..och! något som är mycket praktiskt med rexar när man har barn är att de ju knappt hårar något, så man slipper plocka hårtussar ur bebbens mun när det är krypdags
dessutom är de ju (oftast) så lekfulla att de bara tycker det är kul med småbarn.
som de andra skriver, rexar är helgalna. och därför också väldigt härliga!
Exempel:
de gillar ju värme, & i min förra lägenhet låg båda & tryckte dagarna (och nätterna) i ända mot elementet i hallen där jag hade en pall framför. de tryckte pannorna mot elementet, vilket aldrig kan ha varit bra då det var något fel på det elementet så det inte gick att dra ned värmen. små kattpannor mot rödglödgat element, men njöt gjorde de! tittade upp med drömsk blick när man gick förbi. tokar.
och öppnar man skafferiet & lämnar dörren öppen 1 sekund för länge, så har man en katt i skafferiet. samma med kastrullskåpet, garderober etc (har mer än en gång undrat vad för skrapande ljud jag hör & inser att jag råkat stänga in en kisse). min ena katt skulle allra helst vilja vara utekatt, men tyvärr diskvalificerar han sig för det gång på gång genom att vara dumnyfiken
tippar på att det skulle ta en vecka av uteliv, sedan skulle han hoppa in i en sopbil alt sitta instängd i någons förråd.
rexar är av naturen positiva snabbtänkare. de bara gör. särskilt min ena är sjukt klantig, & i kombo med impulsivitet händer de mest roliga saker. han dunkar t ex ofta i huvudet i fönstret när han hoppar upp på fönsterblecket (kan det bero på att de oftast saknar morrhår kanske? katter får ju mycket info från morrhåren), & missbedömer avstånd.
skaffa rexar & du är aldrig ensam, inte ens på toa som någon skrev, eller när du vispar sockerkakssmet, eller när du stickar i soffan, eller när du har knät full av laptop; du har alltid en katt någonstans 
här är en liten film på Buster, som är så sjukt avsundsjuk på Tara som kan hoppa upp på balkongdörren lekande lätt, så han ger sig fan på att göra detsamma: www.facebook.com/v/15067950871 (förminska webbläsarfönstret så blir filmen lite mer sebar)