aldrig skrytsam eller stolt,

5och aldrig överlägsen, självisk eller fräck. Kärleken kräver inte att få sin egen vilja fram. Den är inte irriterad över andra, inte lättretad och den lägger knappast märke till när andra handlar fel.

6Den är aldrig glad över orättvisan, men gläder sig när sanningen segrar.

7Kärleken är trogen vad det än kostar. Den förväntar sig alltid det bästa, hoppas i det längsta och är beredd att uthärda allt.

8Alla de andliga gåvor som Gud ger kommer en dag att ta slut, men kärleken lever vidare i evighet. En dag kommer gåvan att profetera att upphöra, de många språken att tystna och kunskapen att ta slut.

9All vår kunskap och allt vårt profeterande är bara detaljer i en underbar helhet och har därför sin begränsning.

10När vi en gång ser den fullkomliga verkligheten, behöver vi inte längre dessa gåvor, som trots att de är underbara ändå är otillräckliga.

11När jag var barn talade och tänkte och resonerade jag som ett barn, men sedan jag blev vuxen sträcker sig mina tankar mycket längre och jag har lagt av det som är barnsligt.

12På samma sätt kan vi bara se och förstå en del av Guds storhet nu. Det är som spegelbilden i en orolig vattenyta. Men en dag ska vi se honom i hans fullhet, ansikte mot ansikte. Allt det som jag nu vet är ofullkomligt, men då ska jag veta allt precis som Gud vet allt om mig nu.

13När allt annat går under finns tre saker ändå kvar - tron, hoppet och kärleken - men störst av dem är kärleken."

• Ms TB

LadyWillow skrev 2009-02-16 21:06:26 följande:

vet du inte ens vad som står i bibeln? och du ska kalla dig kristen... Står det i bibeln att kyrkan ska ha vigselrätten eller? nä, knappast.Ms TB skrev 2009-02-16 18:23:03 följande:
    Varför hoppar du på mig för? Och vem är du att döma ut min tro? Ifall du tror att ju större bibelkunskap man har desto "mer" kristen är man så har du fel. Jag tror på Jesus och det räcker för mig.
    VAR har jag skrivit att det i bibeln står att kyrkan ska ha vigselrätten? Läs inlägg 19.
  • Gaytjej

Lugn och fin Ms TB, jag tror att LadyWillow avsåg att citera Danne74...!

• Gaytjej
    Neko skrev 2009-02-15 14:50:30 följande:
    Jag tycker det är jättebra med samkönade partnerskap som har alla legala rättigheter som ett giftemål men tycker det är fel att det ska vara i kyrkan. Jag tycker man kan ha lite respekt för folks religion. Ändå så är jag bisexuell och inte kristen och skulle gärna ha ett livslångt förhållande med någon av samma kön - men tycker inte det ska kallas giftemål och tycker inte att det borde få ske i kyrkan.

Neko, har du tänkt på att det "faktiskt" finns homosexuella som är kristna....?
    De får inte gifta sig/ha cermonin i kyrkan som det ser ut idag, vilket då en sjuhelsickes massa heteros som inte tror ett skvatt på vare sig Gud eller Jesus får :(

• Ms TB

Gaytjej skrev 2009-02-16 21:47:42 följande:

Neko, har du tänkt på att det "faktiskt" finns homosexuella som är kristna....?De får inte gifta sig/ha cermonin i kyrkan som det ser ut idag, vilket då en sjuhelsickes massa heteros som inte tror ett skvatt på vare sig Gud eller Jesus får :(
    Jo fast poängen är ju att Gud inte kan välsigna synden vilket ju är samlevnaden mellan ett samkönat par. Gud välsignar syndAREN men inte synden. Sedan när man pratar om synd så tror man alltid att det är det "dåliga" eller om onda människor men synd är ju det som inte kommer från Gud. Däremot är inte homosexualitet en större synd än att dricka sig full osv. Synd som synd liksom..
    Kyrkan ska ju efterleva bibeln, vad är poängen annars? Jag tycker det är synd att man ska försöka anpassa kristendomen efter samhället, man kan ändra på saker hit och dit men inte bibelns ord. För husfridens skull är det nog bättre att alla gifter sig borgerligt, sedan så får man be om välsignelsen i kyrkan själv. Jag fattar heller inte varför icketroende ska gifta sig i kyrkan för. Många förlöjligar kristendomen men likväl står de där och ska ta emot välsignelsen. Varför liksom, för att det är en fin byggnad?
  • Gaytjej

“För en kort tid sedan svarade Dr Laura en av de som ringde, med en hänvisning till 3:e Mosebok 18:22, att homosexualitet är en vederstyggelse som inte under några omständigheter kan accepteras. Här är en översättning av ett öppet brev till Dr Laura, skrivet av en amerikansk medborgare vars namn är okänt.

Kära Dr Laura

Tack för att du gör så mycket för att lära upp folk vad gäller Guds bud. Jag har själv lärt mycket av dig och försöker dela med mig av dessa kunskaperna till så många jag kan. Om någon till exempel försöker försvara homosexualitet så påminner jag dem bara om 3:e Mosebok 18:22 där det klart och tydligt står att homosexualitet är en vederstyggelse så är den saken färdigdiskuterad. Men nu måste jag erkänna att jag behöver några råd kring hur jag skall följa några andra av Guds bud.

1. Varje gång jag bränner en oxe som offer vet jag att detta ger en doft som behagar Herren (3:e Mosebok 1:9). Problemet är att grannarna klagar.

2. Jag önskar sälja min dotter som slav (2:a Mosebok 21:7). Med dagens prisnivå, vad anser du vara ett skäligt pris?

3. I 3:e Mosebok 25:44 står det klart och tydligt att jag får äga både manliga och kvinnliga slavar så länge de är köpta från ett grannland. En vän till mig hävdar att detta bara gäller mexicanare och inte kanadensare. Här behöver jag hjälp. Får jag äga kanadensare?

4. Jag har en granne som insisterar på att han skall arbeta på sabbatten. 2:a Mosebok 35:2 är helt på det klara med att han måste dräpas. Är jag moraliskt ansvarig för att göra detta själv?

5. En av mina vänner menar att även om det är en vederstyggelse att äta skaldjur (3:e Mosebok 11:10), så är homosexualitet värre. Jag håller inte med. Vem av oss har rätt?

6. I 3:e Mosebok 21:20 står det i klartext att jag inte får närma mig Guds altare om jag ser dåligt. Jag måste erkänna att jag lider av viss närsynthet och använder glasögon. Måste synen vara helt perfekt eller kan vi acceptera ett viss svängrum i denna fråga?

7. De flesta av mina bekanta går till frisören. De klipper håret på sidorna och rakar skägget i kanterna. Detta är tydligen en synd enligt 3:e Mosebok 19:27. Hur bör de straffas?

8. Jag har läst i 3:e Mosebok 11:7-8 att jag inte skall röra vid några rester av en död gris eftersom det gör mig oren. Kan jag fortsätta spela amerikansk fotboll om jag använder handskar?

9. Min morbror har en gård. Han syndar mot 3:e Mosebok 19:19 eftersom han planterar olika grödor på samma jord. Hans fru är inte mycket bättre eftersom hon går klädd i kläder som är gjorda av mer än ett tygmaterial (vanligen en blandning av bomull och polyester). Han har också den fula ovanan att svära mycket. Är det verkligen helt nödvändigt att vi samlar HELA byn bara för att stena dem (3:e Mosebok 24:10-16)? Är det inte lika lätt att bränna dem till döds på ett familjebål som vi brukar göra med människor som ligger med sina släktingar (3:e Mosebok 20:14)?

Jag vet att du gått på djupet med denna typ av problemställningar så jag är helt säker på att du kan hjälpa mig. Tack för att du ständigt påminner oss om att Guds ord är evigt och oföränderligt.

Med vänliga hälsningar från en trofast lärljunge och tillbedjande fan.”

• Gaytjej
    Ms TB skrev 2009-02-16 21:58:01 följande:
     Kyrkan ska ju efterleva bibeln, vad är poängen annars? Jag tycker det är synd att man ska försöka anpassa kristendomen efter samhället, man kan ändra på saker hit och dit men inte bibelns ord.
    Bibelns ord är svåra (omöjliga) att få in i ett kristet samhälle (se inlägget ovan för exempel) och jag är övertygad om att man kan vara en fullgod kristen utan att för den skull vara bokstavstroende.
  • Ms TB
    Det var faktiskt lustigt! Ja, vad ska man säga. Det svåra är att bedöma VAD som kommer från Gud och VAD som är ur ett kulturellt perspektiv. Jag ser inte blint på texterna i bibeln utan man måste även se till andra aspekter. Biologin t.ex.. Det finns ju faktiskt de som hävdar att människan och djuren "blivit homosexuella" pga risk för överbefolkning, men det TROR jag inte, jag kan ju dock inte veta.
Svar på tråden Please, don't divorce us