• Mammut och Papput

Roliga historier om snåla människor!

Jag har läst på andra forum där folk berättar om sina snåla kompisar, syskon, föräldrar osv. Detta har varit riktigt rolig läsning!

Exempel:
    - Inkludera kompisarnas dricks i sin egen betalning på restaurang.
    - Vill bli kompenserad för 2 liter mjölk efter att ha bott gratis i deras hus i några dagar.
    - Icke fattiga personer som ger bort snikna, dåliga och knasiga presenter till folk (mormor gav servetter till 5-åring etc).
    - Sniket när det gäller samåkning och vem som ska betala bensin

Det kan vara oerhört frustrerande med uppenbart snåla människor!

Har ni några snikna historier att delge?

• Svar på tråden Roliga historier om snåla människor!
  • Jaramla

en väns syster är lite udda...

vännen, som studerade, väntade sitt första barn med sin sambo som också studerade. ganska låga inkomster alltså. systern är högutbildad o hade ett välbetalt jobb o hennes man var VD o tjänade mycket pengar. systern o hennes man hade ett barn som var kanske 4-5 år. detta barn var första barnet på båda sidor i släkten så när det barnet föddes fick de säckvis med avlagda barnkläder och saker från anhöriga.

vännen träffade sin syster o frågade ifall hon hade några gamla babykläder eller saker som hon kunde få låna eller köpa. systern såg oerhört tveksam ut så vännen sa snabbt "ja, ingenting fint eller särskilt som du har känslor för, utan mer bara basgrejor". Systern svarade att det är ju så mycket känslor med babykläder o det fanns nog ingenting som inte var speciellt o dessutom kunde det ju vara bra att ha ifall det skulle få fler barn någon gång. vännen blev lite irriterad över detta men kände ju sin syster o släppte det.

några månader senare fick mamman reda på detta o skällde på systern. systern ringde då upp min vän o frågade ifall hon fortfarande ville ha babykläder. min vän blev jätteglad, hyrde bil o åkte o hämtade.

jag var med o hjälpte till o sen skulle vi packa upp.... det var som ett skämt! alla kläder var urgamla, ungefär jämnåriga med oss från början av 80-talet, urtvättade blekta turkosa och lila nyanser. det var frottéplagg som var tvättade så många gånger att de var helt stenhårda. det fanns hål (!) i vissa plagg. det var inga märkeskläder utan det mesta var från adelsten (när lade de ner?!) o liknande. dessutom var nästan allting i så dåligt skick att det var lump! fanns inte en second hand i världen som hade tagit emot o sålt de kläderna... de där kläderna med så mycket känslor i som systern hade sparat på i flera år till nästa bebis (som man får hoppas föds med mycket hård hud )

• Smilly

Under studietiden brukade jag och två kompisar ofta hyra film. Vi hyrde på ett ställe där det kostade 15kr för en film. De andra två hade aldrig kontanter, så jag betalade nästan alltid filmen. 15 kr är ju ingen summa men jag fick dock aldrig betalt. En dag när vi skulle och hyra film såg jag till att bara ha en femma med mig.. (min del av kostanden). När vi skulle betala och jag slänger fram min femma tittar de helt förvirrade på mig och börjar skruva på sig. Eeeeehhh altså vi har inga pengar på oss... Nähä hur hade ni då tänkt hyra film frågade jag....
    Kan verka snålt och töntigt men gud vad det var roligt...! ;)

• Clobberella
    Smilly skrev 2009-05-10 13:33:04 följande:
    Under studietiden brukade jag och två kompisar ofta hyra film. Vi hyrde på ett ställe där det kostade 15kr för en film. De andra två hade aldrig kontanter, så jag betalade nästan alltid filmen. 15 kr är ju ingen summa men jag fick dock aldrig betalt. En dag när vi skulle och hyra film såg jag till att bara ha en femma med mig.. (min del av kostanden). När vi skulle betala och jag slänger fram min femma tittar de helt förvirrade på mig och börjar skruva på sig. Eeeeehhh altså vi har inga pengar på oss... Nähä hur hade ni då tänkt hyra film frågade jag.... Kan verka snålt och töntigt men gud vad det var roligt...! ;)
    Helt rätt! Fanns väl ingen anledning att du skulle betala varje gång! det logiska hade ju varit att ni turades om att betala, en femma var blir ju lite löjligt i längden...
  • Smilly
    Clobberella skrev 2009-05-10 13:36:12 följande:
    Helt rätt! Fanns väl ingen anledning att du skulle betala varje gång! det logiska hade ju varit att ni turades om att betala, en femma var blir ju lite löjligt i längden...
    Det var väl därför jag betalde de första 5 gångerna men när jag märkte att de aldrig halade upp plånboken blev jag sur och ville väl jävlas lite med dem! ;)
  • Clobberella

Ja men det gjorde du ju helt rätt i! Om du har lagt ut 75 spänn så kan de ju hyra film en gång, eller köpa chips eller nåt i stället.

• Trixi8
    Smilly skrev 2009-05-10 13:38:16 följande:
    Det var väl därför jag betalde de första 5 gångerna men när jag märkte att de aldrig halade upp plånboken blev jag sur och ville väl jävlas lite med dem! ;)
    oftast burkar man ju dela att någon betalar filem, någon köper godis/chips och någon köper dricka.
  • MrsCD
    Under studietiden brukade jag och två kompisar ofta hyra film. Vi hyrde på ett ställe där det kostade 15kr för en film. De andra två hade aldrig kontanter, så jag betalade nästan alltid filmen. 15 kr är ju ingen summa men jag fick dock aldrig betalt. En dag när vi skulle och hyra film såg jag till att bara ha en femma med mig.. (min del av kostanden). När vi skulle betala och jag slänger fram min femma tittar de helt förvirrade på mig och börjar skruva på sig. Eeeeehhh altså vi har inga pengar på oss... Nähä hur hade ni då tänkt hyra film frågade jag....Kan verka snålt och töntigt men gud vad det var roligt...! ;)
    Jag forstar dig sa val!! Vi hade en klassfest pa gymnasiet med ca 20 pers och jag hyrde de tre filmerna, som kostade ca 100kr tillsammans. Det var ganska mycket for snart 15 ar sen for en 16-aring. Men nar jag gick och fragade folk efter pengarna tyckte endel att jag var snal som begarde en femma av dem. "5kr kan du val vara utan". Men det var ju 20 femmor!
  • Billy och Jag

vi skulle hyra film med en ny vän (vi var typ 12 år eller nått) och innan vi gick säger hennes farfar att han också vill ha en viss film så vi får hyra den och sen när vi ska betala så splittar vi hela priset på tre (vi var tre) och då fick vi också betala för hennes farfars film.. Det kändes lite surt faktiskt, på den tiden var varje krona en förmogenhet.. Slår vad om att hon sen fick pengar av sin farfar, så hon gick väll i vinst! En film kostade kanske 40 spänn eller nått..

• vanja85

Jag skulle åka utomlands med en kompis en gång och när vi står på flygplatsen och ska växla in pengar så kommer hon plötsligt på att hon har för lite pengar! Så hon ber att få låna 500kr av mej. Eftersom jag hade dåligt med pengar just då och hade sparat läänge för att kunna resa så var jag väldigt tydlig med att jag måste få tillbaka pengarna såfort vi kommit hem igen. Det lovade hon och så lånade hon pengarna och vi åkte iväg. Till hemresan så tog hon en del av mina grejer i sin resväska. Några klädesplagg, ett spel och ett brev jag hade fått på resan.
    När planet landade i Malmö skulle vi ta tåget hem. Vi bodde ca 20mil därifrån men min kompis tjatade om att hon inte orkade och precis när vi ska hoppa på tåget så säger hon, nä jag ringer min syster och ber henne komma och hämta oss (!) Och det gjorde hon så vi väntade några timmar på hennes syster och när vi väl har kommit hem. (Efter en livsfarlig bilresa som tog betydligt längre tid än tåget skulle ha gjort)Så begär hon 250kr i bensinpengar av mej. Jag fick aldrig se mina 500kr eller mina grejer trots att jag var hemma hos henne och sa att jag kunde ta grejerna så sa hon att nä, hon orkade inte plocka fram dom. Och jag menar mitt brev har hon ju knappast någon nytta av och kläderna var inte i hennes storlek. Tror hon har någon slags störning där hon får "poäng" av att lyckas behålla andra grejer. Numera pratar hon inte med mej eftersom jag inte ville ge henne bensinpengarna.

• Trynträ
    Under studietiden brukade jag och två kompisar ofta hyra film. Vi hyrde på ett ställe där det kostade 15kr för en film. De andra två hade aldrig kontanter, så jag betalade nästan alltid filmen. 15 kr är ju ingen summa men jag fick dock aldrig betalt. En dag när vi skulle och hyra film såg jag till att bara ha en femma med mig.. (min del av kostanden). När vi skulle betala och jag slänger fram min femma tittar de helt förvirrade på mig och börjar skruva på sig. Eeeeehhh altså vi har inga pengar på oss... Nähä hur hade ni då tänkt hyra film frågade jag....Kan verka snålt och töntigt men gud vad det var roligt...! ;)
    Haha. Sanslöst roligt. Hade de med sig pengar de följande gångerna?
Svar på tråden Roliga historier om snåla människor!