• salle80

Cornish / Devon Rex

Jag funderar på att skaffa en rex, är det någon som har erfarenhet av den rasen? Är cornish och devon lika när det gäller temperament t ex? Har de lätt att bli sjuka? Någon sa till mig att raskatter blir oftare sjuka än blandraser... Men det kanske inte stämmer?

• Svar på tråden Cornish / Devon Rex
  • Havanna82

Jag är uppfödare av Devon och kan därför prata för dem. Rexar är överlag väldigt sociala men man ska inte glömma bort att även de är individer! Om det händer mycket är mina katter gärna med. En kartong som ska packas upp kan vara extremt spännande och dom hjälper gärna till att båda dra upp en och annan sak ur kartongen. När jag lagar mat har jag ofta en katt på axeln och den andra på diskbänken (jo, mina FÅR vara på diskbänken;).
    Men, om jag är sjuk eller liknande, värmer dom mig gärna i soffan hela dagen. Mina älskar solen och värmen och ligger gärna och latar sig i fönstret. Dom älskar även att jaga solljus och kan hoppa längst väggarna när det går:)

Dom behöver stimulans och bus, men i mina ögon är dom ganska anpassningsbara till sin omgivning.

Kan tipsa att läsa mer på :
    www.rexringen.nu/

och även att besöka utställningar för att få se katterna IRL så att säga!

• Havanna82

Just ja, kan säga angående hälsodelen så har Devon inga rasbundna sjukdomar idag. Jag skulle nog vilja säga att det överhängande är en relativt frisk ras, även om det aldrig går att ge några garantier när det gäller levande djur.

• tes 75

..och! något som är mycket praktiskt med rexar när man har barn är att de ju knappt hårar något, så man slipper plocka hårtussar ur bebbens mun när det är krypdags dessutom är de ju (oftast) så lekfulla att de bara tycker det är kul med småbarn.

som de andra skriver, rexar är helgalna. och därför också väldigt härliga!

Exempel:
    de gillar ju värme, & i min förra lägenhet låg båda & tryckte dagarna (och nätterna) i ända mot elementet i hallen där jag hade en pall framför. de tryckte pannorna mot elementet, vilket aldrig kan ha varit bra då det var något fel på det elementet så det inte gick att dra ned värmen. små kattpannor mot rödglödgat element, men njöt gjorde de! tittade upp med drömsk blick när man gick förbi. tokar.

och öppnar man skafferiet & lämnar dörren öppen 1 sekund för länge, så har man en katt i skafferiet. samma med kastrullskåpet, garderober etc (har mer än en gång undrat vad för skrapande ljud jag hör & inser att jag råkat stänga in en kisse). min ena katt skulle allra helst vilja vara utekatt, men tyvärr diskvalificerar han sig för det gång på gång genom att vara dumnyfiken tippar på att det skulle ta en vecka av uteliv, sedan skulle han hoppa in i en sopbil alt sitta instängd i någons förråd.

rexar är av naturen positiva snabbtänkare. de bara gör. särskilt min ena är sjukt klantig, & i kombo med impulsivitet händer de mest roliga saker. han dunkar t ex ofta i huvudet i fönstret när han hoppar upp på fönsterblecket (kan det bero på att de oftast saknar morrhår kanske? katter får ju mycket info från morrhåren), & missbedömer avstånd.

skaffa rexar & du är aldrig ensam, inte ens på toa som någon skrev, eller när du vispar sockerkakssmet, eller när du stickar i soffan, eller när du har knät full av laptop; du har alltid en katt någonstans {#lang_emotions_laughing}

här är en liten film på Buster, som är så sjukt avsundsjuk på Tara som kan hoppa upp på balkongdörren lekande lätt, så han ger sig fan på att göra detsamma: www.facebook.com/v/15067950871 (förminska webbläsarfönstret så blir filmen lite mer sebar)

• Neutral33
    Svar på #13
    jösses, skrattar så tårarna rinner.
  • salle80

Tack för alla svar, rexar verkar ju helt underbara =) Nu ska jag bara övertala sambon, han tycker att dom ser ut som aliens. Jag tycker att dom är såååå fina!

• Havanna82

Dompans mamma skrev 2009-02-16 23:55:19 följande:

JAG SKA FÅ TILLÖKAT!!!! www.blocket.se/vi/19739096.htm Överlycklig!
    Grattis!
    Det är en jättefin Devon Rex!
    Även om jag personligen tycker hon kunde varit kastrerad när hon såldes ;)
  • sarah

Jag valde också mellan cornish och devon.
    Min kompis som har haft en hel del med båda att göra tyckte att devonen generellt var mycket trevligare än cornishen som hon upplevde som "surare" och med fler agressiva tendenser.
    Jag har ingen erfarenhet av cornish men vår devon är vänligheten själv och den gosigaste och socialaste katten man kan tänka sig.
    (dessutom tycker jag devon är mkt sötare )

• sarah

tes 75 skrev 2009-02-14 10:14:30 följande:

..och! något som är mycket praktiskt med rexar när man har barn är att de ju knappt hårar något, så man slipper plocka hårtussar ur bebbens mun när det är krypdags dessutom är de ju (oftast) så lekfulla att de bara tycker det är kul med småbarn.som de andra skriver, rexar är helgalna. och därför också väldigt härliga! Exempel:de gillar ju värme, & i min förra lägenhet låg båda & tryckte dagarna (och nätterna) i ända mot elementet i hallen där jag hade en pall framför. de tryckte pannorna mot elementet, vilket aldrig kan ha varit bra då det var något fel på det elementet så det inte gick att dra ned värmen. små kattpannor mot rödglödgat element, men njöt gjorde de! tittade upp med drömsk blick när man gick förbi. tokar.och öppnar man skafferiet & lämnar dörren öppen 1 sekund för länge, så har man en katt i skafferiet. samma med kastrullskåpet, garderober etc (har mer än en gång undrat vad för skrapande ljud jag hör & inser att jag råkat stänga in en kisse). min ena katt skulle allra helst vilja vara utekatt, men tyvärr diskvalificerar han sig för det gång på gång genom att vara dumnyfiken tippar på att det skulle ta en vecka av uteliv, sedan skulle han hoppa in i en sopbil alt sitta instängd i någons förråd.rexar är av naturen positiva snabbtänkare. de bara gör. särskilt min ena är sjukt klantig, & i kombo med impulsivitet händer de mest roliga saker. han dunkar t ex ofta i huvudet i fönstret när han hoppar upp på fönsterblecket (kan det bero på att de oftast saknar morrhår kanske? katter får ju mycket info från morrhåren), & missbedömer avstånd.skaffa rexar & du är aldrig ensam, inte ens på toa som någon skrev, eller när du vispar sockerkakssmet, eller när du stickar i soffan, eller när du har knät full av laptop; du har alltid en katt någonstans här är en liten film på Buster, som är så sjukt avsundsjuk på Tara som kan hoppa upp på balkongdörren lekande lätt, så han ger sig fan på att göra detsamma: www.facebook.com/v/15067950871 (förminska webbläsarfönstret så blir filmen lite mer sebar)
    ha ha ha PRECIS så är livet med en devon rex Vår är ÖVERALLT och hittar på allt möjligt konstigt plus det där med klantigheten
  • Amaranthia

Jag har 3 devons å tänkte bara säga att dom är underbara!! :D fullkomligt älskar rasen :)

• Dompans mamma

Hej ´hej. M¨ste bara få visa upp min kattmöbel, inte riktigt klar än, håller på att höra ett klätterträd också som ska sitta ihop med "huset"
    Bilden hittar ni på min blogg (den första) fassler.blogspot.com/

• MariaOMarkus

hej
    ci har en cornish rex på prov här hemma.. nån som vill berätta lite om hur dom är ?=)
    just nu har har nvarir här i 3 dagar och börjar vänja sig lite men än lite små gnällig och blir lätt stressad när de händer för mkt på en gång

Våran Lilla boo - BF 29 april
  • tes 75
    MariaOMarkus skrev 2009-02-28 21:57:13 följande:
    hej ci har en cornish rex på prov här hemma.. nån som vill berätta lite om hur dom är ?=) just nu har har nvarir här i 3 dagar och börjar vänja sig lite men än lite små gnällig och blir lätt stressad när de händer för mkt på en gång
    jag har skrivit lite ovan här hur mina är. och den ena är total motsats till den du har hemma; han älskar när det händer grejer, särskilt när vi har besök eller när man grejar med nåt hemma & har en massa kartonger & kassar överallt. min amdra cornish är lite mer avvaktande mot nya människor, men gillar också när det finns kartonger & annat (garderober t ex) att bryta sig in i.

rexar gillar att hoppa, köp en vippa!
  • MariaOMarkus
    tes 75 skrev 2009-02-28 22:09:06 följande:
    jag har skrivit lite ovan här hur mina är. och den ena är total motsats till den du har hemma; han älskar när det händer grejer, särskilt när vi har besök eller när man grejar med nåt hemma & har en massa kartonger & kassar överallt. min amdra cornish är lite mer avvaktande mot nya människor, men gillar också när det finns kartonger & annat (garderober t ex) att bryta sig in i. rexar gillar att hoppa, köp en vippa!
    ja nu läste jag lite om hur dina varj..kul att de har så olika beteenden =)
    skönt att dom även passar bra med småbarn då vi ska ha en liten om 2mån ca + att han inte hårar så mkt.. men de han gör är nåt med tassarna ,typ trampar med dom då han stryker sig emot oss.. vet ine om det är för han myser eller om han har ont i fram tassarna men senaste ägaren klippte inte naglarna på honom så vi ska ringa veterinären så vi får de gjort för han river så mkt i sängen då han kommer dit och även på våra byxor.
  • tes 75
    MariaOMarkus skrev 2009-02-28 22:21:40 följande:
    ja nu läste jag lite om hur dina varj..kul att de har så olika beteenden =) skönt att dom även passar bra med småbarn då vi ska ha en liten om 2mån ca + att han inte hårar så mkt.. men de han gör är nåt med tassarna ,typ trampar med dom då han stryker sig emot oss.. vet ine om det är för han myser eller om han har ont i fram tassarna men senaste ägaren klippte inte naglarna på honom så vi ska ringa veterinären så vi får de gjort för han river så mkt i sängen då han kommer dit och även på våra byxor.
    katter trampar med tassarna när de kelas, det är ett beteende från när de diade & trampade med tassarna på kattmammans mage för att få fram mjölk. de kan också ligga & trampa med tassarna med klorna utfällda, i knät. kan göra riktigt ont.
  • MariaOMarkus
    tes 75 skrev 2009-02-28 22:24:02 följande:
    katter trampar med tassarna när de kelas, det är ett beteende från när de diade & trampade med tassarna på kattmammans mage för att få fram mjölk. de kan också ligga & trampa med tassarna med klorna utfällda, i knät. kan göra riktigt ont.
    jaa precis så gör våran..ja men dåså då hae jag rätt misstänkte de va nåt sånt =) men sambon blev lite orolig då ingen av hans tidigare katter gjort så..
  • Dompans mamma

Nu är min prinsessa hemma!!
    Här är hon! fassler.blogspot.com/

Vi hämtade henne i örebro, ca 20 mil från Arvika. Bilresan gick bra, hon låg och sov nästan hela vägen. Vilket jag var förvånad över då hon var på ett helt nytt ställe, men ett gott täcken :)
    När vi kom hem... Ni kommer inte tro mig... Men när jag släpte ut henne från väskan så gick hon på lådan, gick en snabb runda i hallen och när hon såg att jag satt mig i soffan så kom hon springande spinnande och ville mysa. Helt otroligt. Så enkelt trodde jag inte att set skulle vara att få henne att känna sig hemma. Efter kelet hittade hon sim matplats och började äta. Sen hittade hon sina leksaker och hon och min son lekte länge.
    Helt otroligt!
    Känns inte som hon bara bott här i en dag utan hela sitt liv, dvs 6 år!
    Devon rexar är sociala men lilla Alva är nog lite över Social :)
    Hon har sovit tätt intill mig under täcket inatt :) Hon var varit dock varit uppe tre gånger och gnällt lite, (Hon löper)

Har någon av er tagit hand om en vuxen Devon rex? hur var det? Gick det lika bra?

• PaulineS

Jag har bara erfarenhet av dessa raser från utställningar, men jag skulle klart valt en Devon om jag skulle ha en av raserna!

Raskatter är känsligare än "vägkorsningar", kommer dröja länge innan jag skaffar ny raskatt...Om det ens kommer hända igen! Jag har haft en Ocicat som jag fick avliva för drygt 1 år sedan på grund av trasiga njurar endast 4 år gammal. Hon hade desstuom konstaterad pollen allergi och en massa hudproblem...

Svar på tråden Cornish / Devon Rex