• Mammut och Papput

Roliga historier om snåla människor!

Jag har läst på andra forum där folk berättar om sina snåla kompisar, syskon, föräldrar osv. Detta har varit riktigt rolig läsning!

Exempel:
    - Inkludera kompisarnas dricks i sin egen betalning på restaurang.
    - Vill bli kompenserad för 2 liter mjölk efter att ha bott gratis i deras hus i några dagar.
    - Icke fattiga personer som ger bort snikna, dåliga och knasiga presenter till folk (mormor gav servetter till 5-åring etc).
    - Sniket när det gäller samåkning och vem som ska betala bensin

Det kan vara oerhört frustrerande med uppenbart snåla människor!

Har ni några snikna historier att delge?

• Svar på tråden Roliga historier om snåla människor!
  • MrsCD

Jag har ocksa lite svart for att den som ar rikast automatiskt skall bjuda.

En av mina bekanta ar student (har missat massa tentor och en tre-arig utbildning har pagatt i sju) och standigt fattig. Jag forstar att man inte kan vara med pa allt nar man pluggar, har sjalv varit dar. Men ofta sager hon arr hon skall bidra till grejer, t ex en present till nagon, men gor det sedan aldrig. En annan i bekantskapskretsen som tjanar bra far alltid lagga ut och far antingen ringa och tjata (hur kul ar det), eller rakna med att betala dubbelt. Jag tycker inte det ar riktigt schysst. Jag tycker det hade varit battre om hon hade sagt: "jag ar garna med och bidrar till presenten, men 100kr ar allt jag kan ge for tillfallet". Det hade alla barit med pa.

Min bror hade en kompis som ocksa alltid hade ont om pengar. De batluffade ihop (som man gjorde pa 90-talet) med ett stort gang. Kompisen var alltid den som la pengar sist nar de varit ute och atit. Da raknade hon ihop alla pengarna och sag att det rackte om hon betalade typ motsvarande 50kr, trots att det hon atit for 200. Brorsan sa till efter att detta uprepat sig tre kvallar i rad, varpa kompisen tyckte att det var orattvist eftersom hon pluggade och inte hade lika mycket pengar som de andra som jobbade. Men det skall val inte betyda att de som tjanar mer skall forsorja henne pa resan? Da kan man val tacka nej eller rosta for en biligare restaurang eller bestalla nagot billigt.

• Mammut och Papput
    MrsCD skrev 2009-05-13 14:41:22 följande:
    Jag har ocksa lite svart for att den som ar rikast automatiskt skall bjuda. En av mina bekanta ar student (har missat massa tentor och en tre-arig utbildning har pagatt i sju) och standigt fattig. Jag forstar att man inte kan vara med pa allt nar man pluggar, har sjalv varit dar. Men ofta sager hon arr hon skall bidra till grejer, t ex en present till nagon, men gor det sedan aldrig. En annan i bekantskapskretsen som tjanar bra far alltid lagga ut och far antingen ringa och tjata (hur kul ar det), eller rakna med att betala dubbelt. Jag tycker inte det ar riktigt schysst. Jag tycker det hade varit battre om hon hade sagt: "jag ar garna med och bidrar till presenten, men 100kr ar allt jag kan ge for tillfallet". Det hade alla barit med pa. Min bror hade en kompis som ocksa alltid hade ont om pengar. De batluffade ihop (som man gjorde pa 90-talet) med ett stort gang. Kompisen var alltid den som la pengar sist nar de varit ute och atit. Da raknade hon ihop alla pengarna och sag att det rackte om hon betalade typ motsvarande 50kr, trots att det hon atit for 200. Brorsan sa till efter att detta uprepat sig tre kvallar i rad, varpa kompisen tyckte att det var orattvist eftersom hon pluggade och inte hade lika mycket pengar som de andra som jobbade. Men det skall val inte betyda att de som tjanar mer skall forsorja henne pa resan? Da kan man val tacka nej eller rosta for en biligare restaurang eller bestalla nagot billigt.
    Det är ju sniket att leva på andra utan att de bjudit. Det är ju stöld! Om man tycker man kan göra det så tycker jag att man ska säga högt till de andra runt bordet: "Nu räknar jag hur mycket ni lagt till notan så lägger jag till det som saknas bara, ni har ju mer pengar än mig"
  • Mammut och Papput

Mammut och Papput skrev 2009-05-13 14:45:45 följande:

Det är ju sniket att leva på andra utan att de bjudit. Det är ju stöld! Om man tycker man kan göra det så tycker jag att man ska säga högt till de andra runt bordet: "Nu räknar jag hur mycket ni lagt till notan så lägger jag till det som saknas bara, ni har ju mer pengar än mig"
    Menar att man inte ska fiffla med det alltså. Om man tycker att de tär ok så ska man säga det högt. Så får man säkert höra ett och annat efter det.
  • MrsCD

Mammut och Papput skrev 2009-05-13 14:46:28 följande:

Mammut och Papput skrev 2009-05-13 14:45:45 följande:
    Menar att man inte ska fiffla med det alltså. Om man tycker att de tär ok så ska man säga det högt. Så får man säkert höra ett och annat efter det.
    Det har du ratt i.
  • Hoppaloppan

Jag vet en tjej som älskar mellanmjölk! Hennes barn gör det oxå.
    Men hon köper minimjölk för att det är billigare.

• Mammut och Papput
    Hoppaloppan skrev 2009-05-13 15:07:29 följande:
    Jag vet en tjej som älskar mellanmjölk! Hennes barn gör det oxå. Men hon köper minimjölk för att det är billigare.
    Hon köper inte 3% mjölk och spär den så man får mer för pengarna =) Läste tidigare att någon gjort det
  • Aros

Har en bekant som älskar att köpa kläder och skor... åt sig själv. Hon har alltid snygga och fina kläder, aldrig ens på gränsen till omoderna. Men till sina barn köper hon beg kläder. Inget fel på beg kläder i sig då jag tycker det både är ekonomiskt och miljövänligt, men hon köper verkligen skit. Hon skröt om att hon bara betalat 25kr för en hel pappkasse med barnkläder, kläderna var från 80talet, håliga, noppriga och allmänt skitfula. 2 av barnen är i skolåldern och jag tycker riktigt synd om dem som måste gå dit i dem kläderna. Som tur var köper barnens pappa (dem är skilda) vettiga kläder åt dem.

• Mammut och Papput
    Aros skrev 2009-05-13 15:14:39 följande:
    Har en bekant som älskar att köpa kläder och skor... åt sig själv. Hon har alltid snygga och fina kläder, aldrig ens på gränsen till omoderna. Men till sina barn köper hon beg kläder. Inget fel på beg kläder i sig då jag tycker det både är ekonomiskt och miljövänligt, men hon köper verkligen skit. Hon skröt om att hon bara betalat 25kr för en hel pappkasse med barnkläder, kläderna var från 80talet, håliga, noppriga och allmänt skitfula. 2 av barnen är i skolåldern och jag tycker riktigt synd om dem som måste gå dit i dem kläderna. Som tur var köper barnens pappa (dem är skilda) vettiga kläder åt dem.
    Hoppas hon mår bra med sig själv då! =)
    När hon ligger där på hemmet så kommer barnen med torra digestivekex och hon får bittert ångra att hon köpte gamla kläder ;P
  • Aros

Mammut och Papput skrev 2009-05-13 15:18:15 följande:

Hoppas hon mår bra med sig själv då! =) När hon ligger där på hemmet så kommer barnen med torra digestivekex och hon får bittert ångra att hon köpte gamla kläder ;P
    Hehe får hoppas det.

En annan snålis är min mosters fd man, speciellt eftersom han är lagom smårik. När man var hos dem och åt middag så rensade han allas tallrikar om man inte ätit upp. Detta gjorde han även när vi var på restaurang och åt. Först beställde han efter priset = valde alltid det billigaste och drack bara vatten. Men "smakade" på alla andras dricka, så han drack minst lika mycket som var och en av oss. När vi ätit klart tog han våra tallrikar och skrapade av till sin egen. Så jäkla pinsamt!!

Han jobbar med att köra lastbil, matleveranser till butiker. Frukt som blivit gammal som affären skickade tillbaka fick dem som körde ta gratis om dem ville. Han hade alltid med sig gamla bruna bananer när han kom och hälsade på. Tyckte det var värsta fina gåvan han kom med, lämnade över dem på samma sätt man kan ge en flaska riktigt fint och gammalt vin. Sen innan dem åkte hem (dem bodde en bit bort och stannade alltid över natten) åt han upp alla själv.

Blev inte direkt ledsen när min moster berättade att hon flyttat ifrån honom och begärt skiljsmässa.
  • smurfans
    MatsAtari skrev 2009-05-13 14:18:25 följande:
    De flesta personer jag känner här i sverige har mer pengar än mig. Ska jag gå runt och kalla de för snåla för att de inte automatiskt erbjuder sig att bjuda på en massa?
    Nej, men nu handlar det om 2 st artonåringar varav en fick en stor summa pengar och ville fira detta. Men visst hade varit trevligt om alla som är rikare än mig, bjuder mig på fika
Svar på tråden Roliga historier om snåla människor!